حرکت کند ایران در استفاده از فناوری بلاکچین

    کد خبر :476647
بلاکچین

یک کارشناس فناوری اطلاعات با اشاره به پیش بینی پیشرفت چشمگیر فناوری بلاکچین تا سال ۲۰۳۰ در جهان، گفت: ایران در این زمینه بسیار کندتر از کشورهای دیگر دنیا حرکت کرده است.

به گزارش بازتاب به نقل از شبکه ۴ سیما، مصطفی نقی پور در برنامه تلویزیونی «چرخ» گفت: فناوری بلاکچین در سال ۱۹۹۱ توسط دو نفر، برای نگهداشت اسناد با استفاده از سیستم رمزنگاری پیشنهاد شد؛ به طوری که نتوان در این اسناد، تغییری ایجاد کرد. اکنون، بلاکچین فناوری زیرساختی برای نگهداری دیتا به شمار می رود که با پیروی از یک پروتکل غیرمتمرکز فعالیت می کند.

وی با بیان اینکه بلاکچین دارای دو تابع رمزنگاری شده «امضای الکترونیک» و «تابع هش -درهم سازی-» است، افزود: این فناوری، نحوه جدید نگهداری از داده ها را ایجاد کرده و صنایع زیادی را تحت تاثیر قرار داده است. پدیده ای که از آن به «وب آینده» تعبیر می شود.

نقی پور گفت: استفاده از فناوری بلاکچین به شفافیت در داده ها منجر می شود. چون این داده ها توسط تمام افراد عضو بلاکچین رصد می شود. علاوه بر این، از امنیت بسیار بالایی هم برخوردار است؛ به همین خاطر تغییر در داده ها عملا غیرممکن است و این مزیت، امکان خرابکاری و هک شدن را از بین می برد.

مدیر آزمایشگاه نوآوری بلاکچین با تاکید بر اینکه کوچکترین تغییری در «هش»، تغییر بزرگتری در «هش» بعدی ایجاد می کند، گفت: فرض کنید دفتر حساب چندنفره ای موجود باشد تا در زمان اختلاف، همه افرادی که به این دفتر دسترسی دارند بتوانند بر اختلاف پیش آمده، نظارت کنند. فناوری بلاکچین چنین امکانی در اختیار اعضا قرار می دهد. نه تنها هیچ‌یک از اعضا نمی توانند آنچه ثبت شده را انکار کنند بلکه تغییر «دیتا» عملا غیرممکن است. به این ترتیب، فناوری بلاکچین قادر به تمرکززدایی است.

وی گفت: در حال حاضر صنایع و فعالیت هایی همچون حمل و نقل، بانکداری، توزیع انرژی و حوزه سلامت با بهره گیری از فناوری بلاکچین، امنیت، کارایی و تمرکززدایی از فعالیت های مربوطه را افزایش داده اند.

نقی پور از پیشرفت چشمگیر فناوری بلاکچین تا سال ۲۰۳۰ در جهان خبر داد و تایید کرد که ایران در این زمینه بسیار کندتر از کشورهای دیگر دنیا حرکت کرده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید