ایران از این به بعد با نیروی قهری بیشتری به ما پاسخ می دهد/وضعیت در فلسطین خوب نیست

    کد خبر :478050
ریوون ریولین

ریوون ریولین رئیس جمهور اسرائیل روز دوشنبه، در جلسه افتتاحیه دوازدهمین کنفرانس سالانه موسسه مطالعات امنیت ملی اسرائیل (INSS)، دست به بررسی و اشاره به چالش هایی زده که اسرائیل با آن مواجه است. این کنفرانس در موزه Eretz اسرائیل در تل آویو برگزار شد.

رئيس جمهور اسرائیل در آغاز سخنان خود گفته: “من دو کلمه را برای توصیف موضع استراتژیک اسرائیل در آینده نزدیک انتخاب خواهم کرد: گسترش تنازع و پیچیدگی. افزایش و تشدید تعارض از یک طرف، و پیچیدگی و رشد پیچیدگی از سوی دیگر. اینها دو ویژگی اصلی در عرصه امنیت و سیاست در سال گذشته و در آینده نزدیک است.

رئیس جمهور اسرائیل همچنین با اشاره به نفوذ ایران در منطقه گفت: افرادی هستند که فکر می کنند، برنامه های منطقه ای ایران متوقف شده و یا توسط اقدامات اسرائیل تغییر یافته است. کسانی هستند که شاهد تشدید وضعیت در سطح منازعه هستند و در هر صورت ایران – به اعتقاد من – به سیاست اسرائیل در شمال، هم در سوریه و هم در لبنان پاسخهایی بیشتر قهری خواهد داد. چالش ایران مربوط به مرزهای شمالی ما نیست بلکه در زمینه دیپلماسی بین المللی است. ”

وی با متهم سازی ایران به تروریسم گفت: “ادامه آزمایش های موشکی بالستیک ایران و توطئه های تروریستی که از تهران به اجرا درمی آید، مدت هاست که در روابط ایران و اعضای اتحادیه اروپا مناقشه ایجاد کرده است. در گفت وگوهای من با امانوئل ماکرن، رئیس جمهور فرانسه هفته گذشته، این موضوع در کنار مسأله لبنان مطرح شد. من احساس می کنم اروپایی ها در حال نزدیک شدن به دیدگاه اسرائیل در مورد خطرات ناشی از حکومت ایران هستند.

رئیس جمهور اسرائیل همچنین درباره مسأله فلسطین صحبت کرد و گفت: «وضعیت نوار غزه همچنان در حال وخیم شدن است؛ وضعیت بشردوستانه آن وخیم است و از سوی سیاست های نفرت و جدایی، هم از سوی فلسطینی های داخلی و هم نسبت به اسرائیل تحریک می شود. ما شاهد درگیری داخلی در فلسطین بین حماس و فتح و تصمیم ابومازن برای اعمال تحریم های شدید علیه غزه هستیم. همه اینها ما را بر سر تصمیماتی می رساند که بر سر انتخاب بد و بدتر است.”

وی ادامه داد: “نهادهای امنیتی اسرائیل معتقدند که یک راه حل نظامی به تنهایی نمی تواند بهبود درازمدت وضعیت غزه را به ارمغان بیاورد. ترکیبی از نیروی نظامی، سیاست انسداد جزئی و دیپلماسی اسرائیلی-مصر است که در این مورد موفق بوده است. اما به نظر می رسد که عموم مردم اسرائیل به سختی این راهکار محدودساز را می پذیرند، به ویژه هنگامی که پیامدهای آن در منطقه به غزه کمک کند.

وی ادامه داد: “به نظر من، پیچیدگی نه تنها در مورد حماس و غزه از میان نخواهد رفت، بلکه روح حماس و پیروان آن به شکلی نگران کننده به سوی یهودا و سامریه گسترش خواهد یافت. اگر زمانی حماس و شیوه آن به عنوان یک مشکل و تهدید در رهبری فلسطین مطرح شده است، امروزه بخش هایی از مردم و بخش هایی از رهبری رسمی فلسطین، روش حماس را به عنوان یک راهکار در نظر می گیرند. این روند جدید شروع به ایجاد پیچیدگی واقعی برای اسرائیل کرده است.

در جمع بندی سخنان خود، رئیس جمهور اسرائیل در مورد گفت وگوی عمومی در جریان انتخابات اسرائیل سخن گفت و اذعان کرد: صحنه سیاسی اسرائیل پیچیده تر از هر زمان دیگری است، و در حال حاضر نیز رو به افراط گرایی گشوده می شود، زیرا نیاز به تمایز بین احزاب و انگیزه دادن به رأی دهندگان با برچسب” ما “و” آنها “، مشروعیت گروه های سیاسی و افراد از راست و چپ را از بین می برد. رقابت های سیاسی و ایدئولوژیک تبدیل به دشمنی واقعی می شوند. بدتر از آن، ارگان های دولتی، اول از همه مجریان قانون و قوه قضاییه – نه به نفع خود و نه بر اساس اراده خود – تبدیل به مسائل انتخاباتی شده اند. لازم نیست توضیح دهم که این روند چگونه برای جامعه اسرائیلی و حتی برای امنیت اسرائیل خطرناک است. ”

رئیس جمهور اسرائیل در پایان سخنان خود گفت: “اسرائیل در حال حاضر قوی و انعطاف پذیر است. کسانی که در جناح چپ و راست هستند و ادعا می کنند که با پیچیدگی و تشدید مواجه هستند، و اسرائیل بی دفاع و منفعل است، ما را گمراه می کنند. ما منفعل نیستیم. ما با حساسیت، حکمت، نیروی قهری و به شکلی مهلک به تهدیدات خارجی و چالش های داخلی پاسخ می دهیم. اما به نظر می رسد که پاسخ های امروز کافی نیست. ما باید ابتکار عمل را در دست بگیریم.”

رئیس جمهور اسرائیل ادامه داد: “ما باید یک استراتژی را در نظر بگیریم و آن را در عمل اجرا کنیم. رفتار حکومت ایران توسط خلأ قدرت اسد در سوریه، ضعف سیستماتیک دولت لبنان و خروج نیروهای دموکراتیک از مشارکت در خاورمیانه تغذیه می شود. ما باید هر کاری انجام دهیم تا متحدان نزدیک ما را به منطقه بازگرداند؛ شاید در چارچوب یک ابتکار سیاسی منطقه ای. وضع موجود با فلسطینی ها به نفع اسرائیل نیست. ما باید تلاش کنیم تا آن را تغییر دهیم، به ویژه با اقدامات اعتمادسازی، برای ما و برای نفع فلسطینی ها. عرصه سیاسی اسرائیل می تواند و باید مسئولیت معنوی بیشتری داشته باشد، در قبال آنچه مجاز است و آنچه مجاز نیست.”

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید