“تالاب‌ها و تغییرات اقلیمی”

    کد خبر :480725
میراث جهانی

روز جهانی تالاب‌ها امسال با شعار “تالاب‌ها و تغییرات اقلیمی” اهمیت تالاب‌ها را در رابطه با یکی از مهم‌ترین چالش‌های زمان ما که تغییرات اقلیمی است، برجسته می‌سازد.

در سال ۱۹۷۱ میلادی “کنوانسیون رامسر” دوم فوریه را روز جهانی تالاب نامید و این روز که هر ساله گرامی داشته می‌شود را می‌توان روایتی موفقیت‌آمیز از جامعه بین‌الملل دانست که از حفظ و نگهداری قانونی از تالاب‌های سراسر جهان اطمینان حاصل می‌کند.

هر ساله برنامه‌های روز جهانی تالاب‌ها با شعاری متفاوت برگزار می‌شود. برای مثال شعار این روز در سال ۲۰۱۶ میلادی “تالاب‌ها و کاهش خطر بلایا” و در سال ۲۰۱۷ میلادی “تالاب‌ها برای آینده پایدار شهری” بوده است.

شعار امسال روز جهانی تالاب‌ها به منظور افزایش آگاهی‌ها در مورد اهمیت تالاب‌ها در زمینه‌های مختلف از جمله مرداب‌ها، باتلاق‌ها، مانگروها و زمین‌های تورب و کمک به مقابله و کاهش گرمایش جهانی انتخاب شده است.

در حالی که ۹۰ درصد بلایای طبیعی مربوط به آب می‌شوند و زندگی ۶۰ درصد از انسان‌های ساکن در خطوط ساحلی را با پدیده‌هایی چون سیل و سونامی تحت تأثیر قرار می‌دهند، تالاب‌ها نیز نقش مهمی در تغییرات اقلیمی دارند.

تالاب‌ها به عنوان یک کاهش‌دهنده طبیعی و بسیار کارآمد کربن عمل می‌کنند. به طور مثال زمین‌های تورب که تنها ۳ درصد از زمین را پوشش می‌دهند، دو برابر میزان کربنی که در تمامی جنگل‌های جهان وجود دارد یعنی ۳۰ درصد آن را جذب و ذخیره می‌کنند. هم‌چنین تالاب‌ها به عنوان سپری در برابر بلایای اقلیمی عمل می‌کنند و به جوامع کمک می‌کنند تا در مقابل تأثیرات فوری تغییرات اقلیمی مقاوم شوند.

با این حال این محیط‌های آسیب‌پذیر از جانب فعالیت‌های انسانی تهدید می‌شوند. تالاب‌ها با میزان سالیانه یک درصد در حال از بین رفتن هستند که این میزان از سرعت جنگل‌زدایی‌ها نیز بیشتر است. این محیط‌های مهم به دلیل اقدامات کشاورزی، توسعه روستایی و هم‌چنین افزایش سطح دریاها در حال زه‌کشی شدن، تخلیه و سوختن هستند.

با این وجود اعضای جامعه جهانی از طریق ابزارهایی مانند کنوانسیون میراث جهانی و کنوانسیون رامسر که به دستیابی به اهداف تعیین شده در توافق‌نامه پاریس و سند توسعه پایدار برای کاهش تغییرات اقلیمی کمک می‌کنند، در راه حفظ تالاب‌ها قدم برمی‌دارند.

برای حفظ این منابع غنی که برای رفاه انسان‌ها و سیاره ما اهمیت دارند، تالاب‌ها از چارچوبی محافظتی در سطح بین‌المللی بهره‌مند شده‌اند. برخی از تالاب‌ها توسط هر دو کنوانسیون میراث جهانی و کنوانسیون رامسر محافظت می‌شوند تا ارزش‌های متعدد فرهنگی و طبیعی آن‌ها به رسمیت شناخته شود. به طوری که طبق اعلام مرکز میراث جهانی یونسکو برخی از سایت‌های کنوانسیون رامسر به طور کامل یا بخشی از آن‌ها به عنوان آثار میراث جهانی یونسکو ثبت شده‌اند. از بزرگ‌ترین مناطق چندگانه بین‌المللی تعیین شده در این مورد می‌توان به حوضه رودخانه آمازون در برزیل و “جنگل حرایی سونداربانس” در هند و بنگلادش اشاره کرد.

به گزارش ایسنا، بنا بر گزارش پایگاه اطلاع رسانی مرکز میراث جهانی یونسکو، این مرکز از روز جهانی تالاب‌ها به عنوان فرصتی برای مشارکت و همکاری هر دو کنوانسیون رامسر و میراث جهانی استفاده می‌کند. چرا که هر دوی این کنوانسیون‌ها در چارچوب کنوانسیون‌های گروه‌های مربوط به تنوع زیستی در راستای حفظ تنوع زیستی در جهان با یکدیگر تعامل دارند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید