12 اصل راهنما برای واشنگتن جهت مهار ایران/ از حفظ کانال های ارتباطی تا حفظ شالوده تحریم ها در بلندمدت

    کد خبر :480963
روحانی و ترامپ

در دو سال گذشته آمریکا به رهبری دونالد ترامپ و با نقش آفرینی تندروهای ضد ایرانی همچون جان بولتون و مایک پمپئو اقدامات زیادی برای تسلیم تهران و تحمیل خواسته های واشنگتن به ایران انجام دادند.

به گزارش تابناک، خروج از برجام و احیای تحریم های یکجانبه علیه ایران را باید مهم ترین این اقدامات دانست. در این میان، واشنگتن تحرکات جدیدی نیز در سطح منطقه و خارج از منطقه برای اجماع سازی علیه ایران آغاز کرده که برگزاری کنفرانس ورشو در لهستان بخشی از آن است.

در همین زمینه، «مرکز امنیت نوین آمریکا» (the Center for a New American Security) در مطلبی 12 اصل راهنما برای سیاست خارجی آمریکا در برابر ایران را پیشنهاد داده است.

نویسندگان این مطلب براین باورند که منافع آمریکا از ماندن در برجام و ادامه حضور نیروهای آمریکا در سوریه بهتر تامین می شد. اما اکنون در وضعیت جدیدی به سر می بریم و فرض بر این است که آمریکا دیگر به برجام بازنمی گردد و از تصمیم خود برای خروج نیروها از سوریه عقب نشینی نخواهد کرد.

هدف اعلام شده از سوی کاخ سفید این است که ایران را وادار کند با پذیرش یک توافق جدید پای میز مذاکره بنشیند؛ توافقی که نه تنها فعالیت های هسته ای و موشکی ایران را در می گیرد؛ بلکه سایر فعالیت های «بی ثبات کننده» این کشور را نیز شامل می شود.

اگر دولت آمریکا برای مهار ایران جدی است، باید یک سیاست هوشمند، عملگرایانه و بردبارانه را اتخاذ کند. در همین راستا، دولت فعلی آمریکا باید 12 اصل را برای مهار ایران در نظر گیرد:

1-می‌بایست در گفتار و رفتار مشخص شود که استراتژی ایالات متحده تغییر رژیم نیست، بلکه یک اقدام بزرگ برای تجارت بزرگ است و منافع ایران برای رسیدن به یک توافق جدید را تقویت می‌کند.

2-همزمان با باز نگه داشتن کانال‌های ارتباطی با ایران، گفتگو در سطح مقامات بلندپایه دو کشور پیگیری شود.

3-فضایی مهیا گردد که در آن جمهوری اسلامی همچنان به محدودیت‌های هسته‌ای و معیارهای شفافیت‌زای برجام پایبند بماند.

4-مجموعه‌ای از گزینه‌های راستی آزمایی برای جلوگیری از فعالیت‌های هسته‌ای ایران که از اهمیت بیشتری برخوردارند، توسعه یابد و زمینه برای ایجاد یک راه حل بلندمدت و واقع‌بینانه برای چالش هسته‌ای ایران فراهم شود.

5-محدودیت‌هایی واقع‌بینانه در مورد برنامه موشکی ایران پیگیری شود و تلاش‌های معطوف به منع اشاعه تسلیحاتی این کشور نیز تقویت گردد.

6-با برجسته‌سازی فعالیت‌های نامشروع غیرهسته‌ای ایران، از سیاست تحریم‌ها و سایر ابزارها برای به حداکثر رساندن فشار بر جمهوری اسلامی استفاده شود.

7-از تأثیرات منفی تحریم‌های یکجانبه آمریکا بر اقتصاد ایالات متحده کاسته شود و شالوده تحریم‌های مؤثر بر ایران نیز در بلندمدت حفظ گردد.

8-همکاری نزدیک‌تری با متحدین عرب به منظور مقابله با جنگ‌های نامنظم ایران صورت گیرد.

9-در سوریه خروج نیروهای ایالات متحده به گونه‌ای مدیریت شود که اولویت با جلوگیری از ظهور مجدد داعش باشد و در عین حال دستاوردهای ایران نیز تا حد ممکن محدود گردد.

10-نوعی صبر استراتژیک در لبنان پیگیری شود تا بتوان به آرامی نفوذ حزب‌الله را به واسطه فراهم کردن جایگزین‌های مناسب متوقف کرد.

11-می‌بایست به عراق نوعی تعهد شفاف و بلندمدت داد.

12-به عربستان سعودی در مورد یمن یک انتخاب شفاف را پیشنهاد داد: درگیری بیشتر ایالات متحده به ازای تغییر اساسی در نحوه پیشبرد جنگ یا پایان دادن به حمایت‌های آمریكا.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید