تاملی بر اظهار نظر عجیب سرپرست حجاج ایرانی:

حجاج ایرانی را ابزار سنجش حسن نیت سعودی‌ها نکنید!

    کد خبر :47674

پس از یک سال توقف اعزام زائران ایرانی به حج و با توجه به رایزنی هایی که در ماه های اخیر مقامات دو کشور با یکدیگر داشتند، در نهایت اعزام زائران ایرانی به خانه خدا مورد توافق طرفین قرار گرفت؛ توافقی که اگرچه گفته می شود در آن همه پیش شرط های ایران به تأیید طرف عربستانی رسیده، اما برخی اظهارنظرها پیرامون آن، به شدت نگران کننده به نظر می‌رسد. مثل سخنان اخیر نماینده ولی فقیه در سازمان حج و زیارت کشورمان که موسم حج پیش رو را فرصتی برای آزمایش سعودی ها عنوان می‌کند!

اگرچه تمامی بررسی‌ها پیرامون حادثه تلخ منا و شهادت شمار بسیار زیادی از زائران ایرانی در مراسم حج دو سال پیش، گویای قصور و سهل انگاری آشکار سعودی‌ها در برگزاری صحیح این مراسم بود و انتظار می رفت حکام این کشور ضمن پذیرش قصور و خطاهایشان در این باره، نسبت به جبران آن اقدام کنند، اما این گونه نشد.

موضوعی که حتی برگزاری نشست هایی میان مقامات دو طرف، به حصول توافق میان مقامات کشورمان و طرف سعودی بر سر موضوعاتی مانند مشخص کردن مقصر و جبران خسارت‌های حادثه منا و نیز ارائه تضمین های امنیتی لازم برای سلامت زائران ایرانی، منجر نشد تا مراسم حج سال گذشته بی حضور زائران ایرانی برگزار شود.

این در حالی است که در ماه های گذشته تلاش ها برای رسیدن به یک نقطه مشترک و از سرگیری اعزام زائر به خانه خدا از سوی مسئولان ایرانی به صورت جدی دنبال شد و سرانجام به توافقی رسید که بر اساس آن، اعزام زائران ایرانی خانه خدا از سر گرفته خواهد شد. با این ملاحظه که هنوز پرونده فرودگاه جده و تعرض به زائران ایرانی فرجام نیافته و بر اساس تصمیم مسئولان کشورمان برای توقف اعزام زائران حج عمره تا تنبیه خاطیان آن پرونده، هیچ زائر ایرانی برای حج عمره مشرف نخواهد شد.

مسئولان سازمان حج و زیارت تأکید دارند رایزنی ها برای حضور زائران ایرانی در حج تمتع، به دعوت و پیشنهاد طرف عربستانی آغاز شد و طی آن، تمام پیش شرط های ایران -مانند تأمین عزت، امنيت و حرمت زائر ايراني- مورد تضمین عربستانی‌ها قرار گرفته است؛ ادعایی که البته سخنان اخیر یکی از مقامات مسئول کشورمان در این زمینه، ابهام هایی ایجاد می‌کند.

حجت‌الاسلام والمسلمين سيد‌علي قاضي‌عسگر، نماینده ولی فقیه در سازمان حج و زیارت، روز گذشته با بیان اینکه در مذاکره با عربستان از مواضع خود عقب نشيني نکرديم، گفت: «در اين سفر حج تمتع دولت سعودي را آزمايش مي‌کنيم.»

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ضرورت برگزاری مراسم حج و به تبع آن اعزام زائران ایرانی به عربستان تأکید کرد: «حادثه منا حادثه تلخي بود، اما مگرمی شود به‌ خاطر يک حادثه حج را تعطيل کرد؟ بنابراين به حرف‌هاي زده شده نبايد اعتنا کرد زيرا اعزام به حج تصميم نظام است و ما تاکيد کرديم بايد با تمام زائران ايراني با عزت و با احترام رفتار شود.»

این سخنان در حالی بیان می‌شود که بسیاری از مردم کشورمان نگران تکرار حوادث تلخ و شوم گذشته هستند و این ابهام ذهنشان را به خود مشغول کرده که آیا می‌توان به جای دریافت تضمین های لازم در توافق سازمان حج و زیارت کشورمان با عربستانی‌ها، به جایی رسید که بحث آزمودن عربستانی‌ها را پیش کشید؟

براستی چگونه می‌توان پذیرفت جمع زیادی از زائران ایرانی که قصدشان از سفر به عربستان، به جا آوردن فریضه واجب دینی‌ست، دست مایه‌ای برای آزمایش حسن نیست کشوری قرار گیرند که در سال های گذشته بارها سوء ظنشان به ایران را اثبات کرده‌اند و در جریان کشتار منا، حتی در بازگرداندن پیکر مطهر شهدا، کارشکنی و مخالفت می‌کردند؟

آیا انتظار داریم حکام سعودی که در شرایط عادی نیز به دنبال بهانه‌های واهی برای ایجاد تنش با ایران هستند و از هر فرصتی برای تنش‌زایی بهره می‌برند، از آزمایشی که با سفر حج برایشان تدارک دیده‌ایم، موفق بیرون بیایند؟ آن هم در شرایطی که می‌دانیم پس از فاجعه منا نیز حاضر نشدند قصور و سهل انگاری های خونین خود بر عهده گرفته، از ایرانیان و دیگر مسلمانان جهان عذرخواهی کرده و دست کم با پرداخت دیه، گوشه‌ای از خسارت های به بار آورده را جبران نمایند!

بر این اساس آیا جا ندارد از سرپرست کاروان حج کشورمان بپرسیم آیا جز دریافت تضمین های لازم، می‌توان به شکل دیگری به کشوری که چنین خطاهای خونین و فاحشی را بر عهده نمی‌گیرد و علاوه بر آن، بیش از هر زمانی به دنبال تنش آفرینی با کشورمان است، حجاج ایرانی را روانه خاکشان نمود و پای مسائلی مانند سنجش و آزمایش ایشان را پیش کشید؟

براستی اگر خدای ناکرده در مراسم حج سال جاری اتفاقی برای زائران ایرانی رخ دهد، چه نهاد یا سازمانی مسئولیت آن را بر عهده خواهد گرفت؟ به بیان بهتر و بر اساس سابقه بد عربستان در سال های گذشته، اگر این کشور در این آزمایش خوب ظاهر نشود، مسئولیت خسارت های احتمالی را چه کسانی بر عهده خواهند گرفت؟

آیا منطقی، اصولی و شایسته تر آن نیست که به جای بیان این مطالب نگران کننده، درباره تضمین های دریافت شده از سعودی ها برای سلامت و احترام زائران ایرانی خانه خدا، با مردم کشورمان سخن بگوییم یا اگر در این باره به اطمینان صد در صدی نرسیده‌ایم، در ماه های باقی مانده تا موسم حج، نسبت به دریافت تضمین های لازم اقدام نموده یا تصمیم دیگری اتخاذ نماییم؟!

منبع:تابناک

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید