انتقاد چکناواریان از برخی خوانندگان اپرا

    کد خبر :476851

لوریس چکناواریان گفت:متاسفانه ارکستر‌های ما انقدر حرفه‌ای نیستند که قطعات را به بهترین شکل بنوازند و در این زمینه نیاز به مربی خارجی داریم.

نشست خبری اپرای پردیس و پریسا اثر لوریس چکناواریان ۷ بهمن در تالار وحدت برگزار شد. پیمان منصوری رهبر ارکستر در ابتدای نشست گفت: استاد چکناواریان اثر فوق العاده‌ای تولید کردند. اپرا ترکیب چند هنر است و کار بسیار دشواری است از این رو ما تلاش کردیم که بهترین محصول را به مخاطبان ارائه کنیم.

چکناواریان در ادامه مراسم گفت: این روز‌ها هر کس که می‌خواند، اسم کارش را اپرا گذاشته است. این یک موضوع مهم و سنگین است. اپرا کامل‌ترین فرم موسیقی است و هنر است چراکه ارکستر، خواننده، کارگردانی، بازی و … را شامل می‌شود.

وی با بیان اینکه اپرا به تهیه کننده نیاز دارد،گفت: خوشحالم که جوانان چنین اقبالی به اپرا نشان می‌دهند. از مسئولان بنیاد برای در اختیار قرار دادن امکانات تشکر می‌کنم.

چکناواریان گفت: موسیقی کلاسیک علم است و نسل‌های آینده می‌توانند به راحتی آن را اجرا کنند. در حال حاضر من حوصله جمع آوری ارکستر نداشتم و جوانان این کار را انجام دادند.

وی با بیان اینکه گاهی اوقات رهبری ارکستر انجام می‌دهم و کاری که من نوشتم، بسیار کار سختی است،گفت: من شش اپرای شاهنامه و … نوشتم که توان اجرای آن را ندارم و آن‌ها را به جوانان سپردم.

چکناواریان افزود: متاسفانه ارکستر‌های ما آنقدر حرفه‌ای نیستند که قطعات را به بهترین شکل بنوازند. همانگونه که برای تیم ملی فوتبال، مربی خارجی آوردیم باید رهبر‌های ارکستر خارجی بیاوریم که آموزش ببینیم. ما نمی‌توانیم آرم مرسدس را روی پیکان بگذاریم. هنوز گروه‌های ما درجه یک نیستند و نیاز نیست که اعضای ارکستر همه ایرانی باشند. حتی در آمریکا محدودیت ملیتی در اعضای ارکستر نیست و این تعلیم در همه جای دنیا وجود دارد.

وی ادامه داد: یک موزیسین باید از هفت سالگی تمرین کند که مثلا در ۳۰ سالگی به بلوغ برسد به عبارت دیگر باید آموزش درست ببینیم که در سی سال آینده نتیجه اش را بگیریم.

این موزیسین با تاکید بر اینکه اپرا نیاز به آموزش ۱۰ ساله دارد و برخی خوانندگان خوبی هستند، اما اپرا خوان نیستند، گفت:باید اپرا‌های مشهور جهانی را با کار خود مقایسه کنیم که تفاوت استاندارد‌ها را متوجه شویم چرا که هر کس در هر شرایطی نمی‌تواند اپرا بخواند.

محمد باقر نحوی تهیه کننده این اپرا در ادامه گفت: خوشبختانه در چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی این اثر اجرا می‌شود. و امیدوارم حرکت رو به جلویی داشته باشیم. چرا که درآمد اپرا در تمام دنیا بسیار کم است.

وی با بیان اینکه اپرا در دنیا دولت است،گفت: ورود ما به این عرصه، احیای یک فرهنگ است، من انتظار برگشت مالی ندارم. من فعالیت‌های فرهنگی مختلف در موسسه دارم که در بخشی به ما کمک مالی داشته است. من در حوزه های مختلف از جمله گردشگری فعالیت دارم. اگر ما بتوانیم اجرا‌های مختلف داشته باشیم، به گردشگری هم کمک می‌کند و می‌توانیم فرهنگمان را به توریست‌ها معرفی کنیم.

گفتنی است اپرای پردیس و پریسا ۱۵ و ۱۶ بهمن در تالار وحدت به روی صحنه می‌رود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید