رئیس گروه سلامت روانی دانشگاه علوم پزشکی سمنان اعلام کرد:

فوت ناشی از خودکشی در سمنان پایین‌تر از نصف میانگین کشوری

    کد خبر :480175
خودکشی

رئیس گروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی سمنان گفت: سمنانی‌ها در آمار فوتی‌های ناشی از خودکشی تقریباً زیر خط قرمز قرار دارند، یعنی آمار فوت ناشی از خودکشی در سمنان پایین‌تر از نصف میانگین کشوری است.

شهلا حقیقت آمار فوت ناشی از خودکشی در جهان در سال ۲۰۱۸، تعداد ۱۰۶ در هر صد هزار است، یعنی از هر صد هزار فوتی در جهان، ۱۰۶ فوت ناشی از خودکشی است، این آمار در کشور ایران در سال ۱۳۹۶، برابر با ۵.۷ فوت حاصل از خودکشی در هر صد هزار فوت است.

وی اضافه کرد: آمار فوت ناشی از خودکشی در محدوده دانشگاه علوم پزشکی سمنان، یعنی شهرستان‌های سمنان، مهدیشهر، گرمسار و دامغان، ۳ در هر صد هزار است که تقریباً می‌توان گفت زیر خط قرمز قرار داریم، اما اگر دانشگاه علوم شاهرود نیز اضافه شود جمعاً این عدد به حدود ۵ در هر صد هزار می‌رسد که می‌توانیم ادعا کنیم لب مرز قرار داریم.

رئیس گروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی سمنان اظهار کرد: میزان اقدام به خودکشی در جهان ۱۶۰ نفر در هر ۱۰۰ هزار نفر است که این میزان در کشور ما ایران برابر با ۱۰۶ در هر صد هزار نفر است.

حقیقت اظهار کرد: در موضوع اقدام به خودکشی و فوت ناشی از آن، ایران دارای رتبه ۱۲۴ در بین ۱۸۲ کشور جهان است، همچنین ایران در جهان دارای رتبه ۱۲۷ در خودکشی مردان و رتبه ۱۱۴ در خودکشی زنان را داراست.

اقدام به خودکشی در سمنان ۵۰ برابر فوت ناشی از آن

وی با اشاره به اینکه به طور متوسط، میزان اقدام به خودکشی ۲۰ تا ۳۰ برابر میزان فوت ناشی از خودکشی است، خاطرنشان کرد: در استان سمنان میزان اقدام به خودکشی ۵۰ برابر میزان فوت ناشی از آن است.

این کارشناس سلامت روانی اظهار کرد: بیشترین میانگین سنی افرادی که اقدام به خودکشی می‌کنند بین ۱۵ تا ۲۴ سال است، زنان و خصوصاً زنان خانه دار بیشترین اقدام به خودکشی و مردان بیشترین فوت ناشی از خودکشی را دارند و زنان ۳۴ درصد موارد فوت ناشی از خودکشی را شامل می‌شوند.

وی ادامه داد: این را هم باید گفت که میزان فوت ناشی از خودکشی در زنان در کشورهای با درآمد بالا ۲۵ درصد و در کشورهای با درآمد پایین و متوسط ۴۰ درصد از کل فوتی‌ها را شامل می‌شود.

حقیقت با بیان اینکه ۷۰ تا ۸۰ درصد افرادی که اقدام به خودکشی می‌کنند، از سلامت کامل روانی برخوردار نیستند، اظهار کرد: در کشورهای در حال توسعه، ۶۰ تا ۹۰ درصد افرادی که خودکشی می‌کنند مبتلا به اختلال روان پزشکی هستند، عوامل متعدد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی در بروز این اتفاق دخیل هستند، و ما فقط می‌توانیم ۲۵ درصد در کاهش خودکشی و متوقف کردن روند افزایشی آن نقش داشته باشیم.

وی تأکید کرد: اقدام به خودکشی در افرادی که درگیر بحران‌های مختلفی مانند مشکلات اقتصادی و خانوادگی، بیماری‌های جسمی مانند سرطان و… هستند، و یا درگیر بحران‌ها و مسائل اجتماعی مانند زلزله و… هستند نیز وجود دارد.

وی ادامه داد: پیشگیری از وقوع این آسیب اجتماعی، هدف اصلی در مبارزه با این آسیب اجتماعی، است، افرادی که درگیر این آسیب هستند باید مهارت افزایی، کنترل خشم، مهارت حل مسئله، مهارت‌های زندگی، مهارت در تصمیم‌گیری و قدرت تصمیم گیری و… را آموزش ببینند و سلامت روانی کامل پیدا کنند.

رئیس گروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی سمنان اضافه کرد: طبق تخمینی که در جهان زده شده است، در سال ۲۰۲۰، حدود ۵۳.۱ میلیون نفر در اثر خودکشی خواهند مرد و خودکشی ۱۴ درصد از کل مرگ و میرهای جهان را به خود اختصاص داده است و پانزدهمین علت مرگ در جهان است.

میزان فوت ناشی از خودکشی در ایران بیشتر از فوت ناشی از اعتیاد و قتل

به گزارش ایسننا،حقیقت اظهار کرد: میزان فوت ناشی از خودکشی در ایران بیشتر از فوت ناشی از اعتیاد و قتل و کمتر از فوت ناشی از تصادفات جاده‌ای است؛ طبق آمار اعلام شده از سوی پزشکی قانونی کشور، طی ده سال گذشته از کل میزان ۳۹۳ هزار و ۹ مرگ و میر غیرطبیعی در کشور، حدود ۴۸.۹ درصد ناشی از تصادفات، ۹.۸ درصد خودکشی، ۶.۱ درصد قتل و ۸.۶ درصد اعتیاد به مواد مخدر بوده است.

وی گفت: طی ده سال گذشته ۳۸ هزار و ۵۶۰ نفر در ایران در اثر موارد مشکوک به خودکشی فوت شده‌اند، حلق آویز کردن، مسمومیت با سموم و مسمومیت دارویی از جمله شایع‌ترین روش‌های خودکشی در کشور بوده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید