شنبه سرنوشت ساز ؛ آیا به پایان عصر طلایی لاریجانی –روحانی نزدیک شده ایم؟

  • سیاسی
  • شنبه ۶ بهمن ۱۳۹۷ ۹:۳۱
    کد خبر :475627
روحانی

وقتی احمد توکلی رک و صریح می گوید که محمد جواد ظریف نتوانسته اعضای مجمع را در مورد پالرمو قانع کند می توان به خوبی برآورد که چه ساعات سختی در جلسه امروز پیش روی حسن روحانی و دولتمردان است . آنها به این لوایح اف ای تی اف احتیاج دارند . در زمانه ای گرفتار شده اند که دونالد ترامپ برجام را پاره کرده و حالا اروپایی ها و حتی به روایت بانک مرکزی و وزارت خارجه حتی شرقی ها یعنی چین و روسیه تبادالات مالی خود را منوط به تصویب این لوایح کرده اند.
اکنون دوباره دو گانه ای که از سال 92 شکل گرفته بود دوباره جان گرفته است ؛ سازی در برابر مقاومت . یک نبرد بسیار تعیین کننده در پیش خواهد بود .
در این ساعات مشخص خواهد شد که این بار دست بالا را کدام سمت خواهد داشت .

به نوشته نامه نیوز،نکته اما این است که تمام شرایط عصر جدید یعنی پسا برجام بسیار متفاوات است با آنچه در عصر طلایی ظریف- روحانی وجود داشت . در عصر جدید صف سازش کوتاه شده است . آنقر کوتاه که حتی علی اکبر و ولایتی و خیلی های دیگر پوزیشن خود را تغییر داده و به صف مقابل پیوسته اند .
در عصر جدید حتی سخنرانی های تند و تیز حسن روحانی هم فضا را تغییر نمی دهد و او به ناچار به همان جانه زنی در بالا اکتفا می کند . در این عصر دیگر فشار از پایینی وجود ندارد که به یاری آقای رییس جمهور بیاید.
صدای مخالفان این بار بسیار بلند است و این بلندی صدا فقط به خاطر با صدای بلند صحبت کردن نیست ، این تعداد مخالفان است که بسیار زیاد شده اند .
امروز شنبه صدای مخالفان اینگونه از گلوی کیهان شنیده می شود:«موج مخالفت عمومی با تصویب لوایح خودتحریمی FATF این روزها به نهضتی فراگیر تبدیل شده است؛ از تجمعات مردمی در شهرهای مختلف تا نامه‌های هشدارآمیز جنبش دانشجویی به مسئولان. منشأ این جوش و خروش‌ها، مخاطرات و مهلکه‌ها و مخمصه‌هایی است که این لوایح برای کشور به همراه خواهند داشت؛ آن هم در یک کلام نشانه‌گیری امنیت ملی و زدن چوب حراج به آن است؛ به ویژه در شرایطی که دست‌اندرکاران پخت و پز کنوانسیون‌های بین‌المللی بر تصویب و اجرای توصیه‌ها و لوایح FATF در کشور اصرار دارند و آن را علنا اعلام کرده‌اند.»
حتی حسین شریعتمداری سرمقاله امروزش را که در همین مورد نوشته است اینگونه به پایان برده:« مبادا مانند آن مسافر در داستان ملای رومی، علت رقص و سماع رندان را ندانیم و همصدا با آنان خر برفت و خر برفت بخوانیم؟!»
دولتی ها هر چه در توان داشته اند را رو کرده اند . از رایزنی ها محرمانه و غیر محرمانه گرفته تا رسانه ای که نامه ای که هشت وزیر به مقام معظم رهبری در این مورد نوشته اند. تمام نکات را به همه داده اند . اما فعلا موج مخالفت با غرب آنچنان بلند است که نمی توان به این سادگی ها به عصر برجامی بازگشت .

لاریجانی و روحانی به روز بسیا سختی رسیده اند ، بسیار سخت تر از روزی که در مجلس برای برجام مجوز اجرا می گرفتند .
آنجا همه چیز در اختیار علی لاریجانی بود این را می توان از فیلمی که حمید رسایی در اینستاگرام خود بارها منتشر کرده است دید .فیلمی از چگونگی مواجهه از سر فقدرت علی لاریجانی با او که نمادی از مخالفان آن مجلس بود.
ساعت بسیار مهمی سپری می شود . حالا سوال مهم این است که آیا علی لاریجانی می تواند قدرت لابی خود استفاده کرده و باز هم ناجی حسن روحانی شود .
برخی تحلیلگران حتی به این گزاره اصرار دارند که از نگاه آرایش سیاسی نتیجه جلسه امروز برای علی لاریجانی مهمتر از حسن روحانی است.
آنها می گویند حسن روحانی به معنای پایان عصر علی لاریجانی در آینده قدرت سیاسی هم خواهد بود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید