روسیه: آماده ایم بین دولت و مخالفان ونزوئلا میانجیگری کنیم

    کد خبر :475648
روسیه

روسیه برای حل بحران سیاسی ونزوئلا، پیشنهاد میانجیگری میان دولت و مخالفان را مطرح کرد.

به گزارش بازتاب به نقل از هفته نامه نیوزویک، مسکو به رغم حمایت ازنیکولاس مادورو، با اینحال برای میانجگیری میان وی و گوایدو رهبر مخالفان دولت ابراز آمادگی کرد.
الکساندر شکتیین مدیر بخش آمریکا وزارت امور خارجه روسیه به خبرگزاری رسمی ریا نووستی گفت: ‘ آماده همکاری با تمام نیرو‌های سیاسی هستیم که رویکرد مسئولانه‌ای از خود نشان می‌دهند.
در همین باره کارلوس رافائل فاریا تورتوزا سفیر ونزوئلا در مسکو به خبرنگاران گفت که در مورد پیشنهاد روسیه برای میانجیگری فکر و از آن استقبال می‌کنیم.
از همان آغاز بحران ولادیمیر پوتین از حکومت قانونی ونزوئلا پس از بحران سیاسی به وجود آمده اعلام حمایت کرد و اظهار داشت: مداخله آشکار بیرونی قوانین بین المللی را نقض می‌کند.
رئیس جمهوری روسیه بر لزوم جستجوی راه حلی قانونی و حل و فصل اختلافات در جامعه ونزوئلا از راه گفت: وگو‌های صلح آمیز تاکید کرد.
ونزوئلا در روز‌های گذشته صحنه تحولات عمده سیاسی بوده است. «خوان گوایدو» رهبر حزب مخالف که رئیس مجلس ملی این کشور است، روز چهارشنبه با حضور در جمع هوادارانش، سوگند ریاست جمهوری یاد کرد.
واشنگتن که پیشتر در حین برگزاری مراسم تحلیف نیکلاس مادورو رئیس جمهوری ونزوئلا، او را «غاصب قدرت» خوانده بود، اعلام کرد گوایدو را به عنوان رئیس دولت موقت این کشور به رسمیت می‌شناسد.
مادورو آمریکا را عامل پشت پرده تشدید اعتراض‌ها علیه دولتش می‌داند و مخالفان را به طرح‌ریزی کودتا متهم می‌کند.
تاکنون برخی دولت‌ها همچون روسیه، چین، کوبا، مکزیک و ترکیه، ریاست جمهوری گوایدو را به رسمیت نشناخته و از مادورو اعلام حمایت کرده‌اند.
«فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا نیز با صدور بیانیه‌ای، خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام در ونزوئلا شده است.
بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز در واکنش به این تحولات روز پنجشنبه در بیانیه‌ای اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران در مقابل هرگونه دخالت خارجی در امور داخلی ونزوئلا و یا هر اقدام نامشروع و غیرقانونی هم، چون تلاش برای کودتا و اقدامات ضد مردمی، از دولت و ملت این کشور حمایت می‌کند.
وی افزود: امیدواریم هرگونه اختلاف و مشکل سیاسی در ونزوئلا از سوی مردم و دولت این کشور با بکارگیری راهکار‌های قانونی و مسالمت آمیز هرچه سریع‌تر حل و فصل شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید