بیژن زنگنه:

بابک زنجانی یک پدیده استثنایی در تاریخ کلاهبرداری بین المللی است / زنجانی قصدی برای بازپرداخت بدهی‌های خود ندارد / واکنش وزیر به انتقاد برخی از اصولگرایان نسبت به قرارداد توتال

    کد خبر :48104

وزیر نفت در روزی که امضای قرارداد توتال را سبب «رفع شک و تردید شرکت های خارجی برای فعالیت و سرمایه گذاری در ایران» خواند، درباره آخرین تحولات در پرونده متهم نفتی گفت: بابک زنجانی یک پدیده استثنایی در تاریخ کلاهبرداری بین المللی است که نفر دوم با آن فاصله زیادی دارد.

«بیژن زنگنه» عصر امروز (دوشنبه) در حاشیه مراسم امضای قرارداد توسعه بخش فراساحل فاز 11 پارس جنوبی در جمع خبرنگاران، بیان داشت: نخستین قرارداد نفتی ایران پس از برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) با سه شرکت معتبر، در حالی به امضا رسید که دشمنان ما در آن سوی اقیانوس ها و برخی همسایگان، نمی خواستند عزت ایران را ببینند.

وی ارزش این قرارداد را پنج میلیارد دلار اعلام و ابراز امیدواری کرد حجم زیادی از منابع سرمایه گذاری از طریق این قرارداد وارد کشور شود.

وزیر نفت به سهم شرکت های ایرانی از این قرارداد اشاره کرد و ادامه داد: هیچ محدودیتی در مشارکت شرکت های ایرانی در این قرارداد وجود ندارد.

زنگنه تاکید کرد کارهای خدماتی، ساخت سکو، نصب لوله و… باید به شرکت های ایرانی واگذار شود و اضافه کرد: برآورد می شود حدود 70 درصد از ارزش این قراردادها برای اجرا به شرکت های ایرانی واگذار شود.

وی ادامه داد: علاوه بر قانون استفاده حداکثری از توان ساخت داخل، سهم شرکت های ایرانی می تواند افزایش بیشتری نیز داشته باشد.

وزیر نفت درباره کارشناسی احتمال در روند اجرای برجام و یا قراردادهای نفتی، گفت: این قرارداد به چیزی مانند تایید اوفک (دفتر کنترل دارایی های خارجی آمریکا) مشروط نشده است.

وی اضافه کرد: امضای این قرارداد، نقطه ای برای بازگشت شرکت هایی خواهد بود که می خواهند به ایران بیایند و چه در صنعت نفت و چه در سایر بخش ها سرمایه گذاری کنند.

وزیر نفت تاکید کرد این قرارداد، پیام بسیار مهمی است که به فعالان اقتصادی اروپایی و آسیایی برای سرمایه گذاری در ایران داده می شود.

زنگنه با بیان این که بحث تحریم، ارتباطی با این قرارداد ندارد، بیان داشت: البته پیش بینی هایی برای نحوه مواجهه در زمان رخ دادن حالت های غیرعادی انجام شده است.

وی با بیان این که هیات هفت نفره ای که تشکیل شده این قرارداد را تایید کرده است، گفت: این هیات که شامل چهار وزیر پیشین و کارشناسان و نمایندگان ریاست جمهوری، شورای عالی امنیت ملی و حسابرسی هستند، این قرارداد را منطبق با قوانین و مقررات دانسته است.

وزیر نفت تاکید کرد: خواسته و فرمایشات رهبر معظم انقلاب نیز در روند تدوین و تصویب چهارچوب مدل جدید قراردادهای جدید نفتی رعایت شده است.

وی به برگزاری مناقصه میدان آزادگان اشاره کرد و گفت: از شرکت های مختلف برای حضور در مناقصه دعوت شده است. شرکت ها باید ابتدا پیشنهادهای فنی خود را ارایه و سپس پیشنهادات مالی و قراردادی را مطرح می کنند.

زنگنه درباره چگونگی همکاری با شرکت های روسی با توجه به تحریم آنها توسط کنگره آمریکا، گفت: ما تحریم های آمریکا را غیرقانونی و فرامرزی می دانیم. کشوری نمی تواند سایر کشورها را مجبور به رعایت خواسته های خود کند.

وی درباره بازار نفت و توافق اوپک، نیز بیان داشت: بزرگترین مشکل اوپک این است که میزان تولید نفت آمریکا، بیش از پیش بینی ها افزایش یافت.

وزیر نفت اضافه کرد: اعضای اوپک، توافق کاهش تولید را رعایت کرده اند و حتی برخی از آنها، بیش از 100 درصد به تعهد خود عمل کرده اند.

وزیر نفت درباره پرونده بابک زنجانی و ادعاهای جدید وی برای پرداخت بدهی گفت: بابک زنجانی یک پدیده استثنایی در تاریخ کلاهبرداری بین المللی است که نفر دوم با آن فاصله زیادی دارد.

وی با بیان اینکه زنجانی به دنبال پرداخت بدهی خود نیست، بیان داشت: داستان ها و اخبار مربوط به آمدن شریکان خارجی بابک زنجانی به ایران، را خودشان درست کرده اند.

زنگنه درباره ادعای یک نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی مبنی بر لزوم حمله به امضای قرارداد با توتال و آتش به اختیار بودن افراد، گفت: هر کس به هر نحو که می خواهد می تواند صحبت کند اما ملت ایران در انتخابات 29 اردیبهشت تصمیم خود را گرفتند.

انتخابات دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا و میاندوره مجلس دهم شورای اسلامی (در چهار حوزه) بیست و نهم اردیبهشت ماه برگزار شد و از میان چهار نامزد حاضر در انتخابات ریاست جمهوری، «حسن روحانی» 23 میلیون و 549 هزار و 616 رای یعنی 57 درصد آرا را به خود اختصاص داد.

وزیر نفت اضافه کرد: ملت ایران با وجود همه شایعه ها و بحث ها، تصمیم گرفت رئیس جمهوری دولت یازدهم به فعالیت خود ادامه دهد و این سیاست ها ادامه یابد.

وی تاکید کرد برکت آزادی بیان، افراد صحبت های خود را مطرح می کنند و ادامه داد: در این کشور، نظام وجود دارد و این قرارداد نیز در چهارچوب قانون به امضا رسیده است.

نخستین قرارداد جدید نفتی در پساتحریم بین شرکت ملی نفت و کنسرسیوم بین المللی به رهبری شرکت نفتی توتال فرانسه برای توسعه فاز 11 پارس جنوبی به ارزش 4.8 میلیارد دلار امضا شد.

قرارداد توسعه بخش فراساحل فاز 11 پارس جنوبی، عصر امروز – دوشنبه – توسط «علی کاردر» مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، «پاتریک پویانه» مدیرعامل توتال، «لو» مدیرعامل شرکت ملی نفت چین (اینترنشنال) و «عزت الله اکبری» مدیرعامل شرکت پتروپارس، امضا شد.

سفیر فرانسه در تهران نیز از میهمانان آیین امضای قرارداد توسعه فاز 11 پارس جنوبی میان شرکت ملی نفت ایران و کنسرسیوم ایرانی-فرانسوی-چینی بود.

ارزش قرارداد توسعه فاز 11 پارس جنوبی چهار میلیارد و ٨٠٠ میلیون دلار است که با به ثمر رسیدن آن، روزانه 56 میلیون مترمکعب (معادل 2 میلیارد فوت مکعب) به ظرفیت برداشت ایران از میدان گازی پارس جنوبی مشترک با قطر افزوده می‌شود.

منبع:ایرنا

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید