اتوبوس‌های کرج به آخر خط رسیده‌اند؟

    کد خبر :481729
اتوبوس‌های کرج

سرپرست معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری کرج گفت: هزینه نگهداری از هر دستگاه اتوبوس ماهانه ۱۷ میلیون تومان تمام می‌شود.

محمد رضا احمدی نژاد در صد و بیست و سومین جلسه شورای شهر کرج که امروز یکشنبه ۱۴ بهمن برگزار شد، اظهار کرد: هزینه ثابت هر دستگاه اتوبوس در هر ماه ۱۷ میلیون تومان برآورد می‌شود که با توجه به تعداد اتوبوس‌های فعال کرج مبلغی قابل توجه است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه از سال آینده عمر استاندارد بسیاری از اتوبوس‌های شهر تمام می‌شود، افزود: سال آینده عمر مفید هشت تا ۱۰ ساله بسیاری از اتوبوس‌های کرج تمام می‌شود و تعداد زیادی اتوبوس مستهلک به شهر اضافه خواهد شد.

وی توضیح داد: اگر به جای در نظر گرفتن عمر اتوبوس‌ها میزان کارکرد آنها در محاسبه استهلاک مد نظر قرار می‌گرفت، سال آینده با تعداد کمتری اتوبوس مستهلک مواجه بودیم ولی طبق قانون عمر مفید هر دستگاه اتوبوس در این فرایند محاسبه می‌شود.

این مسئول به نوسازی ۷۰ دستگاه اتوبوس مستهلک توسط بخش خصوصی اشاره کرد و گفت: هزینه نوسازی این اتوبوس‌ها یکسان نیست و نمی‌توان به طور دقیق گفت این نوسازی چقدر هزینه دارد.

احمدی نژاد در ادامه به تصویب لایحه خرید ۲۰۰ دستگاه اتوبوس جدید اشاره کرد و افزود: این اتوبوس‌ها از استانداردهای مناسبی برخوردارند و ضوابط یورو ۴ در خرید آنها مد نظر قرار می‌گیرد.

به گزارش ایسنا، سرپرست معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری کرج با اشاره به قرارداد فروش بلیط الکترونیکی اتوبوس که ۱۰ سال گذشته با شرکتی خصوصی منعقد شده بود، اضافه کرد: این قرارداد مشکلات زیادی دارد و با تعامل با شرکت خصوصی به دنبال رفع اختلاف نظرها هستیم.

وی ابراز کرد: باید از طریق بررسی دفاتر حسابرسی مشخص شود که این شرکت در طول سال‌های گذشته از طریق فروش بلیط الکترونیکی چقدر درآمد داشته و تا کنون چقدر به شهرداری بدهکار است. بهبود وضعیت سیستم حمل و نقل عمومی نیازمند حمایت جدی شورا و برنامه ریزی دقیق مسئولان این حوزه است.

در ادامه این جلسه رئیس شورای شهر کرج گفت: کرج در حوزه حمل و نقل عمومی به ویژه ناوگان اتوبوسرانی با مشکلات زیادی مواجه است.

عباس زارع ادامه داد: برای اینکه ناوگان اتوبوسرانی بتواند نفسی تازه کند، بخش خصوص باید وارد عمل شود چون شهرداری به تنهایی از پس هزینه‌های خرید اتوبوس‌های جدید و نوسازی اتوبوس‌های مستهلک بر نمی‌آید.

وی افزود: در حال حاضر خرید یک دستگاه اتوبوس نو به اعتباری بالغ بر یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان نیاز دارد که تأمین آن به راحتی ممکن نیست.

این مسئول خاطر نشان کرد: امروز لایحه شهرداری مبنی بر نوسازی ۷۰ دستگاه اتوبوس فرسوده توسط بخش خصوصی که در حال حاضر در پارکینگ اتوبوسرانی خاک می‌خورند، اکثریت آرا به تصویب رسید.

وی ابراز کرد: بدون شک نوسازی این اتوبوس‌ها و بازگشت آنها به خطوط، بخشی از مشکل کمبود اتوبوس در شهر را مرتفع می‌کند.

رئیس شورای شهر کرج خاطر نشان کرد: توقف اتوبوس‌های مستهلک در پارکینگ اتوبوسرانی هزینه بر است و اگر این اتوبوس‌ها توسط بخشی خصوصی نوسازی شوند، هم به نفع شهرداری است و هم شهر و هم شهروندان منتفع می‌شوند.

زارع خاطر نشان کرد: باید در برنامه‌ای دو ساله تعداد زیادی از اتوبوس‌های مستهلک شهر نوسازی و بهسازی شوند و در این فرایند رعایت ضوابط استاندارد و ایمنی ضروری به نظر می‌رسد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید