جامعه اطلاعاتی آمریکا نظر ترامپ درباره ایران را نقض کرد

    کد خبر :479021
ترامپ

رئیس کل تشکیلات اطلاعاتی ایالات متحده به اتفاق رئیس سازمان سیا به کمیته اطلاعاتی سنای آمریکا گزارشی از خطراتی که آمریکا را تهدید می‌کند ارائه دادند. بر اساس این گزارش، ایران همچنان به توافق هسته‌ای پایبند است، کره شمالی تأسیسات و تسلیحات اتمی خود را حفظ خواهد کرد و گروه تروریستی داعش نیز شکست نخورده. بر خلاف آنچه که دولت ترامپ می‌گوید، روسیه می‌تواند جامعه مدنی و زیرساخت‌های آمریکا را به خطر بیندازد و چین هم یک تهدید دائمی است.

رئیس اطلاعات ملی آمریکا در ادامه گزارش‌اش به فعالیت‌های ادعایی ایران در خاک اروپا و در خاورمیانه، حمایت ایران از انصارالله یمن و حمایت از شبه‌نظامیان شیعه در عراق اشاره کرد. دن کوتس گفت معتقد است که درگیری‌های جناحی در ایران همچنان ادامه خواهد یافت:

«ما گمان نمی‌کنیم که ایران فعالیت‌های قابل تأملی داشته باشد که در نظر ما برای تولید سلاح هسته‌ای الزامی است.»

رئیس اطلاعات ملی آمریکا اما به این نکته هم اشاره کرد که مسئولان جمهوری اسلامی ایران در هفته‌های اخیر رسماً تهدید کرده‌اند که چنانچه منافع اقتصادی ایران از برجام تأمین نشود، به محدودیت غنی‌سازی اورانیوم در چارچوب توافق هسته‌ای پایبند نمی‌مانند.

سناتور آنگوس کینگ از جینا هاسپل، پرسید آیا ایران همچنان به توافق هسته‌ای پایبند است؟

رئیس سازمان سیا پایبندی ایران به برجام را تأیید کرد اما او هم مانند رئیس اطلاعات ملی آمریکا بر این نظر بود که جمهوری اسلامی در نظر دارد «سطح پایبندی به برجام» را تنزل دهد:

«آن‌ها در تدارک‌اند توانایی [غنی‌سازی] اورانیوم را افزایش دهند و از توافق هسته‌ای یک قدم فاصله بگیرند. در حال حاضر پایبندند به برجام اما بحث‌هایی بین آن‌ها درگرفته که منافع اقتصادی‌شان از توافق هسته‌ای تأمین نشده.»

تهدیدات سایبری جمهوری خلق چین و روسیه بخش عمده‌تری از گزارش کوتس – هاسپل به کمیته اطلاعاتی سنای آمریکا را دربرمی‌گرفت. بر اساس برآورد سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا، چین اکنون می‌تواند زیرساخت‌های ایالات متحده را هدف حملات سایبری خود قرار دهد. توانایی سایبری روسیه هم همچنان در سطح سال ۲۰۱۶ باقی مانده: بر اساس گزارش جامعه اطلاعاتی آمریکا، روسیه می‌تواند جامعه مدنی ایالات متحده و زیرساخت‌های نظامی این کشور هنگام وقوع بحران‌ها را با حملات سایبری خود به خطر بیندازد.

در مجموع گزارش کوتس – هاسپل از خطراتی که امنیت ملی آمریکا را تهدید می‌کند با آنچه که دولت ترامپ به عنوان تهدید درک کرده، هم‌پوشانی ندارد. روسیه می‌تواند ایجاد اخلال کند، چین یک تهدید دائمی است و ایالات متحده هم به اندازه کافی در فن‌آوری‌های بنیادین سرمایه‌گذاری نکرده و به همین سبب دشوار می‌تواند با مدعیان تازه در این عرصه‌ها رقابت کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید