داروغه‌زاده: جشنواره امسال هیات داوران ندارد

    کد خبر :477400
جشنواره ملی فیلم فجر

دومین نشست خبری دبیر سی و هفتمین جشنواره ملی فیلم فجر صبح امروز ۸ بهمن برگزار شد و داروغه زاده به سوالات خبرنگاران جواب داد.

در آستانه آغاز سی و هفتمین جشنواره ملی فیلم فجر دومین نشست خبری جشنواره با حضور ابراهیم داروغه زاده دبیر جشنواره در محل پردیس ملت برگزار شد.

مسعود نجفی مدیر روابط عمومی این دوره از جشنواره در ابتدا از اسپانسر این بخش نام برد و از پوستر همراه اول اسپانسر این دوره رونمایی شد.

شاهین آرپناهی مدیر کل روابط عمومی همراه اول در سخنانی گفت: بنای همراه اول حمایت از آثار فاخر هنری و فرهنگی و ورود خامیانه به فعالیت های شاخص هنری است. این اولین دوره از همکاری همراه اول در این جشنواره است ولی قطعا آخری نخواهد بود.

ابراهیم داروغه زاده دبیر جشنواره ملی فیلم فجر ضمن تشکر از اهالی رسانه بابت تمام زحماتی که برای جشنواره می کشند، گفت: امسال بخش سودای سیمرغ داریم، بخش نگاه نو داریم و سه انیمیشن در این دوره راه پیدا کردند.

وی افزود: سیمرغ بخش مستند بازگشته و به یک مستند سیمرغ اهدا می شود و همچنین برای یک فیلم کوتاه یک سیمرغ داریم.

دبیر سی و هفتمین جشنواره ملی فیلم فجر اعلام کرد: امسال با کمک همراه اول روش ساده تری را برای همه کسانی که از طریق پیش فروش بلیت خریدند و همچنین برای آرای مردمی داشتیم و داریم.

داروغه زاده افزود: برای چهلمین سال انقلاب اکران مردمی در تهران و شهرستان ها را خواهیم داشت و حقوق مادی آثار نیز در اختیار صاحبان قرار خواهد گرفت.

دبیر جشنواره ملی فیلم فجر خبر داد: یک مهمانی خواهیم داشت که تمام سیمرغ داران جشنواره در این سی و هفت دوره در این مراسم حضور می یابند.

پس از این سخنان کوتاه نوبت به پرسش و پاسخ ها رسید.

سوال درباره فیلم اولی ها

اولین سوال به سرنوشت «آشغال های دوست داشتنی» محسن امیریوسفی و مناقشه چندین ساله آن اختصاص داشت. سوال دوم به تعداد کم فیلم اولی ها در بخش مسابقه سودای سیمرغ اختصاص داشت. داروغه زاده در این باره گفت: در فراخوان مشخص نکردیم که چه تعداد فیلم اول در بخش سودای سیمرغ حضور داشته باشد و امسال ۲ فیلم اولی با رای هیات انتخاب در بخش سودای سیمرغ حضور دارند.

سوال بعدی به این موضع پرداخت که چرا رییس هیات داوران هنوز مشخص نشده و آیا مباحثی که درباره شروع فعالیت هیات داوران زودتر از زمان موعد واقعیت دارد؟ که داروغه زاده بیان کرد:‌ ما رییس هیات داوران نداریم و حرف آخر را هیچکس نمی زند و رای آنها به صورت اجماعی است. برنامه نمایش هیات داوران هم یکی دو روز زودتر آغاز می شود و هر سال هم همینطور بوده است و تفاوتی با سال های گذشته ندارد.

سوال بعد درباره آماده نبودن نسخه نهایی فیلم ها بود و همچنین یک سوال فوتبالی نیز مطرح شد.

دبیر جشنواره گفت: هیچ فیلمی که آماده نشده باشد داوری نمی شود. نسخه قابل بازبینی به داوران می رسد، فیلم های کامل توسط هیات انتخاب بازبینی می شوند و اگر انتخاب شدند می روند برای انجام مراحل لابراتوار. فیلمی که سر موقع برسد مورد داوری قرار خواهد گرفت.

کیفیت فیلم های جشنواره از دیگر مباحث مورد سوال بود که داروغه زاده گفت: رسانه ها باید این فرهنگ را گسترش دهند که مهم ترین رکن هیات داوران هستند و باید به این رکن مهم احترام بگذاریم. اگر کسی بحواهد با نظر خود این فیلم ها را زیر سوال ببرد درست نیست. اینکه فیلم ها را به سریال های تلویزیونی نسبت می دهید بی احترامی به فیلمسازان است. امسال شاهد فیلم های باکیفیتی هستیم و یکی از بهترین دوره ها خواهد بود.

وی افزود: ما سال گذشته بخش نمایش فیلم ها را داشتیم و تمام حقوق فیلمسازان توسط سازمان سینمایی پرداخت شد و یکی از بندهای نمایش فیلم در شهرستان ها همین است و پرداخت حق فیلمسازان بر عهده سازمان سینمایی است.

نامه ای برای حذف فیلم به ما نزده اند

در ادامه نشست خبرنگار صبا پرسید شنیده شده که یکی از فیلم های بخش سودای سیمرغ به دلیل فشار خارج از وزارت ارشاد هنوز حضورش نهایی نشده است چه تمهیداتی برای رفع این مساله اندیشیده شده است؟ داروغه زاده در این باره گفت: دبیرخانه جشنواره هیچ اطلاعی از این موضوع ندارد و فیلم های بخش مسابقه اعلام شده است. اگر مشکلی باشد باید به صورت مکتوب به ما اعلام کنند که هنوز هیچ چیز مکتوبی به دبیرخانه جشنواره نرسیده است.

دلیل حذف ابوالحسن داوودی از هیات داوران

سوال بعدی درباره نپذیرفتن داوری از سوی ابوالحسن داوودی بود که داروغه زاده گفت:‌ موقعی که ما با آقای داوودی صحبت کردیم ۵ نفر از هیات داوری انتخاب شده بودند و ایشان پیشنهادهایی داشتند که ما به دلیل انتخاب شدن اعضا از ایشان عذرخواهی کردیم. امسال یکی از بهترین هیات های داوری و انتخاب را داشتیم. هیات انتخاب بدون هیچ دیدگاه صنفی و رفاقتی فیلم ها را انتخاب کردند.

چرا شفاف سازی درباره سرمایه هایی که به سینما وارد می شوند به بعد از جشنواره موکول شده و اینکه آیا در مورد حضور برخی فیلم ها در جشنواره توصیه شده است، سوال بعدی نشست بود که داروغه زاده چنین جواب داد: من از این فرصت استفاده می کنم و از قوه قضاییه و دادستانی کل کشور درخواست می کنم هر گونه اطلاعی درباره سرمایه های مشکوک یا کسانی که پرونده قضایی دارند و در سینما سرمایه گذاری کردند به ما بگویند. قطعا وزارت ارشاد و سازمان سینمایی برخورد خواهند کرد و فیلم های مشکل دار اجازه نمایش پیدا نخواهند کرد.

وی افزود: هیات داوران شان حقیقی و حقوقی دارند که اجازه نمی دهند هیچ ارگانی در نظر آنها دخالت کند. سال گذشته هم یک هیات داوران مستقل داشتیم و امسال هم همینطور که باید به نظر آنها احترام بگذاریم و هیج نهادی از ما نخواسته به فیلمی کمک کنیم. هر فیلمی که بهتر باشد از هر لحاظ توسط داوران جایزه اش را خواهد گرفت.

به گفته دبیر جشنواره، امسال در سینما بهمن قرار است یک سانس فیلم سینمایی «تختی» برای نابینایان نمایش داده شود.

داروغه زاده درباره اعلام نام فیلم های رد شده از سوی هیات انتخاب عنوان کرد:‌ هرچیزی که به نفع سینماست ما از آن دفاع می کنیم. ما در سال گذشته اسامی که ثبت نام کردند اعلام نکردیم که برای بعد از جشنواره به مشکلی برخورد نکنند. همه فیلم هایی که ثبت نام کردند پیگیر بودند که فیلمشان در جشنواره حضور دارد یا خیر و حتی چند فیلم‌ که نسخه ای از آنها به جشنواره نرسید درخواست تشکیل مجدد هیات انتخاب را داشتند. برای محفوظ ماندن حق فیلمسازان در برابر همه اظهارنظرها سکوت می کنیم.

سرنوشت فیلم های کوتاه

حضور فیلم های کوتاه در جشنواره ملی فیلم فجر موضوع دیگر سوالات بود که داروغه زاده گفت: طبق قراری که با انجمن سینمای جوانان داشتیم سه فیلم ۱۵دقیقه ای و ۲ فیلم بیشتر از ۱۵دقیقه درخواست حضور داشتند که قرار بر کوتاه شدن آنها بود و پس از مدتی نتوانستند فیلم ها را کوتاه کنند و به صورت طبیعی کنار گذاشته شدند.

سوال دیگر این بود که چرا سینماهایی مانند ایران مال کنار گذاشته و با وجود اعتراض اهالی رسانه پردیس ملت انتخاب شد؟ که داروغه زاده گفت:
ما مهمترین جشنواره سینمایی را در ایام‌ دهه فجر در سینمای ایران برگزار و سعی می کنیم اصول حرفه ای را داشته باشیم. طبق نظرسنجی، اهالی رسانه از کیفیت سالن نمایش ملت راضی بودند و درباره پارکینگ و اینترنت نظرات منفی زیادی داشتیم. بحث اینترنت نسبتا حل شد و پارکینگ هم سعی در ایجاد پارکینگ سه طبقه خاتم‌الانبیا داشتیم.

بررسی شرایط ایران مال

وی افزود: ایران مال هم امسال سینمای مردمی است که نقاط ضعف و قوتش مشخص شود و سال آینده یکی از گزینه های جشنواره باشد.
به دلیل مسیر دور آن و ترافیک همت ممکن است اهالی رسانه با آن ارتباط برقرار نکنند و با بررسی ها می شود سال آینده جزو گزینه ها باشد.

داروغه زاده درباره اسپانسرینگ گفت: بسیاری از نهادها درخواست اسپانسری جشنواره را می دهند که شورای سیاستگذاری با بررسی ها گرینه مورد نظر را انتخاب می کنند که امسال همراه اول انتخاب شد که ارتباط بهتری با سینماگران دارد و فرصت های تبلیغاتی زیادی می تواند داشته باشد.

دبیر جشنواره انتخاب پردیس تئاتر تهران برای افتتاحیه را جنوب شهر بودن آن دانست که خاستگاه انقلاب بوده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید