باران‌ها کفاف نمی‌دهند

    کد خبر :476566
شرایط بحرانی

باوجودی که براساس آمار شرکت مدیریت منابع آب بارش‌ها، شاهد افزایش 210 درصدی بارندگی‌ها در ایران هستیم اما وقوع خشکسالی در سال آبی ۹۶-۹۷ باعث شده که منابع آب برخی سدهای بزرگ که در شرایط بحرانی هستند، تغییرات چندانی پیدا نکند و حتی حجم برخی از سدهای مهم که وظیفه تامین آب شرب شهرها را دارند، نسبت به سال گذشته نیز کاهش داشته باشند.

ارتفاع کل ریزش‌های جوی از اول مهر تا پنج بهمن‌ماه سال آبی ۹۸-۹۷، بالغ بر ۱۲۷.۳ میلیمتر است که این مقدار بارندگی نسبت به میانگین دوره‌های مشابه درازمدت که عددی معادل ۱۰۵.۴ میلیمتر بوده، حدود ۲۰.۸ درصد افزایش و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته که معادل ۴۱ میلیمتر بوده، حدود ۲۱۰.۵ درصد افزایش نشان می‌دهد.

علاوه‌بر این، حجم بارش‌ها نیز در این برهه زمانی معادل ۲۰۹.۷۹۴ میلیارد مترمکعب تخمین زده شده و باید گفت که در تمام حوضه‌های آبریز کشور نیز میزان بارش‌ها نسبت به سال گذشته، افزایش داشته است؛ به‌گونه‌ای که در حوضه آبریز دریای خزر، ۷.۸ درصد، حوضه خلیج فارس و دریای عمان، ۱۸۳.۶ درصد، حوضه دریاچه ارومیه، ۸۸.۸ درصد، حوضه فلات مرکزی ۵۰.۲ درصد، حوضه مرزی شرقی، ۱۲.۲ درصد و حوضه قره‌قوم، ۵۹.۵ درصد شاهد افزایش بارش‌ها هستیم.

این درحالی است که خشک بودن اراضی و بستر رودخانه‌ها در اثر خشکسالی‌های پیاپی، موجب شده که ۲۰۹ میلی‌متر بارش از ابتدای سال آبی تاکنون، کمتر تبدیل به روان‌آب شود و بر این اساس، ورودی آب به سدهای ایران، به‌ویژه سدهای تأمین‌کننده آب شرب، تغییر چندانی نداشته باشد.

در همین باره، حمیدرضا جانباز – مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور – به ایسنا گفت: با توجه به این‌که میزان بارش‌های فعلی تنها ۲۵ درصد کل بارش‌های کل سال آبی است، نمی‌توان پیش‌بینی در مورد وضعیت منابع آبی تابستان نداشت، اما باید گفت که سناریوی تعریف شده برای بهبود شرایط هم‌چون سال گذشته تعریف شده است.

وضعیت باران‌ها تاکنون نسبتاً مطلوب بود

به گفته وی، اگر شرایط مانند سال گذشته باشد، می‌توانیم بر اساس همان سناریو، پیش برویم، اما اگر در هر استان، شاهد تغییر شرایط باشیم، قطعاً سناریو نیز در آن استان تغییر خواهد کرد. به‌طور کلی، باید گفت که وضعیت باران‌ها تاکنون نسبتاً مطلوب بوده اما این موضوع به‌معنای بهبود شرایط کلی منابع آبی ایران نیست.

هم‌چنین محمد حاج‌رسولی‌ها – مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران – نیز درباره این موضوع به ایسنا گفت: برنامه‌ای را برای حل تنش آبی از سوی وزارت نیرو تبیین کرده‌ایم که در این برنامه، پارامترها و معیارهای متعددی در نظر گرفته شده است که اگر بتوان این برنامه را به درستی اجرا کرد، قطعاً بخشی از چالش‌های حوزه آب حل خواهد شد.

وی، با بیان این‌که سال گذشته با کاهش ۵۰ درصدی روان‌آب‌های سطح کشور مواجه بوده‌ایم که اثرات مخربی بر منابع آبی کشور می‌گذارد، اظهار کرد: در شرایط فعلی، مهم‌ترین نکته توجه به مدیریت عرضه و تقاضاست و تنها با سروسامان دادن این موضوع می‌توان شرایط را کنترل کرد.

به‌گزارش ایسنا، نگاهی به آخرین وضعیت شهرهای در معرض تنش آبی هم حاکی است که تا ابتدای دی‌ماه، هم‌چنان ۳۳۴ شهر ایران، در معرض تنش آبی قرار داشته‌اند که این مساله اهمیت مدیریت آب و اهمیت صرفه‌جویی در این کالای گران‌بها را نشان می‌دهد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید