«شیرها» به موزه رفتند

    کد خبر :47604

نمایشگاه «پرویز تناولی و شیرهای ایرانی» عصر روز گذشته ۱۱ تیرماه در موزه هنرهای معاصر تهران افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم افتتاحیه نمایشگاه «پرویز تناولی و شیرهای ایرانی» عصر روز گذشته ۱۱ تیرماه در محل سینما تک موزه هنرهای معاصر تهران در حالی با بیش از یک ساعت تاخیر آغاز شد که تا آخرین لحظات مسئولان چیدمان آثار مشغول آماده سازی نمایشگاه بودند.

در این مراسم علی مرادخانی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، جبرئیل نوکنده مدیر موزه ملی ایران، مجید ملانوروزی مدیر کل دفتر تجسمی وزارت ارشاد، علی محمد زارع سرپرست موزه هنرهای معاصر، مائورو کنچاتوری سفیر ایتالیا در ایران و هنرمندانی چون پرویز تناولی، کریستف رضاعی، غلامحسین نامی، همایون ارشادی، تاها بهبهانی، علی فرامرزی، کامبیز درمبخش، مژگان والی پور، لیلی گلستان، بابک اطمینانی و… حضور داشتند.

بهزاد حاتم دبیر نمایشگاه نخستین سخنران افتتاحیه بود که در سخنانی گفت: ما در آستانه تماشای نمایشگاه بسیار مهمی هستیم. به عقیده من این نمایشگاه بزرگترین و مهم ترین نمایشگاه آثار آقای تناولی تا به امروز در ایران است. ۱۵ سال پیش آخرین نمایشگاه وی در این محل برپا شد. در این نمایشگاه مخاطبان خواهند دید که چه تعداد کار جدید خلق شده است به طوریکه در این نمایشگاه حتی کارهایی را می بینید که طی دو سه روز اخیر خلق شده اند.

وی با اشاره به کتابی که برای این نمایشگاه و به همت نشر نظر منتشر شده است، بیان کرد: در این کتاب من از سه هنرمندی نام بردم که از جهاتی، پرویز تناولی شباهت هایی با آنها دارد. از نظر من کار آقای تناولی بسیار شباهت زیادی به کار فردوسی، داوینچی و پیکاسو دارد. تناولی مانند فردوسی به زنده کردن فرهنگ فراموش شده پرداخته است و اگر فردوسی هنرمند برجسته هزاره اول تاریخ ماست، تناولی هنرمند بزرگ هزاره دوم است.

حاتم ادامه داد: او مجموعه کارهایی که انجام داده است، چه طرح هایی که برای فرش ها کشیده و چه مجسمه های سرامیکی او و مجسمه هایش در کنار دیگر آثارش باعث شده از یک هنرمند صرف فراتر برود.  داوینچی نیز در طول زندگانی اش تنها ۱۳ نقاشی کشید اما به دلیل بعد فرهنگی و فراهنری که داشت به شخصیت مهمی در تاریخ هنر تبدیل شد.

وی درباره شباهت تناولی و پیکاسو نیز بیان کرد: همانگونه که کوبیسم، نامش با پیکاسو گره خورده است، مکتب سقاخانه نیز نامش با پرویز تناولی کنار هم می نشیند. ضمن اینکه تناولی هم مانند پیکاسو در یک چارچوب نمی گنجد و با شیوه ها و تکنیک های مختلف کار می کند.

حاتم در پایان درباره چیدمان نمایشگاه اظهار کرد: ما برای چیدمان این نمایشگاه به آثار کلکسیون ها و موزه های دیگر فکر کردیم  تا با نمایش این آثار در کنار هم به نوعی بتوانیم یک زیبایی شناسی و روند فرهنگی را در معرض دید قرار دهیم. ما برای چیدمان برنامه ای داشتیم اما آقای تناولی خودشان خواستند که دریافت آن زیبایی شناسی مدنظرمان را به مخاطبان واگذار کنیم.

مجبور شدیم نمایشگاه را در روزهای گرم تابستان برگزار کنیم

پرویز تناولی در ادامه این مراسم گفت: متاسفانه برنامه های موزه پر بود و ما مجبور بودیم این نمایشگاه را در روزهای گرم تابستان برگزار کنیم. این نمایشگاه حاصل ۴۰ سال تلاش و دغدغه من است. البته این را بگویم که آثاری که در این نمایشگاه می بینید به صورت مداوم توسط من شکل نگرفته است. اولین شیرهایی که روی آنها کار کردم مربوط به ۴۰ سال قبل است و با قالیچه شروع کردم و بعد سرامیک و مجسمه ها را ساختم.

این هنرمند ادامه داد: من از دوره ای متوجه شدم که شیر مهم ترین نماد ایران است و از قبل از تاریخ در ایران به عنوان نمادی بزرگ  از آن یاد می شده است. امروز هم شیر نماد قابل احترامی است. متاسفانه شیر ایرانی طی ۵۰ سال قبل منقرض شده است و تنها همین نمادهایی را که از گذشته در ایران درباره اش وجود داشته، داریم که که برای این نمایشگاه از موزه های مختلفی این آثار را قرض گرفتیم که بعضی از آن ها تاریخی در حدود ۵ هزار سال را در بر می گیرد. من هم تلاش کردم منعکس کننده شیر در زمان خودم باشم که قضاوت با شماست.

صحبت از سفر آثار گنجینه به برلین و رم در افتتاحیه نمایشگاه موزه

نمایشگاه آثار پرویز تناولی در حالی در موزه ز تهران بر پا می شود که نمایشگاه پیشین موزه به نمایش آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران که قرار بود به برلین و رم برود و با مخالفت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی لغو شد، اختصاص داشت. همین موضوع باعث شد وقتی در ادامه مراسم علی مرادخانی معاون هنری وزیر ارشاد درباره نمایشگاه جدید موزه سخن گفت دوباره پای بحث درباره سفر گنجینه به برلین و رم باز شد.

علی مرادخانی در ابتدا گفت: ما از یکی دو سال قبل روی موضوع برگزاری این نمایشگاه صحبت هایی را آغاز کرده بودیم و خوشبختانه این نمایشگاه در دقیقه نود به انجام رسید. امروز موزه دارد به جایگاه واقعی خود که صرفا یک گالری نیست بر می گردد و معرفی کننده مفاخر ما است.

وی ادامه داد: ما در دو سه سال گذشته تلاش های زیادی کردیم تا موزه محور اتفاق  مهم بخش تجسمی باشد و در حاشیه این اتفاق، راه اندازی سینماتک خود یک اتفاق قابل تقدیر است.

ما فعالیت هایی را هم در سطح بین المللی پی گرفتیم و بحث نمایش آثار ایرانی در برلین و رم که امیدوارم در زمان خودش  و با هماهنگی هایی درست صورت بگیرد مطرح شد. در جریان ارسال آثار گنجینه به خارج از ایران، بیشتر معرفی هنرمندان خودمان مطرح است. وقتی آثار هنرمندان ما در کنار آثار هنرمندان بزرگ جهان به نمایش در بیاید اتفاق های متفاوتی برای هنر ما رخ می دهد و من امیدوارم که  با سعه صدر هنرمندان، شرایط سفر گنجینه به خارج از کشور مهیا شود

مرادخانی بیان کرد: ما فعالیت هایی را هم در سطح بین المللی پی گرفتیم و بحث نمایش آثار ایرانی در برلین و رم که امیدوارم در زمان خودش  و با هماهنگی هایی درست صورت بگیرد، مطرح شد. در جریان ارسال آثار گنجینه به خارج از ایران، بیشتر معرفی هنرمندان خودمان مطرح است. وقتی آثار هنرمندان ما در کنار آثار هنرمندان بزرگ جهان به نمایش در بیاید اتفاق های متفاوتی برای هنر ما رخ می دهد و من امیدوارم که  با سعه صدر هنرمندان، شرایط سفر گنجینه به خارج از کشور مهیا شود.

وی  گفت: همه این اتفاق ها منجر به آن خواهد شد که حوزه تجسمی ما نیز جایگاه ویژه ای را در جهان به دست بیاورد. ما در همین روزها میزبان گروه بزرگی از ایتالیا هستیم که حدود ۲۰۰ هنرمند با همراهی ریچارد موتی که یکی از بزرگترین رهبران ارکستر جهان است برای اجرا به ایران سفر می کنند. در حوزه تئاتر آقای یوجینو باربا را به ایران آوردیم و به همین ترتیب ما می توانیم هنرمندان تجسمی خودمان را نیز در تهران و دیگر کشورهای جهان معرفی کنیم تا به این وسیله ایران جایگاه حقیقی خود را به دست آورد.

در ادامه این مراسم فیلم مستندی به کارگردانی سروناز علم بیگی درباره زندگی پرویز تناولی به مدت ۳۰ دقیقه برای حضار پخش شد و سپس حاضران برای تماشای نمایشگاه «پرویز تناولی و شیرهای ایران» وارد گالری های موزه هنرهای معاصر شدند.

در این نمایشگاه ۱۴۷ اثر از آثار پرویز تناولی ارائیه شده است که شامل ۵۱ تابلوی نقاشی، ۲۱ تخته فرش، ۶ مجسمه فلزی، ۶۰ مجسمه سرامیک و ۹ عدد جواهرات است. هم چنین ۱۵۳ اثر از مجموعه پرویز تناولی شامل فرش، قفل، سنگ وزنه، شیر آب، سکه، شیر سنگی و پوسترهای مذهبی به نمایش در آمده است. در این نمایشگاه ۶۳ اثر از  موزه ها و مجموعه های شخصی به امانت گرفته شده است که شامل ۲۷ اثر از موزه ملی ایران، ۵ اثر از موزه هنرهای معاصر، ۱۰ اثر از موزه رضا عباسی، ۳ اثر از موزه نقاشی پشت شیشه و ۱۸ اثر از مجموعه داران است.

یکی از حاشیه های افتتاحیه این نمایشگاه اهدای پک هایی به مدعوین بود که شامل لوازم آرایشی بود و اهدا این هدیه غیر فرهنگی در نمایشگاهی فرهنگی در موزه هنرهای معاصر تهران تعجب بسیاری را به دنبال داشت.

 نمایشگاه «پرویز تناولی و شیرهای ایران» از ۱۲ تیر تا ۷ شهریور در موزه هنرهای معاصر تهران دایر است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید