قاضی ارشد دادگاه لاهه در اعتراض به مداخلات آمریکا استعفا کرد

    کد خبر :478371
دادگاه لاهه

«کریستوف فلاگه» قاضی ارشد سازمان ملل که در یکی از دادگاه های بین المللی این نهاد درلاهه فعالیت داشت، در اعتراض به مداخلات سیاسی دولت آمریکا و ترکیه در رویه های قضایی این دادگاه، از سمت خود استعفا کرد.

به گزارش بازتاب، تارنمای خبری نشریه «هیل» روز سه شنبه گزارش داد، این قاضی آلمانی، آمریکا را به تهدید دیگر قضات این دادگاه پس از آغاز روند رسیدگی به پرونده عملکرد نظامیان آمریکایی در افغانستان، متهم کرد.
قاضی مستعفی همچنین ادعا کرد که دولت ترکیه اتهام های بی اساسی را علیه یک قاضی ترک مطرح کرده تا به دوره قضاوت وی در یکی از محافل قضایی سازمان ملل پایان دهد.
«آیدین صفا آکای» قاضی ترکیه پس از متهم شدن به داشتن ارتباط با «فتح الله گولن»، از مقام خود در دادگاه سازمان ملل عزل شد.
گولن شهروند ترک تبار مستقر در آمریکاست که از طرف «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه به طراحی کودتای شکست خورده ترکیه در سال 2016 متهم شده است.
فلاگه در همین خصوص گفت: ترکیه از حق وتوی خود علیه قاضی آکای استفاده کرد.
وی افزود: ما قضات به این مساله اعتراض کردیم، اما با این حال، دبیرکل سازمان ملل دوره تصدی گری وی را تمدید نکرد.
فلاگه که از سال 2008 قاضی دائمی دادگاه بین المللی جنایی برای رسیدگی به پرونده های مربوط به یوگسلاوی سابق بود، گفت که واکنش نشان ندادن سازمان ملل به اقدامات ترکیه، رویه قضایی دردسرسازی را رقم زده است.
وی همچنین از «جان بولتون» مشاور امنیت ملی آمریکا به دلیل سخنرانی در مورد دیوان بین المللی کیفری انتقاد کرد و گفت: بولتون سپتامبر (شهریور- مهر) گذشته در سخنانی، برای دیوان بین المللی کیفری آرزوی مرگ کرد.
وی در آن زمان گفت: اگر این قضات در امور داخلی آمریکا دخالت یا در مورد شهروندان آمریکایی تحقیق کنند، دولت آمریکا حق مسافرت این قضات به آمریکا را سلب می کند و حتی ممکن است آنها را به لحاظ جنایی تحت پیگرد قانونی قرار دهد.
قاضی مستعفی آلمانی سخنان بولتون را شوک آور خواند و گفت: این سخنان، منطبق با خط مشی جدید آمریکاست مبنی بر اینکه این کشور، حرف اول را می زند و فراتر از قانون گام بر می دارد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید