روایت نماینده مجلس از موافقان و مخالفان پالرمو در مجمع

  • سیاسی
  • دوشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۷ ۸:۰۲
    کد خبر :476930
پالرمو

رییس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی گفت: موافقان و مخالفان پالرمو در مجمع تشخیص نتوانستند یکدیگر را اقناع کنند، بنابراین تصمیم گیری در مورد این لایحه به جلسه بعد مجمع تشخیص مصلحت موکول شد.

به گزارش افکارنیوز، الهیار ملکشاهی در توضیح جلسه بررسی لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون مبارزه با جرایم سازمان یافته فراملی(پالرمو)، در مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفت: تصمیم گیری درمورد لایحه پالرمو به جلسه بعد موکول شد، مجمع تشخیص مصلحت نظام این جلسه را به شکل فوق العاده برگزار کرده بود اما تصمیم گیری نهایی صورت نگرفت.

نماینده مردم کوهدشت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام در حال حاضر در مورد کلیات لایحه پالرمو و پیوستن به کنوانسیون مبارزه با جرایم سازمان یافته فراملی تصمیم‌گیری می‌کنند، افزود: در حال حاضر موضوع تعلیق ایران از لیست سیاه FATF و بازگشت به لیست کشورهای غیرهمکار در مجمع تشخیص مطرح نیست.

وی در ادامه یادآور شد: اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام در شرایط کنونی به دنبال بررسی موارد فنی و کارشناسی هستند تا نتیجه نهایی مبنی بر اقناع یا مصلحت پذیرش لایحه به موجب شرایط کنونی و یا رد لایحه را اعلام کنند.

ملکشاهی اضافه کرد: مجمع برای اعلام نظر نهایی محدودیت زمانی دارد که این زمان رو به اتمام است، لذا نمی‌توانند بررسی و اعلام نظر نهایی را بیش از اندازه طولانی کنند، به همین دلیل با توجه به تعطیلات پیش رو به احتمال شنبه هفته آینده یعنی سیزدهم بهمن ماه جلسه‌ای تشکیل و این لایحه تعیین تکلیف شود.

رییس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی، گفت: به نظر می‌رسد اگر لایحه پالرمو در مجمع تشخیص مصلحت نظام به تصویب برسد، FATF منتظر تعیین تکلیف لایحه CFT نماند و نسبت به تمدید تعلیق ایران از لیست سیاه اقدام کنند.

وی با یادآوری مخالفت کمیسیون‌های تخصصی مجمع تشخیص مصلحت نظام با لایحه پالرمو، گفت: فضای مجمع تشخیص بررسی صد در صد کارشناسی، فنی و تخصصی نسبت به لایحه است، در جلسه روز گذشته نظرات موافقان و مخالفان به نوعی نبود که گروه مقابل خود را قانع و توجیه کنند لذا از این رو رأی‌گیری انجام نگرفت.

ملکشاهی با بیان اینکه از مصوبه مجلس در جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام دفاع کردم، تصریح کرد: فضای کنونی مجمع تشخیص مصلحت نظام به نوعی است که نمی‌توان در مورد نتیجه گیری و رأی نهایی اعلام نظر کرد، اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام تحت تاثیر نظرات کارشناسی و فنی هستند لذا فشارهای بیرونی مثل پیامک‌ها اثری بر رأی آنها نخواهد گذاشت.

این نماینده مردم در مجلس دهم در توضیح علت و تاثیر عدم حضور رئیس جمهوری در جلسه روز گذشته مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفت: آقای روحانی در جلسات قبل مجمع تشخیص مصلحت نظام هم حضور نداشتند، وی از حق رأی برخوردار است، لذا حضورشان در جلسات تاثیرگذار خواهد بود. البته وزرای خارجه، اقتصاد و رئیس بانک مرکزی در جلسه حاضر و نظرات شفاف خود را بیان و از لایحه پالرمو دفاع کردند.

رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: لایحه پالرمو در مجمع تشخیص مصلحت نظام هیچ تغییری نکرده زیرا هنوز در مورد کلیات به اجماع نرسیدند، اعضای مجمع تشخیص مصلحت می‌توانند شروط مندرج در لایحه پالرمو را اصلاح کند اما هنوز این مباحث در مجمع تشخیص مصلحت نظام مطرح نیست.

وی به نامه تعدادی از وزیران به رهبر معظم انقلاب درباره پالرمو و CFT را یادآور شد و گفت: رهبری در پاسخ به نامه وزرا فرمودند که مجمع تشخیص مصلحت نظام این لوایح را با دقت بررسی کند، در این زمینه هم در جلسه روز گذشته مباحثی مطرح شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید