ترس از سرطان یک تابوی بد است

    کد خبر :475657
ترس از سرطان

یک متخصص بیماری‌های خونی، گفت: ترس از سرطان یک تابوی بد است که در جامعه ما و سایر جوامع بشری اتفاق افتاده است اما امروزه دیگر نباید از سرطان‌ها بترسیم.

عباس حاجی فتحعلی، ضمن ابراز تاسف از پخش فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی با مضامین سرطان که این بیماری را پایان زندگی نشان می‌دهند، اظهار داشت: کمتر از یک درصد تمامی مرگ‌ومیرها ناشی از سرطان‌هاست.

به گفته رئیس بخش پیوند مغز استخوان بیمارستان آیت الله طالقانی، هنوز علت سرطان‌ها شناخته نشده است و فاکتورهای متعددی در افزایش خطر ابتلا به سرطان‌ها نقش دارند که تابش اشعه، استرس، تغذیه برخی از این فاکتورهای مهم هستند؛ همچنین فاکتورهای دیگری نیز وجود دارد که به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم در ابتلا به سرطان‌ها نقش ایفا می‌کنند، هرچند هر نوع سرطان به‌صورت اختصاصی می‌تواند ریسک فاکتورهای خاصی داشته باشد.

وی افزود: در بروز سرطان‌ها و بیماری‌های خونی داشتن عامل زمینه‌ای مهم است و ابتلا به زمینه‌های ژنتیکی مثل سندرم داون، انجام شیمی‌درمانی، قرار گرفتن تحت تأثیر عوامل شیمیایی، مواجهه با استرس زیاد و حتی مصرف بیش از اندازه مواد آرایشی ممکن است در بروز این بیماری‌ها دخیل باشند.

رئیس بخش پیوند مغز استخوان بیمارستان آیت الله طالقانی، گفت: امروزه تعداد بسیاری از بیماران مبتلا به سرطان به‌صورت قطعی درمان می‌شوند و درمان در سرطان‌ها به‌ویژه سرطان‌های خون روزبه‌روز در حال تغییر است و هر روز شاهد ورود داروهای جدید به عرصه درمان سرطان‌ها هستیم که هرکدام آمارهای بسیار امیدوارکننده‌ای در رابطه با درمان قطعی بیماران ارائه می‌دهند.

حاجی فتحعلی، پیوند مغز استخوان را یکی از روش‌های درمانی در حال اجرا در بیمارستان آیت الله طالقانی برشمرد و خاطرنشان کرد: تاکنون بیش از ۱۰۰۰ پیوند در بخش پیوند مغز استخوان این بیمارستان انجام‌شده و آمارهای ما در این بخش بسیار امیدوارکننده است و همپای آمارهای کشورهای پیشرفته دنیا جلو می‌رود؛ بیماران مبتلا به سرطان، سرطان‌های خونی و حتی برخی از بیماران غیر سرطانی جواب بسیار مناسبی به درمان پیوند می‌دهند.

این متخصص بیماری‌های خونی در ادامه اظهارداشت: بسیاری از بیماران ما درمان شده و به کانون خانواده‌های خود بازگشتند که تعداد آنان بسیار بیشتر از موارد درمان نشده است؛ می‌توان گفت کمتر از ۲۵ درصد از بیماران به این درمان پاسخ نمی‌دهند.

به گفته وی، امروزه دیگر جای نگرانی نیست و سرطان پایان زندگی نیست و این تصور که فرد مبتلا به سرطان دیگر امیدی ندارد، سال‌هاست که رخت بربسته است.

حاجی فتحعلی با بیان این مطلب که هر روز امید به زندگی و جواب قطعی به درمان در سرطان‌ها در حال افزایش است، گفت: تشخیص زودهنگام و درمان به‌ موقع سرطان، رابطه تنگاتنگ بیمار و خانواده‌اش با پزشک نقش بسیار مهمی در بهبود و کاهش عوارض درمان بیماری دارد و مراقبت و نگهداری بیمار پس از پیوند در بخش پیوند باعث جلوگیری از انتقال عفونت‌های خطرناک و درنتیجه افزایش درمان قطعی می‌شود.

این متخصص بیماری‌های خونی، برخورداری از روحیه بالا، امید و توکل به خداوند را یکی از فاکتورهای بسیار اساسی و مؤثر در روند درمان برشمرد و تأکید کرد: آنچه بیمار را از پای درمی‌آورد یا باعث پاسخ خوب یا متوسط وی به درمان می‌شود، خود بیماری نیست بلکه نحوه پذیرش بیمار، طرز مقابله‌اش با بیماری و همکاری در درمان است که این موضوع یک رکن اساسی در درمان فرد محسوب می‌شود.

به گزارش مهر، به گفته وی، هر سرطانی کشنده نیست و متاسفانه نام این بیماری باعث هراس افراد می‌شود. انواع متعدد سرطان خون وجود دارد که تعداد زیادی از آنها اصلا نیازی به درمان ندارند و صرفا بیمار تحت نظر قرار می‌گیرد.

حاجی فتحعلی با اشاره به‌ سختی عوارض درمان بیماران سرطانی، افزود: بیمارانی که از روحیه خوبی برخوردارند و از این بیماری نمی‌ترسند، راضی به رضای خدا بوده و به وی توکل کردند، به پزشک خود اعتماد کرده و در درمان همکاری می‌کنند پاسخ مناسب‌تری به درمان می‌دهند و درمانشان بهتر بوده است.

رئیس بخش پیوند مغز استخوان بیمارستان آیت الله طالقانی در پایان، خاطرنشان کرد: ترس از سرطان یک تابوی بد است که در جامعه ما و سایر جوامع بشری اتفاق افتاده است اما امروزه دیگر نباید از سرطان‌ها بترسیم چرا که تعداد بیمارانی که مبتلا به سرطان می‌شوند و جواب قطعی به درمان می‌گیرند بسیار زیاد است و افرادی که درمان شده و به کانون اجتماع و خانواده بازمی‌گردند بسیار بیشتر از افرادی است که در اثر عدم درمان و عوارض درمان فوت، زندگی‌شان خاتمه می‌یابد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید