دست‌نوشته جنجالی بولتون در مورد ونزوئلا: «اعزام ۵۰۰۰ نیرو به کلمبیا»

    کد خبر :477733
بولتون

نشست خبری دوشنبه شب «جان بولتون» مشاور امنیت ملی کاخ سفید که برای اعلام تحریم‌های تازه اقتصادی علیه کاراکاس برگزار شد، حاشیه‌ای به همراه داشت که گمانه‌زنی‌ها در مورد احتمال توسل واشنگتن به نیروی نظامی برای تغییر دولت در ونزوئلا را تقویت کرده است.

بولتون در این نشست از تحریم شرکت نفت و گاز ونزوئلا خبر داد و ضمنا بار دیگر گفت همانطور که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرده، همه گزینه‌ها در ارتباط با ونزوئلا روی میز است.

ساعتی بعد از این نشست، خبرگزاری «آسوشیتدپرس» عکسی از بولتون در این نشست منتشر کرد که نشان می‌دهد بولتون روی یکی از برگه‌هایی که به همراه داشته، نوشته است «[اعزام] ۵۰۰۰ نیرو به کلمبیا».

انتشار این عکس موجب شد تا شایعه‌ای مبنی بر احتمال اعزام قریب‌الوقوع نظامیان آمریکایی به کلمبیا که با ونزوئلا هم‌مرز است، در شبکه‌های اجتماعی منتشر شود. یک سخنگوی کاخ سفید در گفت‌وگو با آسوشیتدپرس، در این مورد گفته است: «همانطور که رئیس‌جمهور تأکید کرد، تمام گزینه‌ها روی میز است.»

در روزهای گذشته نیز شایعاتی از این دست منتشر شده، اما دولت کلمبیا با وجود اعلام حمایت از «خوان گوایدو» رهبر مخالفان دولت قانونی ونزوئلا، احتمال استقرار نیروهای آمریکایی در این کشور برای اقدام نظامی علیه ونزوئلا را رد کرده است. به نوشته آسوشیتدپرس، سفارت کلمبیا هنوز در مورد دست‌نوشته بولتون اظهار نظر نکرده است.

بر اساس توافقی که میان کشورهای قاره آمریکا وجود دارد، هیچ‌یک از کشورها نباید در یک کشور دیگر این قاره نیروی نظامی مستقر کنند. آمریکا در صورت اعزام نیرو به کلمبیا، این توافق را نقض می‌کند.

روز شنبه تصاویری در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که نشان می‌داد همزمان با بالا گرفتن تنش میان واشنگتن و کاراکاس، کاروانی از خودروهای زرهی و توپ‌های ارتش ونزوئلا به مرز کلمبیا اعزام شده است. قرار است این هفته «نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهور ونزوئلا از یک رزمایش ارتش این کشور دیدن کند.

دولت آمریکا و متحدانش از هفته گذشته در اقدامی که به گفته کارشناسان نقض فاحش قوانین بین‌المللی است، «خوان گوایدو» را که بی‌توجه به نتایج انتخابات سال گذشته خود را «رئیس‌جمهور موقت» ونزوئلا خوانده، به رسمیت شناخته و از «نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهور قانونی ونزوئلا خواسته‌اند از قدرت کناره‌گیری کند.

کشورهایی چون روسیه، چین، کوبا، ترکیه، نیکاراگوئه، آفریقای جنوبی و اروگوئه این رفتار ایالات متحده را محکوم و بر لزوم احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی ونزوئلا تأکید کرده‌اند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید