متأسفانه قهرمان کودکانمان هالیوودی هستند

    کد خبر :47883

تهیه کننده انیمیشن «کله آهنی» اظهار کرد که متاسفانه این روزها قهرمانان کودکان و نوجوانان ما شخصیت های هالیوودی هستند و ما هنوز در قهرمان پروری برای این گروه سنی موفق عمل نکردیم.

عرفان لولاکی تهیه کننده انیمیشن «کله آهنی» در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به اینکه این اثر سینمایی انیمیشن در سی امین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان حضور دارد، گفت: فیلم انیمیشن سینمایی «کله آهنی» سه سال پیش به مدت ۸۸ دقیقه ساخته شد و زمانی که برای تولید این اثر صرف شد نیز سه سال بود. البته اولین رونمایی این اثر ۲ سال پیش در جشنواره فیلم فجر در بخش سیمرغ جشنواره بود. هر چند این اثر انیمیشن در آن دوران آماده نبود اما به دلیل قولی که ما به دبیرخانه جشنواره دادیم در این رویداد هنری به نمایش در آمد. در نهایت نسخه کامل «کله آهنی» برای اولین بار در این دوره از جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان به نمایش گذاشته شده است.

وی ادامه داد: استقبال از این فیلم در جشنواره باعث شگفتی ما شد به گونه ای که تعدادی از مخاطبان که تعداد آنها به ۹۰ نفر می رسید، بیرون از سالن مانده بودند که در نهایت برای این گروه یک سئانس ویژه در نظر گرفتند.

این تهیه کننده جوان بیان کرد: متاسفانه بسیاری از فیلم هایی که با نام کودک و نوجوان ساخته می شود برای کودک نیست و بیشتر درباره کودک و نوجوان و یا ضد آنها است، یعنی تماشای اثر مورد نظر مناسب سنین کودک و نوجوان نیست که چنین معضلی در حوزه انیمیشن بیشتر به چشم می خورد.

لولاکی در بخشی دیگر از سخنان خود تاکید کرد: پروژه «کله آهنی» کاملا توسط بخش خصوصی ساخته شده و از هیچ نهادی سفارش گرفته نشده است. این در حالی است که اگر یک پروژه به صورت سفارشی ساخته شود، تهیه کننده یا کارگردان مجبور به اعمال نقطه نظر سفارش دهنده در فیلم است.

وی ادامه داد: در دوره های مختلف جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان شاهد حضور آثار مختلفی به خصوص انیمیشن بوده و هستیم که هیچ جایگاهی در سینمای کودک ندارد. به عنوان مثال انیمیشنی در جشنواره حضور پیدا می کند که گروه سنی آن +۱۶ است. چنین انیمیشنی نباید در جشنواره مخصوص کودک و نوجوان نمایش داده شود. «کله آهنی» برای گروه سنی کودک و نوجوان ساخته شده است و خوشبختانه توانسته با مخاطب خود ارتباط برقرار کند به گونه ای که کودکان و نوجوانان در هنگام تماشای فیلم در جشنواره سالن را ترک نکردند و این مسأله برای ما بسیار قابل توجه و لذتبخش بود.

این هنرمند جوان در پاسخ به این پرسش که در ساخت «کله آهنی» و برای جذب مخاطب بیشتر به مخاطب کودک توجه شده است یا مخاطب بزرگسالی که قرار است به دیدن فیلم در سینما برود، بیان کرد: ما برای ساخت این انیمیشن به هر دوی این مخاطبان فکر کردیم چرا که کودک ۵ تا ۱۰ ساله به تنهایی به سینما نمی رود به همین دلیل باید فیلمی ساخته شود که پدر و مادر را نیز ترغیب کند تا کودک خود را به سینما ببرد.

لولاکی توضیح داد: البته این فیلم انیمیشن به گونه ای ساخته شده است که مخاطب سنی عام داشته باشد. یعنی این فیلم برای کودک و نوجوان ساخته شده است اما مخاطب سنی عام دارد. البته این را هم باید بگویم که «کله آهنی» با موضوع دفاع از سرزمین ساخته شد و چنین داستانی برای همه سنین جذابیت دارد و علاوه بر آن به دلیل شخصیت های متفاوت می تواند به تخیل بچه ها کمک کند.

وی در پایان اظهار کرد: متاسفانه این روزها قهرمانان کودکان و نوجوانان ما شخصیت های هالیوودی هستند و ما هنوز در قهرمان پروری برای این گروه سنی موفق عمل نکردیم. البته در دهه ۷۰ فیلم هایی ساخته شد که هنوز هم در خاطره ها باقی مانده است. در صورتی که این روزها کمتر فیلمی در حوزه کودک و نوجوان می بینیم که بتواند در خاطره ها باقی بماند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید