آیت الله مصباح: اگر این باور که «ولایت فقیه رکن رکین اسلام است» را نداشته باشیم، با هر کشوری مذاکره کنیم، شکست حتمی خواهیم خورد

  • سیاسی
  • یکشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۷ ۱۲:۱۱
    کد خبر :481341
مذاکره

اگر این اندیشه امام راحل را باور کردیم، باید بپذیریم، که می توان اسلام را با پیروی از رکن رکین انقلاب یعنی ولی فقیه، اجرا کرد و اگر این باور را نداشته باشیم بدانیم باهر کشوری مذاکره کنیم، شکست حتمی خواهد بود.

به گزارش انتخاب، آیت الله مصباح یزدی عصر امروز در دیدار جمعی از دانشجویان دانشگاه های سیستان و بلوچستان که در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در قم برگزار شد گفت: دوست دارم با جوانان و دانشجویان مذهبی بشینم و ساعت ها بحث و گفتگو کنم و در این فرصت ها در خدمت جوانان باشم و مبانی دینی را به آنها انتقال دهم.

عضو جامعه مدرسین حوزه اظهارداشت: معتقدم جوانان ایرانی نسبت به دین و انقلاب دغدغه های خاصی دارند که در جوانان سایر کشورها وجود ندارند و نهایت آرزوی آنها، رسیدن به مسائل مادی و کمتر غیر مادی است.

رئیس مؤسسه آموزشی امام خمینی(ره) گفت: جوانان کشور ما به خصوص بعد از انقلاب در کنار مسائل مادی، نسبت به ارزش های دینی و انقلابی و مسئله شهادت و جهاد دغدغه دارند.

او افزود: امروز در این کشور خانواده هایی هستند که برای حفظ اسلام و انقلاب و حتی دراین مسئله دفاع از حرم اهل بیت(ع) شهید دادند. این مسائل نشان می دهد که زندگی تنها خوردن و آشامیدن نیست، بلکه ارزشهای دینی است.

آیت الله مصباح یزدی گفت: بعد از انقلاب جوانانی بودند که با مدرک دکترا وارد جبهه جنگ حق علیه باطل شدند و شهید شدند. توجه به این مسائل انسان را به دین جذب می کند. انبیاء آمدند به انسانها بگویند دنیا تنها زندگی کردن نیست، بلکه لذت دیگری به نام رسیدن به قرب است و عقل انسان می تواند در رسیدن بسیاری ازمسائل و پاسخ ها کمک کند.

عضو جامعه مدرسین حوزه اظهارداشت: برای فهمیدند اینکه چه چیزی خوب یا بد است،‌ باید به یک سری باورهایی رسید، آیا همین طوری خلق شدیم، هدف از خلقت وانواع بلاها چه بوده است.

رئیس مؤسسه آموزشی امام خمینی(ره) گفت: سؤال بسیار جدی که باید از عقل پرسید. شاید در ابتدای جوانی نتوانیم جواب قانع کننده ای داد. اما خلاصه اش این است که درکنار عقل، راهی به نام وحی برای تکمیل دین است.

او افزود: کسانی که عقل را بکار می گیرند و با عقل باواسطه دنبال برطرف کردن هستند؛ نهایتا به دین می رسند که می تواند به همه نگرانی ها و دغدغه ها پاسخ دهد.

آیت الله مصباح یزدی گفت: دین به سؤالاتی مانند چگونه باید زندگی کنیم، پاسخ می دهد. کسانی که دنبال سؤالات نرفتند فکر می کنند بی جواب است ولی باید دانست جواب آن هزار و 400 سال پیش داده شده است. خدا 55 سال پیش امام راحل را مامور کرد که ای مردم شما برای رسیدن به مقام بلند برانگیخته شده اید.

عضو جامعه مدرسین حوزه اظهارداشت: امام راحل آمد تا بتواند تحول بنیادی درمنطقه ایجاد کند و معتقد بود تا رژیم شاهنشاهی است نمی توان به ارزشها رسید و درادامه تلاش دین، انقلاب برمبنای اسلام و قوانین دینی به وجود بیاورد.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: انقلاب پیروز شد و الان در40سال پیروزی انقلاب هستیم. باید بدانید برای اجرای اسلام انقلاب شد و امام راحل فریاد می زد، برای برپاداشتن ارزشهای دینی انقلاب کردیم، ولی این حرفها جدی گرفته نشد و ماخیال کردیم اسلام تنها نماز و … است.

ایشان افزود: این باوری بود که دشمن به جامعه اسلامی داده بود و القاء کردند، هر دولتی باشد می تواند اسلام را اجرا کند. این بینش غلطی بودکه در مردم بود و همین سبب بروز مشکلاتی شده بود.

آیت الله مصباح یزدی گفت: درهمین رابطه بعضی شعار می دادند نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران. این منطقی بود که در میان بعضی افراد بود. این فهم غلط را 200 سال در ذهن ما کردند. امام راحل اولین کارش این بود این فهم را عوض کردند و گفتند همه بنده خدا هستیم و باید بندگی و مسلمانی کرد.

عضو جامعه مدرسین حوزه اظهارداشت: الان این میراث به 40 سالگی رسید، باید حفظ کرد. آیا امام راحل درست گفت یا نه؟ یکی از آفات بزرگ این است، دولت هایی با شدت و ضعف آمدند و رفتند، این تحولات درهمه کشورها است و القای این که ما باید به فکر خودمان باشیم، چه کار به سایر کشورهایی مسلمان داریم. این مسائل فریب سیاسی است.

رئیس مؤسسه آموزشی امام خمینی(ره) گفت: این آفتی است که برای جوان امروزی به دلیل کمبودهای که در زندگی پیش آمده، پیش می آید.

ایشان افزود: باید بدانیم آن امامی که درس عزت و استقلال داد گفت این مشکلات را دین حل می کند، سیره عملی پیامبر(ص) الگوی شما است و شما هم یاد بگیرد.

آیت الله مصباح یزدی گفت: پیامبر(ص) گفتند« افکار شیطانی، دشمنان داخلی شما هستند و درعین حال که نبایدبه دشمنان خارجی اعتماد کرد به دشمنان داخلی نیز نباید اعتماد کرد».

عضو جامعه مدرسین حوزه اظهارداشت: انبیاء رسالت شان بیان حقایق بود و مزدی هم نگرفتند. کسانی که می گفتند انقلابی کردیم و تحولی ایجاد کردیم، خوب این انقلاب در کنگو هم اتفاق افتاده است. اما باید بدانیم امام راحل گفتند انقلاب ایران اجرای مبانی دینی و الهی بود.

رئیس مؤسسه آموزشی امام خمینی(ره) گفت: باید بدانیم امام راحل برای هوس به پاریس نرفته بودند، در جاهای دیگر راهش نمی دادند، از همین کشور افرادی پیش امام راحل رفتند و گفتند« شما احتمال نمی دهید، این مسیر مانند مسیر مرحوم کاشانی درنهضت ملی کردن نفت باشد و بعد بلای سرش آوردند که آخر خانه نشین شد. مبارزات سیاسی ایشان باعث کنار زدن انگلیسی ها شد، ولی در عمل ایشان را کنار زدند». امام راحل گفتند نه این اتفاق نخواهد افتاد.

ایشان افزود: امام راحل گفتند چون ایشان وقتی وارد سیاست شد هدفش ملی کردن نفت و بیرون کردن انگلیسی ها و به عنوان رجل سیاسی بود. اما هدف ما اجرای مبانی اسلام و به عنوان مرجعیت دینی است. این رمز پیروزی انقلاب ما است.

آیت الله مصباح یزدی گفت: اگر این اندیشه امام راحل را باور کردیم، باید بپذیریم، که می توان اسلام را با پیروی از رکن رکین انقلاب یعنی ولی فقیه اجرا کرد و اگر این باور را نداشته باشیم بدانیم باهر کشوری مذاکره کنیم، شکست حتمی خواهد بود.

عضو جامعه مدرسین حوزه اظهارداشت: در همین رابطه قرآن فرمودند« در جنگ بدر شما 313 نفربودند و تجهیزات کمی نظامی داشته اید، شما مسلمانان به ذلت خواری رسیدید، ولی ما شما را پیروز کردیم، اما درجنگ حنین علیه کفار کثرت جمعیت باعث غرور و تکبر شد و با خدا تکیه نکردید و شکست خوردید.

رئیس مؤسسه آموزشی امام خمینی(ره) گفت: اگر مسئولین و جوانان در مقابله با دشمنان به خود تکیه کنند و به امکانات خودشان ببالند می شود، قضیه جنگ حنین. آینده انقلاب در دست شما جوانان است اگر بدری شدید پیروزی واگر حنینی شدید شکست حتمی است.

ایشان افزود: نه افراط کنید و نه تفریط . نه با کسانی که اختلاف مذهبی دارند، بی جهت در بیفتید، سعی کنید، گوش به فرمان ولایت فقیه بدهید، سعی کنید هدف جلب محبت دیگران باشد و اختلافات سلیقه را با گفت وگو حل کنید. وحدت خودتان را با کسانی که اختلاف مذهبی، سلیقه ای و فتوایی دارید، حفظ کنید.

آیت الله مصباح یزدی گفت: اگر کسی را شناختید که فلانی نفوذی است و می خواهد سیطره شما را از بین ببرد، موضع گیری کنید باید مواظب رفتار او باشید و گرفتار فریب و حیله او نشوید اما اگر فردی ندانسته و ناآگاهانه گرفتار شد و فریب خورد و اشتباه می کند با او برخورد ناشایست نکنید.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید