سفیر روسیه در ایران: بی‌بی‌سی فارسی و رادیو فردا گوش ندهید

    کد خبر :478876
سفیر روسیه

سفیر روسیه، در گفتگو با تسنیم به سؤالات متنوعی جواب داده است که گزیده‌ای از این پاسخ‌ها را در ادامه می‌خوانید:

روسیه در این منطقه موقعیتی منحصر‌به‌فرد دارد؛ ما با همه ارتباط داریم، با همه تماس داریم، مثلا هم با دولت [عبدربه منصور]هادی و هم حوثی‌ها در یمن، هم با اسرائیل هم با حماس و هم با حزب‌الله لبنان؛ با همه. ما از فرصت‌هایی که داریم برای صلح و ثبات در این منطقه استفاده می‌کنیم. بعد از اینکه آقای ترامپ اعلام کرد نیرو‌های آمریکا از سوریه خارج خواهند شد، باز هم این سؤال مطرح است؛ آیا خارج می‌شوند یا نمی‌شوند؟ یا از کدام منطقه سوریه خارج می‌شوند یا نمی‌شوند؟ یا از منطقه التنف خارج می‌شوند یا نمی‌شوند؟ به‌هر‌حال این خلأ قدرتی که به وجود خواهد آمد، ممکن است پرسش‌های زیادی را ایجاد کند؛ مثلا ترک‌ها برای تأمین امنیت در مناطق جنوبی کشورشان نگران هستند. ما نگرانی ترکیه را درک می‌کنیم. کرد‌ها هم نگران هستند. ما تلاش داریم همه طرف‌هایی که علیه تروریسم مبارزه می‌کنند، نگرانی نداشته باشند. پلیس نظامی روسیه در این [منطقه]مستقر است.

ما از موضع جمهوری اسلامی ایران در حمایت از کشور مستقل ونزوئلا که مشابه موضع ماست، تشکر می‌کنیم. کشور‌های دیگر مانند ترکیه و چین نیز چنین موضعی دارند، بنابراین آن کشور‌ها نباید عجله کنند.

من خودم در وزارت امور خارجه [ایران]رفت‌وآمد‌های زیادی دارم؛ اگر نتوان گفت که هر روز، حداقل یک روز در میان به وزارت امور خارجه می‌روم و درباره این مسائل هم صحبت می‌کنیم؛ چون ما پیام‌هایی از مسکو به تهران و بالعکس داریم. ما از این تماس‌ها و موضع جمهوری اسلامی ایران که با ما یکسان است، خیلی راضی هستیم.

[لهستان]از ما دعوت کردند. ما دعوت آن‌ها را رد کردیم. چند دلیل وجود دارد؛ یکی، چون برای همه واضح و روشن است که هدف اصلی این کنفرانس ایجاد ائتلافی ضدایرانی است که برای ما اصلا پذیرفتنی نیست. دوم، وقتی درباره دستور کار کنفرانس پرسیدیم، خیلی تعجب کردیم که چرا مناقشه اسرائیل و فلسطین در این دستور کار نیست؟ وضع لیبی چرا در دستور کار نیست؟! باز هم جوابی دریافت نکردیم. کشور‌های غربی، لیبی را به‌عنوان کشوری که وجود داشت، نابود کردند، بنابراین درک می‌کنیم که اصلا رضایت ندارند درخصوص وضعیت لیبی بحثی انجام بدهند. در نتیجه ما به کشور‌های ثالث توضیح دادیم روسیه در این همایش ضدایرانی شرکت نخواهد کرد.

(درباره سوپرجت‌هایی که قرار بود روسیه به ایران بفروشد) چند روز پیش تلفنی با مسئولان این شرکت گفتگو کردم و از آن‌ها پرسیدم. آن‌ها به ما این‌گونه توضیح دادند که باید وسایل یدکی آمریکایی در هواپیما‌های سوخوی سوپرجت ۱۰۰ را به کمتر از ۱۰ درصد برسانند تا در این صورت بتوانند آزادانه این هواپیما‌ها را به ایران بفروشند. این مسئله یک سال طول می‌کشد؛ اما متخصصان تلاش دارند و زحمت می‌کشند این کار سریع‌تر انجام شود.

(برخی می‌گویند روسیه نقش فعالی در یمن ایفا نمی‌کند) این برداشت درست نیست. برخی که چنین چیزی می‌گویند، چندان از این مسئله سر در نمی‌آورند. شاید این تحلیلگران ایرانی مستقر در خارج از کشور هستند یا نمی‌دانم چه کسی چنین سخنانی را می‌زند. شاید بی‌بی‌سی فارسی این حرف‌ها را می‌زند. پیام ما این است که شما برنامه‌های بی‌بی‌سی فارسی را خیلی گوش ندهید، فریب رادیوفردا را نخورید و به ما گوش بدهید. ما از تلاش‌های آقای گریفیت حمایت می‌کنیم. فکر می‌کنم دور اول مذاکرات بین طرفین یمنی در استکهلم تا اندازه‌ای موفقیت‌آمیز بود. امیدوارم دور دوم مذاکرات انجام شود و به نتایج مثبت برسد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید