انتقاد آشنا و اکرمی از تحریف سخنان روحانی

  • سیاسی
  • شنبه ۶ بهمن ۱۳۹۷ ۱۳:۲۸
    کد خبر :475912
روحانی

واکنش‌ها به سخنان حسن روحانی درباره حجاب و عفاف همچنان ادامه دارد؛ برخی آن سخنان را غیرمتعارف تلقی کردند و برخی دیگر هجمه‌های اخیر به رئیس‌جمهوری را ناشی از کامل‌نخواندن سخنان روحانی دانستند. مخالفانی مانند آیت‌الله سبحانی با انتقاد به روحانی گفتند که حجاب، چماقی بر سر زنان نیست؛ بلکه مرتبط با عفاف آنان است یا آنکه اظهار شد: «آقایانی که در رأس کار هستند، یک مقدار از مسائل را برای حوزه بگذارند؛ شما که عقل کل نیستید».

به گزارش شرق، همچنین آیت‌الله مکارم‌شیرازی نیز با نادرست‌دانستن مواضع روحانی گفت: «اخیرا جناب رئیس‌جمهور دو جمله درباره مسئله حجاب و فضای مجازی گفتند که متأسفانه هر دو زننده بوده است». سخنان انتقادی در حالی ابراز شد که روحانی واژه چماق را برای حجاب استفاده نکرد؛ چنانکه وی گفت: «تمام حجاب در قرآن را نگاه می‌کنید، حمایت از زن است. ما طوری درست کردیم که این حجاب چماق بر سر زن است».

سخن روحانی نه‌تن‌ها ناظر بر نفی حجاب نیست بلکه اصل حجاب را عامل حمایتی زن می‌داند، اما در اِعمال رفتار‌هایی برای ترویج حجاب نقد‌هایی را مطرح کرد؛ درواقع به‌نظر می‌رسد که بخش عمده‌ای از انتقاد‌ها ناشی از نبود اطلاع کافی از متن دقیق سخنرانی روحانی شکل گرفت که در این موضوع نباید از نقش تعدادی از رسانه‌ها در انتشار تقطیع‌شده سخنرانی رئیس‌جمهوری غافل شد.

حسام‌الدین آشنا، مشاور حسن روحانی در واکنش به چنین انتقاد‌هایی روز گذشته اظهار کرد: «رسانه‌ها وظیفه دارند که صحبت‌های رئیس‌جمهوری را به صورت کامل پوشش دهند تا از تحریف جلوگیری شود. باید صحبت‌های رئیس‌جمهوری را به‌صورت کامل منتقل کرد. کسانی که به بزرگان دسترسی دارند و مطالب مدنظر را در اختیار آنان قرار می‌دهند، در انتقال صحبت‌ها دقت را رعایت کنند». مشاور رئیس‌جمهوری تصریح کرد: «سخنان آقای روحانی در وزارت ارتباطات باید در چارچوب دیگر سخنان وی فهم شود. روشن است که آقای روحانی هیچ مطلبی را خارج از چارچوب دیدگاه متعارف نسبت به حجاب بیان نکرد و صحبت‌های وی خارج از دیدگاه‌های شهید مطهری نبود».

حجت‌الاسلام سیدرضا اکرمی، رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست‌جمهوری نیز در این زمینه گفت: «رئیس‌جمهوری در وزارت ارتباطات بر اساس اصول دین اسلام گفت که حجاب اول برای مرد است و او نیز باید از نگاه خود حفاظت کند؛ اما هر کس از این صحبت‌ها برداشتی داشت و آن را بر اساس منافع خود منعکس کرد. باید از حاشیه‌سازی بپرهیزیم و برای حل مشکلات کشور همه دست‌به‌دست هم بدهیم و یک‌صدا حرکت کنیم و البته برخی بحث‌ها مخصوصا مسائل دینی باید در حوزه علمیه مطرح شوند».

رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست‌جمهوری افزود: «در رابطه با صحبت‌های رئیس‌جمهوری، دولت اطلاعیه‌ای صادر و اصل صحبت‌ها را منتشر کرده است که این اطلاعیه بدون شک حاشیه‌سازی‌ها را کم خواهد کرد». اکرمی با اشاره به حاشیه‌های ایجادشده در این رابطه گفت: «ما اصول اساسی را رها کرده‌ایم و به مسائل فرعی می‌پردازیم؛ مسئله اصلی کشور گرانی، بی‌کاری، اختلاس و نبود نظارت است». وی با بیان اینکه ایران کشوری غنی است، توضیح داد: «۷۵ درصد مشکلات امروز کشور داخلی و ۲۵ درصد آن‌ها خارجی هستند. باید این دو عرصه را از هم جدا کنیم؛ برای حل مشکلات داخلی همه دست‌به‌دست هم بدهیم و از پرداختن به مسائل فرعی بپرهیزیم».

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید