برند خودروساز Rivian چگونه شکل گرفت؟

  • خودرو
  • سه شنبه ۹ بهمن ۱۳۹۷ ۹:۴۵
    کد خبر :477781

استارتاپ ریوین که از سال ۲۰۰۹ با طراحی کوپه‌ی هیبریدی Avera آغاز به‌کار کرد، تا پایان سال آینده‌ی میلادی، تولید محصولات برقی خود را شروع می‌کند.

استارتاپ ریوین (Rivian)، یکی از شرکت‌های جدید خودروسازی آمریکا است که درواقع کارش را از سال ۲۰۰۹ آغاز کرد. این شرکت هم‌اکنون دو مدل برقی شامل شاسی‌بلند R1S و وانت پیکاپ R1T دارد که هر دو از معماری مشترکی بهره می‌برند. این خودروها به‌تازگی در نمایشگاه خودرو لس‌آنجلس رونمایی شدند و به‌نظر می‌رسد در آینده‌ی نزدیک تولید خواهند شد.

خودرو

اگر در گوگل واژه‌ی Rivian را جست‌وجو کنید، تصویری از کوپه‌ی مرموز هیبریدی این شرکت را پیدا خواهید کرد. این مدل هیچ‌گاه درمعرض دید عموم قرار نگرفت و تولید نشد. آرجی اسکارینگه (RJ Scaringe)، مؤسس و مدیرعامل ریوین، درباره‌ی استارتاپ ۱۰ ساله‌ی خود و دلایل طولانی‌شدن مراحل طراحی و تولید این‌چنین توضیح می‌دهد:راه‌اندازی شرکت خودروسازی، به‌خصوص تولید خودروِ برقی، بسیار سخت است و شاید سخت‌تر از هر کار دیگری در دنیا باشد. برای راه‌اندازی هر شرکت به هزینه، سرمایه‌گذاری کلان، تیمی بزرگ و متخصص نیاز دارید. برای ساخت خودروِ ساده به صدها شرکت تأمین‌کننده‌ی قطعات احتیاج است تا محصولی جذاب به‌دست مشتری برسد و چنین فرایندی نیز به زمان نیاز دارد. حتی اگر تمام امکانات را نیز دراختیار داشته باشید، بازهم چهار یا پنج سال طول می‌کشد تا بتوانید تولید خودروِ الکتریکی را از صفر شروع کنید. این کار دشوار را از صفر آغاز کردیم و اکنون بخشی از مسیر را پیموده‌ایم.

خودرو

ریوین درمقایسه‌با سایر استارتاپ‌های حوزه‌ی خودرو مسیر متفاوتی دنبال کرده است. انتظار می‌رفت این شرکت طی ۱۰ سال گذشته مدل‌هایی روانه‌ی بازار کند؛ اما ریوین تمام این مدت صبر و دو مدل خودروِ برقی را برای تولید آماده کرد و حالا برنامه‌هایش را برای عرضه‌ی آن‌ها طی سال‌های آینده ارائه می‌دهد.

ریوین هرگز مدل تولیدی نداشته؛ اما خودروهایش طراحی و مهندسی شده و کاملا آماده‌ی تولید هستند. به‌علاوه، کارخانه‌ی سابق میتسوبیشی برای شروع فرایند تولید محصولات برقی ریوین آماده شده و آن‌طورکه اسکارینگه می‌گوید، با حمایت سرمایه‌گذاران این مرحله نیز به‌زودی آغاز خواهد شد.

Rivian

اسکارینگه می‌گوید:ما با کوپه ۲ + ۲ کار خود را شروع کردیم. در آن زمان، یعنی سال ۲۰۰۹، تیمی کوچک متشکل از ۲۰ نفر داشتم و در سال ۲۰۱۱ توانستیم آن را به مرحله پایانی برسانیم. در این مدت، کمی سرمایه جذب کردیم و می‌توانستیم همین مسیر را ادامه دهیم یا اینکه برای آرزوهای بزرگ‌تر تغییراتی اعمال کنیم و به‌دنبال سرمایه‌گذاری بزرگ‌تر برویم. ما کار را ادامه دادیم و از تجربیات قبلی بهره بردیم تا به کسب‌وکار خود رونق بیشتری بدهیم. در ابتدای کار، درباره‌ی این مسئله بسیار فکر کردم؛ چراکه با موجودیت ما سروکار داشت.

اسکارینگه اکنون معتقد است شرکتی جدید و متفاوت و باثبات تأسیس کرده است. ریوین قصد دارد خودروهای الکتریکی در کلاس لوکس تولید کند و تیراژ آن‌ها درحد چندهزار دستگاه باقی بماند و به میلیون نرسد.

Rivian

اسکارینگه محدودبودن تنوع محصولات ریوین را یکی از محاسن آن برمی‌شمارد و معتقد است کوچک‌بودن سبد محصولات باعث می‌شود تمرکز بهتری داشته باشند. ریوین قصد ندارد مانند برخی برندهای بزرگ خودروسازی در تمام کلاس‌های خودرویی و مدل‌های کوپه تا خودروِ سوپراسپرت روانه‌ی بازار کند؛ بلکه قصد دارد محصولاتی خاص برای رانندگی آف‌رود ارائه دهد. به‌همین‌دلیل، دو محصول برقی، یکی شاسی‌بلند و دیگری وانت، برای ارائه به بازار آمریکا درنظر گرفته است.

اسکارینگه می‌گوید:طی ۱۰ یا ۱۰۰ یا ۱۰۰۰ سال آینده چیزی تغییر نخواهد کرد. در آینده هم انسان‌ها نیاز دارند که به‌دنبال کشف‌کردن بروند و شواهدی هزارساله از این موضوع دارم. در دنیای آینده نیز، افراد به کشف و سیاحت اهمیت خواهند داد و فکر می‌کنم در سال ۲۰۳۵ یا ۲۰۴۰، با خرید ریوین می‌توان به اسکی رفت.

Rivian

اسکارینگه درباره‌ی نسخه‌ی سوم معماری محصولات ریوین در R1T و R1S گفت:زمان زیادی برای طراحی این معماری صرف شد. پیش‌از‌این، من دو نسخه ساختم. شکاف قرارگرفته پشت کابین و زیر کفی عقب که در وانت ریوین R1T استفاده می‌شود، تنها ویژگی‌ای به‌شمار می‌رود که به آن علاقه دارم و از اولین نسخه تاکنون، در معماری باقی مانده است. نسخه‌ی دوم چیزی است که اکنون می‌بینید. کارهای زیادی برای سیستم‌ها و معماری محصولات انجام دادیم که الزاما‌ همگی درست نبودند. این نسخه نیز از اواخر سال ۲۰۱۵ و اوایل سال ۲۰۱۶ برقرار ماند. از اوایل سال ۲۰۱۷، طراحی مجدد را شروع کردیم و جف همود، طراح سابق جیپ، به ما ملحق شد تا به این مرحله رسیدیم.

Rivian

در دنیای استارتاپی، ریوین رویکرد منحصربه‌فردی داشته است. از ابتدای آغاز کار تاکنون، هیچ اطلاعاتی از فعالیت این شرکت به بیرون درز نکرد یا محصولات آن به‌نمایش گذاشته نشدند. هنوزهم موانع مهمی در مسیر تولید محصولات تا پایان سال آینده وجود دارند که ریوین باید بر آن‌ها غلبه کند. ازجمله‌ی این موانع تبدیل کارخانه‌ی میتسوبیشی به خط‌تولید و برنامه‌هایی برای تولید و توسعه‌ی فروش محصولات و ارائه‌ی خدمات پس‌ازفروش است که تحقق هیچ‌یک کار آسانی نیست.

Rivian

اسکارینگه می‌گوید:طی این مدت، تصمیم گرفتیم با آرامش و بدون سروصدا حرکت کنیم. قرار نیست هیچ هیاهویی ایجاد کنیم و همین باعث شد بتوانیم فرصت بیشتری برای جلب سرمایه‌گذاری پیدا کنیم. راه درست همین بود؛ ولی دشوارتر از آن جلب اعتماد سرمایه‌گذاران است. گاهی در فضای استارتاپی صحبت‌هایی درباره‌ی پیشرفت کارمان مطرح می‌شد که درقبالش سکوت کردیم. گاهی اوقات می‌گفتند این‌ها را ببینید که خیلی جدی نیستند. این مسائل به غرور ما لطمه می‌زد؛ اما اگر به فهرست مشاغل موردنیاز ما در LinkedIn نگاه کنید، می‌بینید کاملا‌ در کار خود جدی هستیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید