اتاق بازرگانی ایران-آلمان: فرضیه به بن رسیدن مناسبات تجاری با ایران کاملا غلط است

    کد خبر :481763
مناسبات تجاری

دبیر کل اتاق بازرگانی ایران- آلمان از تلاش آمریکا برای گسترش ترس در بین شرکت‌های اروپایی به منظور مبادلات تجاری با ایران خبر داده و در عین حال گفت که فرضیه به بن رسیدن این گونه مناسبات تصور رایج کاملا غلطی است.

به گزارش تسنیم، “مایکل توکاس”، دبیر کل اتاق بازرگانی ایران-آلمان در مصاحبه‌ای با روزنامه “ویرتشافتز ووخه”، به ساز و کار ویژه مالی اتحادیه اروپا برای دور زدن تحریم های آمریکا علیه ایران موسوم به اینستکس پرداخته و در پاسخ به این پرسش که آیا به این ترتیب بعد از ماه های سخت دوباره کمی امید در این راستا ایجاد می شود گفت: مسلما این روند امیدهایی را ایجاد می کند.

فرضیه به بن بست رسیدن مناسبات تجاری با ایران کاملا غلط است

وی این فرضیه که تجارت با ایران متوقف شده و به بن بست رسیده است را یک تصور کاملا غلط رایج دانسته و گفت: آلمان همچنان ماهانه کالاهایی به ارزش 200 تا 250 میلیون یورو به ایران صادر می کند. شرکت های بزرگی که شعبه هایی در آمریکا دارند با صدای بلند و موثر ایران را ترک کرده اند. از سوی دیگر شرکت های کوچک تر و متوسطی هستند که همچنان به مناسبات تجاری هم زمان خود با آمریکا و ایران ادامه می دهند.

وی درباره اینکه با توجه به تهدیدهای آمریکا علیه شرکت های آلمانی که با ایران مبادلات تجاری انجام می دهند اوضاع چگونه است گفت: اوضاع نسبتا خوب پیش می رود. ما انتظار داریم که بین 5 هزار تا 7 هزار شرکت در آلمان همچنان به تجارت های خود با ایران ادامه دهند. تلاش های آمریکا عمدتا بر شرکت های بزرگ و شرکت هایی که از لحاظ ساختاری مهم هستند ، شرکت هایی که با بانک های ایرانی در آلمان و یا خطوط حمل و نقل ایران کار می کنند متمرکز است.

تلاش آمریکا برای گسترش ترس در شرکت های اروپایی

این مقام آلمانی در ادامه تاکید کرد که از نظر قانونی هنوز هم نسبتا امکان تجارت با ایران خوب است، به همین دلیل دوستان آمریکایی ما تلاش می کنند تا ترس را گسترش دهند. آمریکایی ها سعی می کنند در همه شرکت ها در آلمان این تصور را بیدار کنند که آن ها باید بین تجارت با ایران و آمریکا یکی را انتخاب کنند. این پیغامی است که بسیاری رسانه ها هم آن را گسترش می دهند. اما این طور نیست. آن هایی که با ایران تجارت می کنند به من تلفن می زنند و می خواهند بدانند که آیا دستگیر و مورد مواخذه قرار می گیرند اگر به آمریکا سفر کنند. خیر این اتفاق نمی افتد. تنها کارفرمایانی در خطر هستند که کارکنان آمریکایی و یا سهامدار آمریکایی داشته و یا پول آمریکایی در شرکت آن ها مخفی شده است. همه دیگر شرکت ها می توانند با وجود ترسی که از طرف آمریکا گسترش می یابد با ایران تجارت کنند. ما می خواهیم موضوع ایران را دوباره به سطح عقلانی و منطقی بازگردانیم.

اینستکس نشانه عزم سیاسی اروپا برای پایبندی به توافق هسته ای است

وی در ادامه به ساز و کار مالی اینستکس پرداخته و گفت: اینستکس این مسئله را واضح می کند که یک عزم و اراده سیاسی در سطح اروپا برای پایبندی به توافق هسته ای همچنان وجود دارد. در ضمن این ساز و کار مالی به شرکت هایی که در حال حاضر در تجارت با ایران با مشکلات مالی مواجه هستند کمک خواهد کرد.

اینستکس به شفاف سازی بیشتر نیاز دارد

وی افزود: همچنان چند ماهی طول خواهد کشید تا اینستکس بتواند به درستی کار کند. اگر واقعا در دو ماه آینده این ساز وکار شروع به کار کند همه ما واقعا خوشحال خواهیم شد. اما هنوز این روند نیاز به شفاف سازی دارد و از این رو در آینده ای نزدیک یک نشست همکاری و هماهنگ با کارفرمایان در برلین وجود خواهد داشت.

وی افزود: این ساز و کار ویژه هیچ کالا و پولی را دریافت نمی کند بلکه بازی و رقابت ایجاد می کند. در اروپا بسیاری شرکت ها وجود دارند که تولیداتی را ازایران وارد می کنند. این شرکت ها مثلا به این جامعه هدف خبر می دهند که کالاهایی به ارزش 100 هزار یورو از ایران وارد کرده اند. همچنین شرکت های صادر کننده هم درباره میزان صادرات خود به ایران اطلاع رسانی می کنند. اگر این صادرات هم 100 هزار یورو باشد اینستکس ارتباطی بین دو شرکت اروپایی ایجاد می کند ودر اینجا هیچ مبادله پولی بین یک شرکت اروپایی و یک شرکت ایرانی وجود نخواهد داشت. به این ترتیب این واردات و صادرات خنثی شده و مساله ساز نخواهد بود.

دیگر کشورهای اروپایی هم به اینستکس خواهند پیوست

وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که آیا علاوه بر کشورهای انگلیس، فرانسه و آلمان کشورهای اروپایی دیگری هم به این ساز و کار مالی ویژه خواند پیوست گفت: این جامعه هدف برای دیگر کشورهای اروپایی هم باز است و من فکر می کنم که بقیه کشورهای اروپایی ازجمله ایتالیا هم به آن خواهند پیوست.

از زمانی که ترامپ در ماه مه اعلام کرد از معاهده اتمی برجام بیرون می‌رود، دولت‌های اروپایی به‌دنبال حفظ این قرارداد و ادامه تجارت شرکت‌هایشان با ایران بودند. اروپا در این هفته یک سیستم تجاری ساخت که توسط آن می‌تواند به بیشتر شرکت‌هایَش اجازه دهد تحریم‌های آمریکا را دور بزند.

این ساز و کار مالی ویژه موسوم به INSTEX درواقع مخفف Instrument in Support of Trade Exchanges است که به معنای “ابزار پشتیبان مبادلات تجاری” است.

به گزارش رسانه ها پاریس میزبان این کانال مالی خواهد بود و یک بانکدار برجسته آلمانی نیز مسئولیت این کانال مالی را بر عهده می‌گیرد. انگلیس نیز در این بین رئیس هیئت نظارت خواهد بود و از این سه کشور یک دیپلمات از وزارت امور خارجه در این کانال مالی حضور خواهد داشت. همچنین این گروه در آلمان نیز شعبه خواهد داشت. مدیر این سازوکار یکی از کارشناسان بانکی از فرانکفورت آلمان است.

بر اساس گزارش‌ها، این کانال مالی میان اتحادیه اروپا و ایران، در مرحله نخست اقلام غذایی و دارویی و ابزار پزشکی را در بر می‌گیرد و می‌تواند دامنه فعالیت آن گسترش یابد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید