بازدهی دلار کاهش یافت

    کد خبر :475711
دلار

روز پنج‌شنبه، دلار توانست ۵۰ تومان دیگر به ارزش خود اضافه کند و به قیمت ۱۱ هزار و ۸۲۰ تومان برسد، ولی جالب آن بود که با وجود این رشد نیز بازدهی دلار در هفته گذشته نتوانست به میزان هفته انتهایی دی برسد. شاخص ارزی در هفته گذشته ۵/ ۲ درصد افزایش قیمت را تجربه کرد، حال آنکه در هفته انتهایی دی‌ حدود ۳ درصد افزایش قیمت را تجربه کرده بود.

به گزارش دنیای اقتصاد، به گفته فعالان، دلار در هفته گذشته بیشتر در مسیر افزایشی قرار داشت ولی به‌نظر نمی‌رسید روند بازار از کنترل بازارساز خارج شده باشد. حتی یکی از بازیگران باتجربه بازار عنوان می‌کرد، قیمت دلار با یک رشد مدیریت شده مواجه شد و همین عامل این تصور را در میان برخی معامله‌گران به‌وجود آورد که هفته جاری می‌تواند زمانی برای بازگشت دلار به سطوح پایین تر باشد. از نظر آنها، رشد دلار شکل فرسایشی داشت و ادامه نوسان در کانال ۱۱ هزار تومانی با نوسانات محدود به‌تدریج می‌تواند نوسان‌گیران را تا حدی از بازار خارج کند.

عده‌ای از فعالان نیز باور دارند، برخلاف هفته گذشته، روند بازار در هفته جاری به اخبار سیاسی مربوط خواهد بود. از نظر آنها تعیین تکلیف لوایح مربوط به پولشویی و ساز و کار مالی اتحادیه اروپا مهم‌ترین عواملی هستند که در هفته جاری مورد رصد معامله‌گران قرار خواهند گرفت. در کنار این، عده‌ای از بازیگران ارزی باور دارند، ادامه بحران در ونزوئلا می‌تواند منجر به افزایش بیشتر قیمت نفت شود، عاملی که ممکن است انتظارات افزایشی برخی از معامله‌گران را تعدیل کند. این دسته از معامله‌گران افزایشی، کسانی بودند که در ماه‌های اخیر عنوان می‌کردند، بازار در سال ۹۸ به‌دلیل کاهش قیمت نفت با کمبود عرضه ارز مواجه خواهد شد. این دسته به‌طور سنتی تغییرات قیمتی طلای سیاه را مهم‌ترین عامل اثرگذار بر قیمت دلار بازار داخلی می‌دانند.

این در حالی است که نوسان‌گیران باور دارند، تقاضا برای اسکناس در هفته گذشته بالا رفت و ادامه آن در هفته جاری می‌تواند به رشد بیشتر قیمت منجر شود. این عده باور دارند، اروپایی‌ها چندان در راه‌اندازی SPV موفق نخواهند بود و بازار با عبور از این خبر، به مسیر افزایشی باز خواهد گشت.

هم زمان دیروز نوسان‌گیران در فضای مجازی سعی می‌کردند اظهارات وزیر امور خارجه فرانسه را برجسته کنند که ایران را تهدید به تحریم کرده بود. آنها در انتهای هفته نیز تحریم شرکت هواپیمایی ماهان توسط آلمان را سعی می‌کردند برجسته کنند. به گفته یکی از بازیگران باتجربه بازار، دسته‌ای از معامله‌گران در قیمت‌های بالایی اقدام به خرید دلار کرده‌اند و از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کنند که با بالا آوردن قیمت‌ها خود را از ضرر خارج کنند.

در این میان، دسته دیگری از معامله‌گران همچنان تاکید دارند که در شرایط مبهم کنونی خرید و فروش ارز مناسب نیست؛ آنها عنوان می‌کنند تنها زمانی می‌توان این ریسک را انجام داد که جهت قیمتی تا حدی مشخص شده باشد. روز پنج‌شنبه سکه نیز با افزایش ۳۰ هزار تومانی به قیمت ۴ میلیون و ۹۸ هزار تومان رسید. با این رشد بازدهی سکه به بالای ۴ درصد رسید؛ این فلز گرانبها دو هفته پیش نیز بالای ۴ درصد رشد کرده بود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید