/انقلاب اسلامی در۴۰ سالگی/

افزایش مهار سیلاب در کشور طی چهار دهه اخیر

    کد خبر :475620
سیلاب

مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوان‌داری سازمان جنگل‌ها با بیان اینکه از حدود سه دهه گذشته تاکنون اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوان‌داری در کشور با هدف کنترل سیلاب و هدایت آن به درون زمین در اولویت سازمان جنگل‌ها قرار گرفته است، گفت: در حال حاضر ۱.۵ میلیون هکتار از حوضه‌های آبخیز مناطق سیل‌خیز کشور در برابر مخاطرات سیل ایمن شده‌اند.

ابوالقاسم حسین‌پور در گفت و گو با ایسنا با اشاره به اینکه سابقه فعالیت‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری در کشور ما به حدود ۶۰ سال قبل باز می‌گردد، اظهارکرد: با توجه به نوع اقلیم کشور، خشکسالی‌ها، کم آبی و از سوی دیگر سیل‌خیزی، فعالیت‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری روز به روز اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: حدود ۶۰ سال پیش فعالیت‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری در کشور بیشتر با هدف حفظ خاک و فقط در چند نقطه خاص و محدود در حوضه آبخیز سدهای کشور انجام می‌شد.

مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوان‌داری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری با بیان اینکه خوشبختانه با توجه به اهمیت آبخیزداری در دهه‌های اخیر هم از نظر گسترش فعالیت‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری و هم از نظر تشکیلات اداری شاهد رشد در این حوزه بوده‌ایم، تصریح کرد: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی یک واحد اداری کوچک در وزارت کشور وقت در این حوزه مشغول فعالیت بود و فعالیت‌های محدودی انجام می‌داد اما در حال حاضر دو دفتر تخصصی در سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری در حوزه کنترل سیلاب، حفظ خاک و مقابله با فرسایش به وجود آمده است.

حسین‌پور با اشاره به اینکه در حال حاضر در همه اقسام حوضه‌های آبخیز از جمله حوضه آبخیز شهرها و مراکز جمعیتی کشور عملیات آبخیزداری و آبخوان‌داری با هدف پیشگیری از خسارات سیل و کمک به پایداری و حفظ آب در حال اجرا است، گفت: در حال حاضر ۱.۵ میلیون هکتار از حوضه‌های آبخیز مناطق سیل‌خیز کشور تحت پوشش فعالیت‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری قرار گرفته‌ است و در واقع در برابر مخاطرات سیل ایمن شده‌اند.

وی افزود: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته در هر حوضه‌ای که فعالیت‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری انجام شده، خسارت‌های سیل در برخی مناطق ۵۰ تا ۷۰ درصد و در برخی دیگر تا ۱۰۰ درصد کاهش یافته است.

مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوان‌داری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری با اشاره به حوضه‌های آبخوان‌داری تصریح کرد: در کل کشور ۳۷ ایستگاه آبخوان‌داری و ۳۳۰ مورد پخش سیلاب اجرایی شده است. ارزیابی‌ها نیز نشان می‌دهد که هر یک هکتار عملیات آبخیزداری می‌تواند ۱۰۰۰ متر مکعب آب درون زمین ذخیره کند.

حسین‌پور با بیان اینکه برخی از حوضه‌های آبخیز کشور طی امسال برای اولین بار آبگیری شدند، گفت: تمام این فعالیت‌ها مربوط به سه دهه اخیر است و در حال حاضر در تمام کشور آثار فعالیت‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری مشهود است. تاکنون مطالعات ۴۵ میلیون هکتار از حوضه‌های آبخیز کشور انجام شده است. در ۲۶ میلیون هکتار نیز مطالعات فاز دوم تفصیلی اجرایی انجام شده است که از این میزان در ۱۱ میلیون هکتار عملیات آبخیزداری و آبخوان‌داری اجرایی شده است.

وی در پایان گفت: تا پایان سال نیز بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار هکتار از نقاط سیل‌خیز کشور تحت پوشش عملیات آبخیزداری و آبخوان‌داری قرار می‌گیرند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید