شیرهای سنگی چهلستون خاطره ۱۸ سال پیش را به یاد آوردند

    کد خبر :47871

جمعیت که آرام می‌گیرد، دست‌ها بالا می‌رود و آسمان را شکاف می‌دهد، این صدای ویولن‌هاست که با مهتاب تابستان درهم می‌آمیزد. ضرب تنبک و صوت تارها، نقش و نگارهای چندصد ساله ایرانی را که بر تن عمارتی پرآوازه در قلب تاریخ ایران نشسته است، بیدار می‌کند.

ایوان آینه و ستون‌های بلندش صدای قانون، نی و فلوت را به آسمان می‌برد و خاطره‌ای دور را زنده می‌کند. شیرهای سنگی چهلستون تیرماه ۱۸ سال پیش را به یاد دارند، شبی که نوای ارکستر ملی به رهبری فرهاد فخرالدینی و آواز محمدرضا شجریان در ایوان آینه کاخ چهلستون پیچید.

حالا پس از گذشت این سال‌ها، روبه‌روی گروه نوازندگان، فریدون شهبازی ایستاده است و گوش باغ – موزه چهلستون را آواز علی‌اصغر شاه‌زیدی نوازش می‌کند.

سمفونی‌ای از تاریخ و تجربه، خستگی را از تن حاضرانی که از تاخیر برنامه دلخور بودند، بیرون می‌کند. برنامه با «جام تهی» آغاز می‌شود و نوای «جام مدهوشی» اصفهانی‌ها را همچنان که پیشکسوت مکتب آوازی اصفهان آواز سر می‌دهد «تو زمزمه چنگ و عود منی، نغمه خفته تار و پود منی، گرچه مست مستم، به هر دو جهان، مست عشق تو هستم» مدهوش می‌کند.

«سرو دلجوی» و «سرود گل» نواخته می‌شود و بزم باغ – موزه با ابیاتی از بیژن ترقی «روز و شب را سازی آشکارا» به اوج می‌رسد.

قطعه «شوشتری برای ارکستر» با تک‌نوازی «علیرضا خلج اسماعیلی» نواخته می‌شود و صدای ویلون او بر تاریکی شب چیره می‌شود. ویولن همچنان بی‌وقفه می‌نوازد و نت‌های کشیده کلارینت فضای خلسه‌ سازی را در تب و تاب حرکت‌های ویولن ایجاد می‌کند.

فریدون شهبازی مقابل حدود ۴۰ نوازنده ایستاده است و رهبری می‌کند. رقص دست‌هایش هارمونی ویولنسل و فاگوت، نی، قانون و فلوت را به بهترین شکل و آوا در آسمان بلند می‌کند.

«کاخ بلند» آخرین قطعه‌ای است که در کاخ – موزه چهلستون در این شب به‌یادماندنی نواخته می‌شود. این قطعه را کدام گوش است که نشنیده باشد و کدام حافظه است که ابیاتش را به یاد نیاورد، «بسی رنج بردم در این سال سی، عجم زنده کردم بدین پارسی، بیفکندم از نظم کاخی بلند، که از باد و باران نیابد گزند».

ارکستر ملی ایران در دو شب تابستانی که مهمان باغ – موزه چهلستون بود و میزبان روح شنیداری اصفهانی‌ها، ۱۰ قطعه از «حسین دهلوی»، «فریدون شهبازیان»، «امیرحسین طاهی» را اجرا کرد.

به گزارش ایسنا، در آخرین شب این کنسرت که با حضور شهردار اصفهان، استاندار و مدیر اداره کل ارشاد اسلامی استان برگزار شد، از علی‌اصغر شاه‌زیدی، پیشکسوت مکتب آوازی اصفهان و فریدون شهبازیان، رهبر ارکستر ملی ایران تقدیر شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید