دوربین‌های مداربسته حریم خصوصی را به چالش می‌کشند

    کد خبر :47951

بی توجهی به تنظیمات امنیتی نرم افزارها و سخت افزارهای مختلف رایانه‌ای تا به حال بارها خبرساز شده و باعث سرقت اطلاعات و به خطر افتادن امنیت میلیون‌ها کاربر در سراسر جهان شده است.

به گزارش بازتاب مدتی است که یک سایت اینترنتی به نشانی insecam.org تصاویر زنده دوربین های مداربسته را از سراسر جهان در معرض دید همگان قرار داده است.

دوربین های یاد شده که عمدتا ساخت شرکت های Defeway، Vivotek، Axisهستند با تنظیمات پیش فرض نصب شده اند و لذا فاقد کلمه عبور هستند و لذا تصاویر ضبط شده توسط آنها به راحتی قابل مشاهده در سراسر جهان است.

سایت یاد شده تصاویر صدها دوربین مدار بسته در ایران را نیز به نمایش گذاشته است. این دوربین های فاقد امنیت در تهران و دیگر شهرهای کشور نصب شده اند و با کلیک بر روی تصاویر آنها می توان به جزییات بیشتری در مورد محل نصب هر دوربین، شرکت سازنده آن و … دست یافت.

دوربین های مداربسته مربوط به ایران تصاویر متنوعی از بزرگراه ها، خیابان ها، پیاده روها، انبارهای شرکت های خصوصی، محیط های اداری، انواع مغازه ها و فروشگاه ها، رستوران ها، فضای داخل منازل و ویلاها و .. را در تهران، قم، اهواز، شیراز، ورامین، نجف آباد، قوچان، زنجان، اصفهان، تبریز، کرج، رشت، شهرکرد، همدان، مشهد، ملارد، سنندج، بیرجند، یزد، اراک و اردبیل نمایش می دهند.

اگر چه اکثر این دوربین ها تنها محیط خالی را نشان می دهند، اما در برخی از آنها چهره افراد یا پلاک ماشین ها، به وضوح مشخص است یا می توان جزییات اشیا یا کالاهای موجود را به خوبی تشخیص داد.

بی توجهی به نکات امنیتی که منجر به مشاهده تصاویر این دوربین ها از طریق اینترنت می شود مختص ایران نیست و در حالی که تعداد دوربین های قابل دسترس از طریق این سایت در ایران کمتر از صد مورد است این رقم در آمریکا به نزدیک شش هزار دوربین و در مورد ژاپن، ایتالیا و فرانسه به بیش از 1100 دوربین می رسد.

کاربران می توانند تصاویر دوربین های امنیتی را به تفکیک کشور، اماکن، شرکت سازنده دوربین، شهرها یا موقعیت زمانی مشاهده کنند. مدیران این سایت می گویند در صورت ارسال آدرس لینک دوربین توسط مالکان آن، تصاویر مربوطه را پاک می کنند، اما این کار موجب حذف دسترسی به این تصاویر در اینترنت نمی شود و تنها راه حل مشکل اختصاص کلمه عبور به دوربین های مداربسته است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید