وقتی تغییر صدایتان خبر از بیماری میدهد

    کد خبر :481701

حین سرماخوردگی معمولا صدا دچار تغییر و تحولاتی می‌شود که با اتمام بیماری، صدا بار دیگر به حالت عادی خود برمی‌گردد. اما ممکن است گاهی صدا دچار گرفتگی یا تغییراتی شود که تا مدت‌ها ادامه داشته باشد. پزشکان معتقدند که این نوع تغییرات را باید جدی گرفت و نباید به سادگی از کنار آنها عبور کرد چرا که حتی می‌تواند از علائم سرطان حنجره باشد.

دبیر انجمن رادیوتراپی و انکولوژی ایران گفت: تغییر صدا بیش از دو هفته می‌تواند پیش درآمدی از سرطان حنجره باشد.

حسین فودازی در ارتباط با علت شیوع سرطان اظهار داشت: ۷۰ درصد ابتلا به سرطان عوامل محیطی و خارجی بوده و ۳۰ درصد آن عوامل ژنتیکی و داخلی است.

وی افزود: از جمله عوامل محیطی که ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد، تغذیه و مواد غذایی ناسالم، افزایش وزن، آلودگی‌های زیست محیطی، استعمال سیگار و دخانیات است همچنین می‌توان این عوامل محیطی را مدیریت کرد تا شانس ابتلا به سرطان کاهش یابد.

این متخصص رادیوتراپی و انکولوژی با بیان اینکه با کاهش یا پرهیز از استعمال دخانیات می‌توان ۳۰ درصد شانس ابتلا به انواع سرطان را کاهش داد، گفت: کنترل وزن بسیار حائز اهمیت است همچنین استفاده از فست فودها، غذاهای چرب، نمک سود شده و کاهش مصرف فیبر، میوه و سبزیجات تازه خطر ابتلا به سرطان‌های دستگاه گوارش را افزایش می‌دهد.

فودازی با تاکید بر اینکه چاقی و افزایش وزن بیش از حد در زندگی شهری دخیل بوده، عنوان داشت: این مسئله سبب شده تا خطر ابتلا به سرطان‌ها افزایش پیدا کند همچنین عوامل زیست محیطی و آلودگی هوا در کلان شهر‌ها شانس ابتلا به سرطان‌های دستگاه تنفسی و تومورهای سر و گردن را می‌توانند افزایش دهند.

دبیر انجمن رادیوتراپی و انکولوژی تصریح کرد: برای پیشگیری می‌توان فعالیت فیزیکی کافی حداقل ۵ بار در هفته روزی ۳۰ دقیقه، کنترل وزن و پرهیز از دخانیات تا حد زیادی می‌تواند شانس ابتلا به انواع سرطان را کاهش دهد.

وی در پاسخ به این سوال که چه نشانه‌های مربوط به تومورهای سر و گردن است؟ گفت: هر نوع اختلالی که افراد به صورت لمس توده در سر و گردن داشته باشند و یا اختلال شنوایی، گرفتگی طولانی مجاری تنفسی، وزوز گوش و تغییر صدا به ویژه در سرطان‌های مثل حنجره از علائمی بوده که باید سریع توسط پزشک گوش، حلق و بینی بررسی شود.

فودازی گفت: تغییر صدا بیش از دو هفته می‌تواند پیش درآمدی از سرطان حنجره بوده که حتما باید پزشک مراجعه شود یا وجود غدد لنفاوی در گردن، زیر چانه یا قسمت‌های بناگوش که به دنبال بیماری‌ها و مشکلات عفونی ایجا نشده باشد حتما نیاز به بررسی دارد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید