جام ملت‌ها ۲۰۱۹، قتلگاه مربیان

  • ورزشی
  • یکشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۷ ۱۴:۳۲
    کد خبر :476723
فوتبال

جام ملت‌های آسیا در سال ۲۰۱۹ رکورد جالب توجه و بی‌سابقه‌ای در برکناری یا کنار‌ رفتن مربیان به ثبت رسانده و انتظار می‌رود همچنان روند صعودی داشته باشد.

در حالی که تنها 3 مسابقه تا پایان جام ملت‌‌های آسیا 2019 باقی مانده تاکنون به شکل قطعی 11 مربی جایگاه خود را در تیم‌های آسیایی از دست داده‌اند و احتمال برکناری 3 مربی دیگر نیز وجود دارد.

راییواچ مربی صربستانی تیم ملی تایلند اولین قربانی این دوره از رقابت‌ها بود که پس از شکست برابر هند در نخستین بازی برکنار شد. این مربی در سال 2017 هدایت تایلند را بر عهده گرفت و طبق قرارداد می‌بایست تا سال 2020 در این جایگاه باقی می‌ماند اما بعد از شکست 4 گله برابر هند برکنار شد.

اشتانگه سرمربی آلمانی تیم ملی سوریه دیگر قربانی این دوره از رقابت‌ها بود که بعد از شکست برابر اردن برکنار شد و جای خودش را به فجر ابراهیم سوری داد.

مارچلو لیپی دیگر مربی خارجی نامداری بود که بعد از جام ملت‌های آسیا جای خودش را به گزینه دیگری می‌دهد. لیپی بعد از شکست مقابل ایران کنار رفت و در این خصوص گفت: آرزو می‌کردم پایان بهتری با تیم ملی چین داشته باشم اما اینجا آخر کار مشترک ماست. هدایت تیم ملی چین برای من افتخار بزرگی بود.

خوان پیتزی سرمربی اسپانیایی تیم ملی عربستان هم بعد از شکست برابر ژاپن در یک چهارم نهایی رقابت‌ها از هدایت این تیم کنار رفت. وی در این خصوص گفت: کار من با تیم ملی تمام شده و در این خصوص هیچ صحبتی تا امروز با فدراسیون نداشته‌ام.

استیون کنستانتین سرمربی انگلیسی تیم ملی هند هم با وجود عملکرد موفق در این تیم بعد از جام ملت‌ها تمایلی به ادامه همکاری نشان نداد. وی که بعد از 4 سال حضور در این تیم نتایج خوبی در مسابقات به دست آورد در این خصوص گفت: فوتبال هند سال‌ها در این رقابت‌ها حاضر نبود و در بازگشت نمایش خوبی داشت با این وجود دیگر تمایلی به ادامه همکاری ندارم.

میروسلاو اسکوب اهل جمهوری چک سرمربی تیم ملی بحرین دیگر قربانی این جام بود. این مربی به دلیل کسب نتایج ضعیف برکنار شد خصوصاً با توجه به اینکه بحرین در گروه خودش با شکست مقابل تایلند عنوان سوم را کسب کرد. بعد از این نتایج با اعلام رسمی رئیس فدراسیون فوتبال بحرین تمام اعضای کادر اداری و فنی تیم ملی برکنار شدند.

همکاری کوتاه مدت اریکسون با تیم ملی فیلیپین هم بعد از جام ملت‌ها به نقطه پایان رسید. این قرارداد به مدت 6 ماه اعتبار داشت و اریکسون اعلام کرد دیگر تمایلی به تمدید و ادامه همکاری با فدراسیون فوتبال فیلیپین ندارد.

رادولوویچ مربی تیم ملی لبنان از کشور مونته‌نگرو نیز جای خود را از دست داد. عملکرد ضعیف تیم ملی لبنان و فشار اهالی فوتبال در این کشور موجب صدور حکم برکناری این مربی شد. رسانه‌های لبنانی اشتباهات تاکتیکی و انتخاب ترکیب نامناسب را عامل ناکامی این کشور در جام ملت‌ها دانستند.

سه مربی دیگر هنوز به شکل رسمی برکنار نشده‌اند اما گفته می‌شود ادامه همکاری با آنها غیرممکن است. کیم یونگ جون مربی تیم ملی کره شمالی به طور قطع هیچ شانسی برای ماندن روی نیمکت مربیگری این تیم و همکاری با فدراسیون کره شمالی را نخواهد داشت. گراهام آرنولد نیز به زودی از هدایت تیم ملی استرالیا برکنار می‌شود و پائولو بنتو سرمربی تیم ملی کره جنوبی دیگر مربی است که احتمالاً پس از انتخاب سرمربی جدید خبر برکناری‌اش به شکل رسمی اعلام خواهد شد.

بر این اساس تعداد مربیان کنار رفته از هدایت تیم‌های آسیایی در این جام فعلاً به عدد 11 رسیده و این در حالی است که به احتمال زیاد با توجه به فشار رسانه‌های عراقی کاتانتس هم امکان ادامه همکاری با تیم ملی عراق را پیدا نمی‌کند آن هم در شرایطی که نایب رئیس فدراسیون فوتبال این کشور رسماً مربی اسلوونیایی را عامل ناکامی عراق در بازی مقابل قطر دانست. همچنین جان کوزیان سرمربی اهل اسلوواکی که بدترین نتایج ممکن را به همراه تیم ملی یمن کسب کرد با شرایط مشابهی در این کشور مواجه است که با اعلام خبر برکناری جمع مربیان کنار رفته از هدایت تیم‌های آسیایی را به عدد 13 می رساند.

شرایط ادامه همکاری کارلوس کی‌روش با تیم ملی ایران هم روشن نیست در حالی که گفته می‌شود مذاکرات مربی پرتغالی با فدراسیون فوتبال کلمبیا پیشرفت قابل توجهی داشته است. در همین حال به نظر می‌رسد موقعیت سرمربیان تیم‌های ملی ژاپن ، قطر و امارات تثبیت شده و روی نیمکت این کشورها تغییری اتفاق نخواهد افتاد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید