افتتاح بیش از ۶۰۰ پروژه آموزش و پرورش در دهه فجر

    کد خبر :478787
دهه فجر

رئیس کارگروه فرهنگیان و دانش آموزی ستاد مرکزی چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با تشریح برنامه‌ها و دستاوردهای آموزش و پرورش به مناسبت دهه فجر گفت:۸۰ برنامه ملی و استانی طرح‌ریزی شده است و بیش از ۶۰۰ پروژه آماده در استان‌ها افتتاح خواهد شد.

علیرضا کاظمی در نشست خبری که به مناسبت دهه فجر در شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی برگزار شد، گفت: آموزش و پرورش به عنوان یکی از بزرگترین دستگاه‌های فرهنگی قسمتی از فعالیت‌های خود را در بهمن ماه به جشن‌ها و مراسم مربوط به پیروزی انقلاب اسلامی اختصاص داده است. جشن چهل سالگی انقلاب و ۲۲ بهمن یکی از بزرگترین نقاط عطف انقلاب ایران است که فرصت‌های بسیار ارزشمندی را در فراروی جمهوری اسلامی قرار می‌دهد. در چهل سالگی انقلاب آنچه موجب عزت و افتخار ایران است، شکوفایی انقلاب در عرصه‌های سیاسی اجتماعی فرهنگی علمی و اقتصادی است که شاید یکی از بهترین فرصت‌های باشد که می‌توان رشد انقلاب را در این عرصه‌ها به جامعه عرضه کرد.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در نظام تعلیم و تربیت نیز فرصت تعلیم و تربیت دانش‌آموزان قرار دارد، اظهارکرد: فرصتی است تا دانش اموزان را درموقعیت تربیت بی نظیر قرار دهیم تا معرفت و بصیرت و آگاهی کسب کنند و می‌توان با استفاده از این موقعیت فضای امید و نشاط را در سطح مدارس با برنامه‌های متنوع ایجاد کنیم.

وی با بیان اینکه شعار آموزش و پرورش شعار افتخار به گذشته و امید به آینده است، گفت: توسعه گفتمان، اصول و آرمان‌های انقلاب اسلامی و بسط و نشر شاخص‌های اساسی و بنیادین انقلاب اسلامی به‌ویژه استکبارستیزی از رویکردهای کلی حاکم بر برنامه‌های آموزش و پرورش بوده است همچنین توسعه فرهنگ ایثار و شهادت و گفتمان انقلاب اسلامی در سطح مدارس و تبیین دستاوردهای ۴۰ سال تلاش و مجاهدت در عرصه‌های مختلف به جامعه و به‌ویژه دانش اموزان از مهمترین رویکردهای ماست.

کاظمی افزود: همه برنامه‌های آموزش و پرورش معطوف به مدرسه است تا همه دانش آموزان از برنامه‌ها بهره گیرند همچنین استفاده از فضای مجازی و استفاده از ظرفیت تشکل‌ها از مهمترین استراتژی‌های ماست.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در ادامه تشکیل و استقرار حکومت اسلامی مبتنی بر نظام ولایی و ارائه الگوی جدید از حکومت در سطح دنیا براساس آموزه‌ها و حفظ استقلال و عزت ملت ایران در طول ۴۰ سال مقابل استکبار و شکست دشمن و رشد و توسعه شگرف در بخشهای مختلف را از مهمترین دستاوردهای انقلاب اسلامی دانست.

به گزارش ایسنا، وی ادامه داد: در کنار همه دستاوردهای عظیم در حوزه آموزش و پرورش می‌توان به موفقیت‌های آموزش و پرورش در عرصه‌های عدالت آموزشی، پوشش تحصیلی، ساخت فضاهای آموزشی و فرهنگی، توسعه زیرساخت‌ها، توسعه مدارس شبانه‌روزی و کسب رتبه‌های علمی در سطح جهان و منطقه اشاره کرد. یکی از مهمترین دستاوردهای نظام که آموزش و پرورش به آن افتخار می‌کند، طراحی و طرح‌ریزی نظام آموزشی مبتنی بر آموزه‌های قرآنی و اقتضائات بومی و منطقه‌ای تحت عنوان سند تحول بنیادین است.

به گفته کاظمی رشد ۱۸۴ درصدی مدارس کشور، رشد ۲۵۷ درصدی مدارس فنی و حرفه‌ای، رشد ۵۰۰ درصدی مدارس خارج از کشور، رشد ۲۶۹ درصدی دانش آموزان پیش دبستانی، رشد ۳۴۸ درصدی مدارس غیردولتی، رشد هزار و ۷۲۸ درصدی دانش آموزان استثنایی، رشد ۸۵۶ درصدی مدارس استثنایی، پوشش ۷۰ درصدی دانش آموزان پیش دبستانی، رشد ۷ هزار و ۷۶۰ درصدی مدارس استعدادهای درخشان، رشد ۱۱ هزار درصدی دانش آموزان مدارس استعدادهای درخشان و رشد ۱۳۷ درصدی دانش‌آموزان عشایر کشور، پوشش نرخ ۹۴.۷ درصدی سواد آموزی در جمعیت ۱۰ تا ۴۹ سال کشور و رشد ۲ هزار و ۹۲۸ درصدی اردوگاه و کانون‌ها و رشد هزار و ۲۲۷ درصدی مراکز فرهنگی و رفاهی و رشد ۴۰۴ درصدی اماکن ورزشی از مهمترین موفقیت‌های آموزش و پرورش در بخش‌های مختلف است.

وی در ادامه با اشاره به اقدامات آموزش و پرورش در دهه فجر گفت: در زمینه اقدامات تمهیدی کمیته فرهنگیان را تشکیل دادیم و با هماهنگی بخش‌های مختلف وزارت دستورالعمل جامعی را به استان‌ها ابلاغ و کتاب طلیعه انقلاب را به مدارس کشور ارسال کردیم.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش درباره گلبانگ انقلاب توضیح داد: این برنامه به دلیل همزمان شدن ۱۲ بهمن ماه با روز جمعه در روز شنبه ۱۳ بهمن برگزار می‌شود و به‌صورت نمادین با حضور محمد بطحائی – وزیرآموزش و پرورش – در یکی از مدارس زنگ انقلاب زده می‌شود.

وی با اشاره به برنامه‌های فرهنگی توضیح داد: هفته سرود و تئاتر با رویکرد مدرسه‌ای با شعار هر مدرسه یک سرود و هر مدرسه یک تئاتر از ۱۳ تا ۱۸ بهمن ماه در سطح مدارس برگزار می‌شود. همچنین دستاوردهای ۴۰ سال مجاهدت و تلاش جمهوری اسلامی ایران به‌صورت ۴۰ پوستر آماده شده است و در ۳۲ استان در ۱۰۰ هزار مدرسه نمایشگاهی با عنوان قله‌های افتخار برگزار خواهد شد. همچنین جشنواره مدرسه انقلاب توسط اتحادیه انجمن اسلامی دانش آموزان در ۴۰۰۰ مدرسه کشور در بخش‌های مختلفی برپا می‌شود.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: بسیج دانش آموزی نیز نمایشگاهی مبتنی بر قله‌های عزت طراحی کرده است و جشنواره فرهنگی و هنری آئینه زمان تحت عنوان زندگی به سبک روح الله برای آشنایی با اندیشه‌های امام در سطح کشور اجرا می‌شود.

کاظمی در ادامه درباره جشنواره فرهنگی هنری حمایت از کالای ایرانی گفت: یکی از محوری‌ترین برنامه‌های فرهنگی که در حال انجام است جشنواره حمایت از کالای ایرانی است. همچنین برگزاری نمایشگاه هفته مشاغل در دهه فجر در ۷۱۹ منطقه و مسابقات ورزشی منطقه‌ای و استانی برگزار خواهد شد.

رئیس کارگروه فرهنگیان و دانش آموزی ستاد مرکزی چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی افزود: بسیج دانش آموزی با هشت برنامه ملی و مهم در کنار همه برنامه‌های مدرسه و استانی، اتحادیه انجمن‌های اسلامی آموزشی با شش برنامه مهم کلی و سازمان جوانان هلال احمر با پنج برنامه کمکی برنامه‌هایی برگزار خواهند کرد.

وی درباره دیگر برنامه‌ها خاطرنشان کرد: جشنواره مدرسه تمدن‌ساز ویژه متوسطه دوم، طرح شهید بهنام محمدی در حوزه متوسطه اول، آماده‌سازی نمایشگاه بر قله عزت، تولید مستند تلویزیونی روایتگری دانش آموزان با کمک دانش آموزان، تولید نسخه موبایلی دستاوردها، چاپ و توزیع کتاب پای کار ایرانی با هدف اقناع‬ سازی‏ در حوزه مصرف کالاهای ایرانی و اجرای سرود دانش اموزی از جمله برنامه‌هاست. همچنین اردوهای دانش آموزی تشکیلاتی مدرسه انقلاب با حضور ۱۰۰۰ نفر در سراسر کشور و اجرای برنامه انقلاب در ۱۲ قسمت آماده شده است.

رئیس کارگروه فرهنگیان و دانش آموزی ستاد مرکزی چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با اشاره به دیگر برنامه‌های حوزه آموزش و پرورش گفت: پاسخگویی آنلاین به شبهات سیاسی و اعتقادی دانش‌آموزان به عنوان طرح همراز، استفاده از ظرفیت مبلغان آموزش‌دیده حوزه برای حضور در مدارس، سامانه مشاوره دانش آموزی، چاپ و توزیع کتاب پرسمان دانش‌آموزی به عنوان پاسخگویی به شبهات از مهم‌ترین برنامه‌های اتحادیه انجمن اسلامی دانش آموزان ایران است. در حوزه سازمان دانش‌آموزی نیز همایش ملی الگوسازی و نهادینه کردن شخصیت حضرت فاطمه زهرا (س) به مناسبت دهه فاطمیه، همایش تبیین اندیشه‌های امام و مانور توانمندیهای پیشتازان تحت عنوان یاوران انقلاب در ۷۲۰ منطقه آموزش و پرورش کشور برگزار خواهد شد.

وی از مهمترین فعالیت‌های دیگر آموزش و پرورش را برگزاری نمایشگاه‌های حجاب و عفاف در سطح مدارس دانست.

به گفته کاظمی، جشن‌های انقلاب برگزار می‌شود که در سطح مدارس کشور برنامه‌ریزی شده است.

در پایان این نشست از پوستر نمایشگاه مدرسه «قله‌های افتخار» رونمایی شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید