پایان سریال صعود ارز و طلا؟

    کد خبر :479261
ارزطلا

یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آن‌ها است. بر این اساس در این صفحه روند‌های قیمتی بازار‌های مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

رشد نامحسوس شاخص بورس
به گزارش دنیای اقتصاد، طی معاملات آخرین روز کاری بازار سهام، شاخص کل بورس به رشد بی‌رمق خود ادامه داد و ضمن افزایش ۱۴۲ واحدی به ارتفاع ۱۶۰ هزار و ۲۹۵ واحد رسید. فقدان محرک جدی از سمت بازار جهانی و تمرکز بورس‌بازان بر محور تجدید ارزیابی‌ها به تغییر ذائقه بازار در نگاه به معاملات سهام بنیادی منجر شده است. بازگشایی نماد دو غول خودروساز یعنی «خودرو» و «خساپا» در بازگشت روند قیمت در سایر نماد‌های این گروه موثر بود. نماد «فولاد» نیز پس از مدت‌ها در جایگاه نخست نماد‌هایی با تاثیر مثبت بر شاخص کل قرار گرفت. خبر مجوز افزایش سرمایه فولاد مبارکه اصفهان از محل سود انباشته باعث اقبال معامله‌گران به سهام این شرکت شد. ارزش معاملات خرد بورس در روز چهارشنبه ۴۳۴ میلیارد تومان بود و بیش از ۵ میلیارد تومان از سمت فعالان حقوقی به سبد سرمایه‌داران حقیقی انتقال یافت.

نخستین افت دلار در هفته جاری
ساعت ۱۶ روز چهارشنبه هر دلار آمریکا به قیمت ۱۲ هزار و ۱۵۰ تومان معامله شد و افت ۵۰ تومانی را نسبت به روز ماقبل به ثبت رساند. در نیمه اول معاملات دیروز عواملی همچون رشد نرخ حواله درهم و افزایش قیمت دلار در شهر مرزی هرات، دلار را صعودی کرد و در پاره‌ای از مواقع قیمت ۱۲ هزار و ۳۱۰ تومان نیز برای شاخص ارزی کشور به ثبت رسید. در حالی که اوج‌گیری دلار ادامه داشت، صرافی‌های عامل بانک مرکزی قیمت مندرج بر تابلوی خود را زیر ۱۲ هزار تومان قرار داده بودند و همین امر منجر به افزایش شمار متقاضیان ارز در این صرافی‌ها شد. در عین حال افزایش عرضه توسط بازارساز تعادل روانی را به بازار بازگرداند. مقاومت دلار در برابر مرز ۱۲ هزار و۳۰۰ تومانی و افت تقاضا در این محدوده قیمتی، روند نوسان نرخ ارز را وارونه کرد.

مخالف‌خوانی سکه از اونس طلا
هر سکه طرح جدید، راس ساعت ۱۶ روز گذشته به قیمت ۴ میلیون و ۲۳۰ هزار تومان به فروش رفت که این مبلغ ۴۰ هزار تومان کمتر از قیمت روز سه‌شنبه بود. سکه معاملات روز چهارشنبه را صعودی آغاز کرد. افزایش بهای طلای جهانی به اوج ۸‌ماهه (۱۳۱۳ دلار به ازای هر اونس) نیز در رشد سکه بی‌تاثیر نبود و سکه به کانال ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان هم ورود کرد. همبستگی نوسان سکه با دلار بار دیگر در معاملات روز قبل نمود پیدا کرد. هنگامی که دلار با مدیریت بازارساز از مرز ۱۲ هزار و ۳۰۰ تومان عقب نشست و نخستین افت خود را در طول هفته به ثبت رساند، سکه نیز به تبعیت روند کاهشی را پیمود و در نهایت پایین‌تر از قیمت روز سه‌شنبه به کار خود پایان داد. ارتفاع حباب سکه نیز در معاملات دیروز ۴۰ هزار تومان افت کرد.

اوج ۸ ماهه فلز زرد
ساعت ۱۶ روز گذشته هر اونس طلای جهانی با ثبت رشد روزانه ۴/ ۰ درصد به بهای ۱۳۱۳ دلار معامله شد. افزایش ریسک‌های اقتصادی در اقصی نقاط جهان، امید معامله‌گران به کسب سوددهی از بازار‌های موازی را با چالش جدی روبه‌رو کرد و جریان نقدینگی را به سمت دارایی‌های امن از جمله طلا افزایش داد. علاوه بر وضعیت نامشخص بحران برگزیت در بریتانیا و تحولات سیاسی در ونزوئلا، شکایت ایالات متحده از شرکت چینی هوآوی به دلیل عدم رعایت تحریم‌های اعمالی علیه ایران از رشد فلز زرد حمایت کرد. این شکایت تنها دو روز قبل از آغاز دور جدید مذاکرات تجاری بین پکن و واشنگتن رخ داد. انتظار از توقف روند افزایش بهره فدرال رزرو نیز با تحت فشار قرار دادن شاخص دلار، تقاضای طلا از سمت ارز‌های غیر دلاری را شدت بخشید و طلا را به اوج ۸ ماهه رساند.

هفته تماما صعودی اوراق مسکن
اوراق تسهیلات مسکن اسفند ۹۵ (تسه ۹۵۱۲) طی معاملات روز چهارشنبه ضمن ثبت رشد ۸/ ۱ درصدی، با رسیدن به سطح ۵۶ هزار و ۳۰۰ تومان به کار خود در این هفته پایان بخشید. تمام سررسید‌های وام مسکن نیز (به غیر از تسه ۹۵۱۱) با رشد قابل توجه در محدوده مثبت معاملاتی قرار گرفتند و میانگین قیمتی آن‌ها به کانال ۵۶ هزار تومان صعود کرد. اوراق وام مسکن با ۵ صعود متوالی به کار خود در این هفته پایان دادند. این روند در حالی شکل گرفت که هنوز نشانه‌های بارزی از خروج بازار معاملات مسکن از رکود دیده نمی‌شود و افزایش بهای مصالح ساختمانی همچون سیمان بر افزایش قیمت خانه‌های نوساز خواهد افزود و رخوت معاملات تسه‌ها و بازار مسکن را تعمیق خواهد کرد. با این حال زمزمه رسیدن موج افزایش سرمایه بانک‌ها به بانک مسکن بار دیگر بازار «تسه‌ها» را گرم کرده است.

صعود تحریمی طلای سیاه
هر بشکه نفت خام وست تگزاس آمریکا (WTI) ساعت ۱۶ روز گذشته به قیمت ۹/ ۵۳ دلار فروش رفت و بازده روزانه ۸/ ۲ درصد را برای خود ثبت کرد. تحریم شرکت ملی نفت ونزوئلا (PDVSA) توسط آمریکا با انقباض عرضه نفت را در مدار صعود قرار داد. با اعمال تحریم‌های جدید از صادرات ۵۰۰ هزار بشکه نفت ونزوئلا به پالایشگاه‌های آمریکا جلوگیری به عمل خواهد آمد و سطح تولید نفت ونزوئلا را که در کمترین حد خود در هفت دهه اخیر قرار دارد بیشتر تحت فشار قرار خواهد داد. با اجرایی شدن این تحریم نفت کانادا به عنوان جایگزین مورد استفاده آمریکا قرار خواهد گرفت. از سمت دیگر افزایش بیش از ۲ میلیون بشکه‌ای ذخایر نفتی آمریکا (به گزارش API) و مناقشات حقوقی چین و آمریکا بر سر شرکت هوآوی و احتمال تاثیر این موضوع بر روند مذاکرات تجاری از رشد بیشتر طلای سیاه جلوگیری کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید