دلار ۸ هزار تومانی نیز بر اساس مؤلفه‌های اقتصادی گران است/ FATF بهانه است؛دلالان به فکر جیبشان هستند

    کد خبر :480497
دلار

در روزهای گذشته بار دیگر قیمت ارز با نوساناتی در بازار مواجه شده است، کارشناسان بر این اعتقاد هستند که دلیل این نوسانات جولان دلالان در این بازارها است و این افراد می خواهند با استفاده از شرایط سیاسی خاصی که در کشور وجود دارد حداکثر استفاده را داشته باشند.

در این بین بانک مرکزی دلیل این نابسامانی‌ها را در وجود دلالان در بازار ارز می‌داند به‌طوری‌که رئیس‌کل بانک مرکزی چند روز پیش در هشداری به نوسان‌گیران و دلالان بازار ارز گفت که این بانک در موقع مقتضی تدابیر پیش بینی شده را عملیاتی خواهد کرد و این بانک زمان و نوع مداخله را بانک مرکزی تعیین می‌کند، نه فضا سازی دلالان و فرصت جویان.

اما محمدرضا پور ابراهیمی اعتقاد دارد که نبض بازار در دست بانک مرکزی است، وی با اشاره به افزایش قیمت ارز در روزهای اخیر، گفت: بازار ارز کشور در شرایط کنونی تحت مدیریت و اشراف کامل بانک مرکزی قرار دارد و این اشراف کمک کرده تا منابع و مصارف ارزی در کشور مدیریت شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه با بیان اینکه در سال 97 منابع ناشی از فروش نفت تقریبا بیش از بودجه کشور در سال جاری بوده است، افزود: با توجه به تحقق منابع ارزی از نفت به واسطه فروش و افزایش قیمت طلای سیاه در ماه های ابتدایی سال، منابع ارزی در این بخش با یک شرایط خاصی روبه رو است، از این رو دغدغه ای در این بخش وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه نوسانات بازار ارز در روزهای پایانی سال 2018 به دلیل تسویه حساب شرکت ها رخ داد، افزود: در طول روزهای اخیر بیشتر التهابات بازار ارز ناشی ازعوامل خارجی است و به واقعیت های اقتصادی ایران ارتباطی ندارد. تحلیل ها حاکی از این است که نرخ ارز باید کماکان کاهشی باشد و آثار ناشی از آن باید در بهبود شرایط، تقویت و افزایش ارزش پول ملی تاثیر بگذارد.

شهاب نادری دیگر عضو کمیسیون اقتصادی نیز، با اشاره به هشدار رییس کل بانک مرکزی به نوسان‌گیران مبنی بر اینکه منتظر اقدام بانک مرکزی در بازار ارز باشید، گفت: دلالان با فضای تبلیغاتی می خواهند اینگونه در جامعه القاء کنند که قیمت دلار و کالاها در جامعه افزایش می یابد و بر این موج سوار شده و قیمت ها را افزایش داده و سود خود را کسب کنند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه مردم نباید ریسک کرده و فریب دلالان را بخورند چراکه همانند گذشته متضرر می شوند، افزود: بانک مرکزی به دلالان و سوءاستفاده گران بازار ارز به درستی هشدار داده است، چراکه پیش بینی می شود کاهش قیمت ارز در روزهای آینده رخ دهد و حرف هایی که امروز توسط فرصت جویان و دلالان در فضاهای مجازی مطرح می‌شود، به واقعیت تبدیل نمی شود.

نماینده مردم اورامانات در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه دلالان و سوءاستفاده گران با بزرگنمایی ها، سرنوشت بازار ارز را به رد یا قبول پالرمو و ایجاد SPV گره می زنند، اظهار داشت: این افراد با این بهانه‌ها می خواهند کسب و کار خود را با فروش با نرخ بالا، رونق دهند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: قیمت دلار باید در حدود نرخ دلار در بازار ثانویه باشد و دلار ۸ هزار تومانی نیز براساس مولفه های اقتصادی گران است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید