مهرآباد نخستین فرودگاه پر تردد کشور درسال 95 بود

مهرآباد با 134 هزار نشست و برخاست هواپیما ، نخستین فرودگاه پر تردد کشور ، در سال 1395 بود، فرودگاههای مشهد و امام خمینی پس از مهر آباد دوم و سوم شدند . شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران، طبق آمار منتشر شده از سوی گروه آمار هوانوردی و فرودگاهی اداره ‌کل مخابرات و فناوری اطلاعات هوانوردی این شرکت، مقایسه عملکرد فرودگاه‎ها نشان می‎دهد که سه فرودگاه مهرآباد ، مشهد و امام خمینی (ره) در سال 95 به ترتیب اولین ، دومین و سومین فرودگاه پر تردد کشور بودند.
پس از فرودگاه مهرآباد ،فرودگاه مشهد با بیش از 70 هزار نشست و برخاست هواپیما و فرودگاه امام خمینی(ره) با بیش از 54 هزار رتبه‎های دوم و سوم را به خود اختصاص دادند.
فرودگاه مهرآباد در سال 1394 نیز با 114 هزار فروند نشست و برخاست در رتبه اول قرار داشت ، فرودگاه مشهد با بیش از 60 هزار فروند و فرودگاه امام خمینی (ره) با بیش از 50 هزار فروند در رتبه‎های بعدی قرار داشتند.
بنابراین در سال 95 نسبت به سال 94، فرودگاه‎های مهرآباد و مشهد در نشست و برخاست هواپیما 17 درصد و فرودگاه امام خمینی (ره) 7 درصد رشد داشته‎اند.
در اعزام و پذیرش مسافر نیز مهرآباد در سال 95 با حدود 16.7 میلیون مسافر در جایگاه نخست قرار گرفت و پس از آن فرودگاه مشهد با بیش از 10 میلیون مسافر و فرودگاه امام خمینی(ره) با نزدیک به 8 میلیون مسافر در جایگاه بعدی قرار گرفتند.
این رتبه‎ها در سال 94 نیز به همین شکل بود با این تفاوت که مهرآباد نزدیک به 14 میلیون مسافر، فرودگاه مشهد بیش از 8.6 میلیون مسافر و فرودگاه امام خمینی(ره) بیش از 7.2 میلیون مسافر داشته‎اند.
به این ترتیب در سال 95 نسبت به سال 94، در اعزام و پذیرش مسافر، فرودگاه مهرآباد 20 درصد، فرودگاه مشهد باز هم 17 درصد و فرودگاه امام خمینی(ره) 1 درصد رشد داشته‎اند.
اما در شاخص ارسال و پذیرش بار و پست فرودگاه امام خمینی(ره) در سال 95 با انتقال بیش از 149 میلیون کیلوگرم بار و مرسوله پستی در رتبه نخست قرار گرفت و پس از آن مهرآباد با انتقال نزدیک به 114 میلیون کیلوگرم و فرودگاه مشهد نیز با بیش از 88 میلیون کیلوگرم در رده‎های دوم و سوم قرار گرفتند.
در همین شاخص در سال 94 نیز فرودگاه امام خمینی (ره) بیش از 136 میلیون و 468 کیلوگرم، فرودگاه مهرآباد نزدیک به 97 میلیون کیلوگرم و فرودگاه مشهد با بیش از 80 میلیون کیلوگرم در رتبه‎های بعدی حمل بار و مرسوله پستی قرار داشتند.
این آمار نشان‎ دهنده رشد 17 درصدی فرودگاه مهرآباد در ارسال و پذیرش بار و پست، در سال 95 نسبت به سال 94 است که در این شاخص فرودگاه مشهد رشدی 10 درصدی و فرودگاه امام خمینی (ره) رشدی 9 درصدی را تجربه کرده است.
با وجود 54 فرودگاه در کشور، پیش از این «عباس آخوندی» وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده بود: وقتی که میانگین عمر هواپیماهای ما به 23 و یا 24 سال افزایش یافته و 80 درصد نشست و برخاست هواپیماها در 9 فرودگاه انجام و مابقی کم استفاده مانده، یعنی تعادل در بخش حمل و نقل هوایی ایران وجود ندارد.
وی تردد بیش از 137 هزار کامیون بالای 35 سال در جاده های کشور را دلیلی دیگر بر نبود تعادل در بخش حمل و نقل ایران عنوان کرد و گفت: مشکل ما در این بخش جدی است.
آخوندی افزود: در دولت یازدهم کار ما این بوده تعادل را در بخش های مختلف حمل و نقل ایران برقرار کنیم تا در حوزه ایجاد زیرساخت ها و نوسازی ناوگان حمل و نقل اقدام های موثری در راستای تعادل بنیادین در این بخش صورت گیرد.
وزیر راه و شهرسازی یادآورشد: ما بحث توسعه حمل ونقل ریلی را در دستور کار قرار دادیم تا بلکه با تغییر الگوی رفتاری مردم شاهد استفاده بیشتر مردم ایران از حمل و نقل ریلی باشیم.
آخوندی گفت: اما برخی از تصمیم گیری ها در گذشته کار ما را سخت کرده، مثلا ساخت ایستگاه قطار همدان در 15 کیلومتری این شهر با مفهوم ایجاد شهرهای ریل پایه مشکلات ما را بیشتر کرده در حالی که باید ایستگاه قطار شهر در مرکز شهر باشد تا حمل ونقل درب تا درب برای مردم عملی شود.
وی با بیان این که تغییر ساختارهای حمل و نقل در ایران مساله بسیار مهمی است، گفت: در حالی که چندین هزار میلیارد ریال برای خط آهن اصفهان – شیراز هزینه شده قرار گرفتن ایستگاه راه آهن شیراز در 17 کیلومتری این شهر همه تلاش انجام شده را در این زمینه بی فایده کرده است زیرا مسافر برای رفتن از ایستگاه به شهر باید هزینه و وقت زیادی را تلف کند.
وزیر راه و شهرسازی گفت: توسعه قطارهای حومه ای در اطراف کلانشهرها برای ما اهمیت زیادی دارد و در این دولت تلاش کردیم قطارهای حومه ای در اطراف کلانشهرها از جمله تهران توسعه یابد.
آخوندی افزود: به طور میانگین روزانه بیش از یک میلیون و 300 هزار سفر به تهران انجام می شود، در حالی که این سفرها و ترددها مصرف سوخت را در کشور افزایش می دهد و با افزایش حوادث رانندگی شاهد آلودگی های محیط زیست و هوا در کلانشهرها هستیم.
وی با بیان این که راه حل برون رفت از این مساله توسعه حمل و نقل حومه ای است، گفت: در برنامه ششم توسعه حمل ونقل حومه ای مورد توجه جدی قرار گرفته تا بتوانیم با توسعه حمل ونقل ریلی الگوهای رفتاری حمل ونقل مردم نیز عوض شود.
وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: ایجاد شهرهای ریل پایه، توسعه قطارهای حومه ای و راه اندازی قطارهای سریع السیر به برگشت تعادل بنیادین در بخش های مختلف حمل و نقل کمک می کند تا بتوانیم با استفاده از قطارهای سریع السیر، زمان سفر در مسافت های طولانی از جمله بین تهران – اصفهان را به کمترین میزان کاهش دهیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید