دریچه‌های سد زاینده‌رود بازگشایی شد

    کد خبر :477379
سد زاینده‌رود

دریچه‌های سد زاینده‌رود ساعت یک بامداد امروز (دوشنبه) بازگشایی و آب در رودخانه زاینده‌رود جاری شد.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان اصفهان با اعلام این خبر گفت: حجم خروجی آب از دریچه‌های سد زاینده‌رود به ۷۰ متر مکعب بر ثانیه افزایش یافته و امید است که آب حداکثر تا ۴۸ ساعت آینده به شهر اصفهان برسد.

حسن ساسانی با اشاره به جلسه هفته گذشته کارگروه سازگاری با کم آبی استان و تأیید شورای هماهنگی حوضه آبریز زاینده‌رود مبنی بر رهاسازی آب برای کشت غلات، افزود: با توجه به جلسه ششم بهمن ماه صنف کشاورزان، جهاد کشاورزی و شرکت آب منطقه‌ای اصفهان و تأیید استاندار اصفهان، خروجی حجم آب از سد زاینده‌رود از اولین ساعات امروز افزایش یافت.
وی با بیان این‌که آب زاینده‌رود برای استفاده کشاورزان رها شده است، تصریح کرد: میزان آب رهاشده از سد زاینده‌رود در این مدت ۲۰ روزه تابع شرایط آب و هوایی بوده و ثابت نخواهد بود.
ساسانی میزان آب ذخیره شده در پشت سد زاینده‌رود را حدود ۱۹۱ میلیون متر مکعب اعلام کرد و افزود: در سال جاری حجمی معادل ۳۰ میلیون متر مکعب از حجم سد زاینده‌رود برای آبیاری باغات غرب اصفهان در مردادماه نیز رهاسازی شده بود.
وی با تأکید بر ساماندهی مسیر و بستر رودخانه زاینده‌رود گفت: برای حرکت بهتر آب در بستر فعال رودخانه و رسیدن سریع‌تر آب به کشاورزان، طی سال‌های اخیر ساماندهی رودخانه انجام شده است و این اقدامات به‌صورت مستمر ادامه دارد.
بنا بر اعلام وزارت نیرو، معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان خاطرنشان کرد: لازم است کشاورزان به‌منظور بهره‌برداری بهتر از نعمت آب، روی زمین‌ها، کانال‌های درجه یک، دو، سه و جوی‌های سنتی خود نظارت کافی داشته باشند.
به‌گزارش ایسنا، ساسانی با تأکید بر نظارت اکیپ‌های کنترل برداشت‌های غیرمجاز افزود: علاوه‌بر نظارت شبانه‌روزی، نصب کنتورهای حجمی هوشمند برای سنجش میزان برداشت آب‌های زیرزمینی نیز با جدیت در شرکت آب منطقه‌ای اصفهان پیگیری می‌شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید