هاشمیان: ایران شایسته‌ترین تیم برای قهرمانی است

  • ورزشی
  • یکشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۷ ۱۶:۵۲
    کد خبر :476848
فوتبال

پیشکسوت فوتبال کشورمان گفت: کره جنوبی و استرالیا از همان ابتدا نشان دادند که تیم‌های خوبی نیستند و تا اینجا به نظر من شایسته‌ترین تیم برای قهرمانی، تیم ایران است.

وحید هاشمیان در خصوص عملکرد تیم ملی ایران در جام ملت‌های آسیا، بازی فردا مقابل ژاپن و موارد دیگر صحبت‌هایی کرد که در زیر می‌خوانید.

جام ملت‌های آسیا به روزهای پایانی خودش نزدیک شده است. عملکرد ایران را در این مسابقات چطور می‌بینید؟

به نظر من عملکرد تیم ملی ایران تا اینجای مسابقات قابل قبول بوده و تیم ملی عملکرد خوبی داشته است. ما در دفاع تیمی شرایط خیلی خوبی داشتیم و دیدید که تا اینجا گل نخوردیم که البته نباید از نقش علیرضا بیرانوند چشم‌پوشی کرد. در خط حمله هم عملکرد ملی‌پوشان خوب بود به طوریکه ۱۲ گل زدیم و موقعیت‌های زیادی هم خلق کردیم و شاید بتوانم بگویم فقط بازی با عراق متعادل بود چرا که عراق هم خیلی تیم خوبی بود. این را هم باید بگویم که تیم ایران خیلی باهوش بود و به عنوان سرگروه به مرحله بعد صعود کرد و از نظر من در تیم اتحاد زیادی وجود دارد و همه خطوط با هم هماهنگ هستند.

نظر شما به عنوان یک مهاجم کلاسیک در خصوص عملکرد خط حمله تیم ملی چیست؟

به هر حال وقتی تیمی گل می‌زند فقط این موضوع به خط حمله مربوط نمی‌شود بلکه همه بازیکنان تلاش کردند تا بازیکنان از موقعیت‌های به دست آمده استفاده کنند و گل بزنند. به نظر من سردار آزمون مقابل چین خیلی باهوش بود به طوریکه با توپ ربایی‌هایی که انجام داد باعث شد تا تیم ملی در گلزنی عملکرد خوبی داشته باشد. هرچند که به نظر من بازیکنان باید در زدن ضربات نهایی دقت بیشتری داشته باشند چون در برخی بازی‌ها این احتمال وجود دارد که موقعیت‌های زیادی گیر مهاجمان نیاید و آنها باید از موقعیت‌های به دست آمده استفاده خوبی کنند هرچند که در بازی با چین، بازیکنان تیم ملی عملکرد خوبی داشتند و در گلزنی هم عملکرد آنها درخشان بود.

تیم ملی فردا با ژاپن بازی دارد، نظر شما در خصوص این بازی چیست؟

در ابتدا باید بگویم که خیلی خوشحالم که تیم ملی به مصاف تیمی از شرق آسیا می‌رود چرا که اگر با تیم‌های عربی بازی می‌کردیم به دلیل مشکلات سیاسی که وجود دارد شاید دچار مشکل می‌شدیم اما مقابل ژاپن می‌توانیم یک فوتبال خوب انجام دهیم چرا که این تیم فوتبال تمیزی ارائه می‌دهد. ژاپن زمانی که توپ را در اختیار دارد خیلی خوب بازی می‌کند اما وقتی که توپ را از دست می‌دهند عملکرد آنها خوب نیست و در ضد حملات و روی ضربات ایستگاهی مشکلاتی دارند. من با بازی‌هایی که از تیم ژاپن دیدم به نظرم تیم ایران می‌تواند ژاپن را شکست دهد اما در فوتبال حوادث‌هایی هم وجود دارد که باید آنها را هم در نظر گرفت.

پیش‌بینی شما از قهرمان آسیا چیست؟ آیا تیم ایران توانایی قهرمانی در آسیا را دارد؟

اگر یادتان باشد ما در سال ۲۰۰۴ هم تیم خیلی خوبی داشتیم که می‌توانست قهرمان شود اما در بازی با چین با ناداوری و اخراج یک بازیکن ما و در ضربات پنالتی بازنده شدیم وگرنه آن تیم هم شانس قهرمانی داشت. بازی‌های این دوره جام ملت‌های آسیا را به صورت کامل ندیدم اما از همان ابتدا مشخص بود که تیم‌های کره جنوبی و استرالیا تیم‌های خوبی نیستند و ضعف دارند از طرف دیگر به نظرم تیم عراق تیم خوبی بود و این شانس را داشت تا به مراحل بالاتر برود اما گذشته از این حرف‌ها باید بگویم تا الان شایسته‌ترین تیمی که برای قهرمانی دیدم تیم ملی ایران است و بعد از آن به نظرم تیم ژاپن شایستگی قهرمانی آسیا را دارند و ای کاش این دو تیم در فینال آسیا با هم رقابت می‌کردند.

تا اینجای مسابقات چه تیمی را پدیده این دوره از مسابقات می‌دانید؟

من دقایقی از بازی ژاپن و ویتنام را دیدم و به نظرم پدیده این دوره از مسابقات تیم ویتنام بود. آنها خیلی خوب بازی کردند و پیشرفت قابل توجهی داشتند و شاید مقابل ژاپن بدشانس بودند اما درباره قطر و امارات که به این مرحله رسیدند هم باید بگویم شاید چون این دوره از مسابقات در غرب آسیا انجام شد آنها به این مرحله آمدند اما اگر این بازی‌ها در شرق آسیا انجام می‌شد شاید آنها به این مرحله صعود نمی‌کردند.

فکر می‌کنید از چه راهی می‌توانیم به تیم ژاپن ضربه بزنیم؟

به نظر من با استفاده از ضربات ایستگاهی می‌توانیم ژاپن را شکست دهیم. البته تیم ژاپن روی ضد حملات ضعیف است و در جام جهانی هم دیدیم که مقابل تیمی مثل بلژیک روی همین ضد حملات گل خوردند همچنین به نظر من با استفاده از ضربات شروع مجدد و کرنرها می‌توانیم به تیم ژاپن ضربه بزنیم.

چند وقتی است که فوتبال ایران درگیر مسائلی شده که حتی فوتبال را تحت‌الشعاع قرار داده و یکی از این مسائل بحث ماندن یا رفتن کی‌روش از تیم ملی است. به نظر شما او باید در تیم ملی بماند یا نه؟

در ایران همه چیز یا سیاه است یا سفید. یعنی همه یا طرفدار کی‌روش هستند یا با او مشکل دارند اما من فقط ۲ بار او را در حد سلام و علیک دیدم و اگر حرفی می‌زنم به خاطر منافع یا چیز دیگری نیست. اما در ابتدا باید ببینیم که اصلاً خود کی‌روش تمایلی به ماندن در ایران دارد یا نه و اینطور نیست که فقط فدراسیون فوتبال تصمیم‌گیرنده باشد. موضوع دیگر این است که اگر کی‌روش برود باید ببینیم چه کسی قرار است بیاید و اگر کی‌روش قرار است بماند باید مشکلات حل شود. به هر حال مشکلاتی بین کی‌روش و برخی باشگاه‌ها است اما من همانطور که در ۴ سال قبل در مصاحبه‌ام با خبرگزاری فارس گفتم اگر یوآخیم‌لو توانست آلمان را در سال ۲۰۱۴ قهرمان جهان کند فقط سرمربی نقش نداشت بلکه باشگاه‌هایی مثل دورتموند، بایرن‌مونیخ و … عملکرد خوبی داشتند، همانطور که آلمانی‌ها روی تیم‌های پایه خیلی خوب کار کردند و از نظر پزشکی تغذیه و موارد دیگر کارهای خلی خوبی انجام دادند و نتیجه‌اش هم قهرمانی آلمان در سال ۲۰۱۴ بود و در واقع در سال ۲۰۱۴ آلمانی‌ها ثمره کارشان را با قهرمانی دیدند و فقط لو در آن قهرمانی تأثیرگذار نبود. الان هم نباید فقط انتظار داشت که کی‌روش وضعیت فوتبال ایران را سر و سامان و تغییر بدهد اما دیدیم که او سیستم گل نخوردن را در فوتبال ایران جا انداخت و ایران را در فاز دفاعی بسیار قوی کرد و حالا می‌بینیم که از نظر هجومی هم تیم ملی وضعیت خیلی خوبی دارد اما اگر کی‌روش بماند باید فدراسیون فوتبال بین او و باشگاه‌ها تعامل خوبی برقرار کند.

موضوع طلب شما از پرسپولیس به کجا رسید و آیا این مشکل حل شد؟

بله، خوشبختانه این موضوع هم حل شد و باید از آقای گرشاسبی در این باره تشکر کنم چرا که او را انسان با اخلاق و خیلی خوبی دیدم که به نظر من شخصیت مدیر پرسپولیس بودن را داشت. حتی به او گفتم که رفتار شما آنقدر خوب و حرفه‌ای بود که حتی طلبم را ندهید هم مشکلی نیست و به نظرم او مدیریت آرام و بی‌حاشیه‌ای داشت که ثمره‌اش را هم دید و پرسپولیس در زمان او نتایج خیلی خوبی گرفت. به نظر من گرشاسبی مدیری نبود که بخواهد جلوی دوربین خودش را نشان بدهد.

این روزها شما در آلمان چه می‌کنید؟ فعالیت فوتبالی دارید؟

حدود ۵ ماهی می‌شود که از تیم قبلی‌ام جدا شدم و خیلی دوستانه همکاری ما به پایان رسید چرا که آنها مرا برای پست دیگری می‌خواستند و من تمایل به انجام آن نداشتم و الان هم در کنار خانواده هستم و کارهای شخصی‌ام را انجام می‌دهم، به هر حال همه چیز فوتبال نیست و من کارهای شخصی‌ام را نیز انجام دادم. در این مدت هم دوره‌های آموزش و کلاس‌های آموزشی را شرکت کردم و از فوتبال دور نبودم هرچند که چند ماه قبل با آقایان تاج و ساکت هم جلسه‌ای برای هدایت تیم جوانان داشتم که به دلیل طولانی بودن زمان آن این همکاری انجام نشد اما دوست دارم در کاری باشم که انگیزه زیادی برای آن داشته باشم.

احتمال بازگشت شما به فوتبال ایران وجود دارد؟

چرا که نه! اگر شرایط خوبی پیش بیاید که من بتوانم به آن تیم کمک کنم و آن تیم هم به من کمک کند تا پیشرفت کنم به ایران می‌آیم اما به جز چند باشگاه، سایر باشگاه‌ها در ایران مشکلات مدیریتی و مالی دارند.

اخیراً در مسابقات خیر خواهانه و پیشکسوتان هم حاضر شدید.

بله در تیم پیشکسوتان هامبورگ و تیم بالای ۴۰ سال ویکتوریا در بازی‌های خیریه شرکت می‌کنیم و بازیکنان بزرگی همچون نویل، ساناگو و … که همگی بازیکنان بزرگی بودند در این بازی‌ها حاضر می‌شویم تا باز هم در داخل زمین باشیم.

در پایان اگر صحبت خاصی دارید بگویید.

درباره همه بازیکنان تیم ملی و مربیان حرف زدم اما باید از مسعود شجاعی که بازیکن با تجربه‌ای است تشکر کنم. او با اینکه در تورنمنت‌ها و جام‌های بزرگی حضور داشته اما این روزها روی نیمکت تیم را اداره می‌کند و این مسئله ارزش و شخصیت بزرگ او را نشان می‌دهد و نشان داده که بازیکنی است که قلبش با تیم است. نباید از نقش پررنگ شجاعی چشم بپوشیم و باید از او تشکر کنیم که در بیرون از زمین هم نشان داد بازیکن بزرگی است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید