ساماندهی فوری هلال فقر در پایتخت

    کد خبر :47518

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که برای سال جاری ۸۳۹ میلیارد تومان ردیف بودجه به بحث نوسازی و بهسازی بافت‌های ناکارآمد شهری اختصاص یافته است گفت: دولت تدبیر و امید تلاش دارد با ارایه تسهیلات ارزان قیمت و کمک تمام دستگاه‌های متولی و نیز ظرفیت شورای منتخب شهر تهران کیفیت زندگی در مجموعه شهرهای حاشیه‌ای تهران را از جنوب غرب تا جنوب شرق که از آن به عنوان هلال فقر یاد می‌کنیم افزایش دهد.

محمدسعید ایزدی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: قرار است جلسه‌ای با شورای منتخب شهر تهران داشته باشیم و مسائل خاص شهر و مجموعه شهر تهران را درمیان بگذاریم. متاسفانه در حال حاضر مجموعه شهر تهران از مساله بغرنج حاشیه‌نشینی رنج می‌برد که سال‌هاست مورد توجه برنامه‌ریزان و سیاست‌گذداران قرار نگرفته است.

وی افزود: یک هلال فقر در جنوب شهر تهران از رباط کریم تا شهر قدس قرار گرفته است. این محدوده سکونتگاهی کنار تهران در واقع خوابگاه‌هایی است که با حداقل امکانات انسان‌های شریفی را در خود جای داده‌اند و به لحاظ امنیت دچار مشکلات زیادی هستند. اولویت ما در بحث حاشیه‌نشینی، ساماندهی این مناطق است. یعنی مجموعه شهرهایی واقع در شهرستان‌های بخش جنوب غربی، جنوب و جنوب شرقی تهران شامل شهرهایی از جمله رباط کریم، شهریار، اسلامشهر، بهارستان و قدس که بافت‌های شهری آنها وضعیت نابسامانی دارد.

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری تصریح کرد: همچنین امیدواریم با ساختار مدیریت شهر تهران بتوانیم اقدامات گسترده‌ای را در ادامه فعالیت‌های نوسازی با شهرداری تهران در مناطق ۲۲ گانه داشته باشیم که مناطق آن تعریف شده، دفاترش وجود دارد و قصد ما مشارکت با شهرداری برای پیشبرد برنامه‌های نوسازی است. روند اعطای تسهیلات در شهر تهران خیلی خوب بوده است. در سال گذشته سازمان نوسازی شهر تهران موارد نوسازی را به ما معرفی می‌کردند، ما به بانک معرفی می‌کردیم که یک رقم قابل توجهی را توانستند در انتهای سال ۱۳۹۵ به امر بهسازی و نوسازی اختصاص دهند.

به گفته ایزدی، در سال ۱۳۹۶ بالغ بر ۸۳۹ میلیارد تومان ردیف بودجه داریم که در قالب ۹ ردیف تخصصی و به شکل ویژه‌ای به بحث حاشیه‌نشینی در کشور یا به شکل خاص در مورد شهرهایی که شرایط بحرانی دارند از جمله مشهد، قم، شیراز و چهار شهر استان سیستان و بلوچستان اختصاص یافته است.

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری با بیان این‌که ایجاد این ردیف‌ها شرایطی را فراهم می‌کند که بتوانیم در یک نظام بودجه‌ریزی اهرمی این مبالغ را به حداقل ۳ برابر افزایش دهیم، گفت: با سهم اختصاص داده شده در این ردیف‌ها ما سایر دستگاه‌ها به‌ویژه شهرداری‌ها را ترغیب و تشویق می‌کنیم که بتوانند به اجرای پروژه‌ها در مناطق نابسامان کمک کنند. به طور مثال هفته پیش بازدیدی از مناطق حاشیه‌ای شهرهای کردستان از جمله سنندج داشتیم و هم‌چنین به همراه آقای علاءالدین بروجردی نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی بازدیدی که از این شهر صورت دادیم تعرفه‌هایی را با شهرداری‌ها و دستگاه‌هایمرتبط انجام دادیم که پروژه‌ها را با یک روش مشارکتی پیش ببریم و بتونیم از محل منابعی که در اختیار داریم با تجمیع آنها بتوانیم نیازهایی که در این مناطق وجود دارد را با اولویت بخشیدن به زیرساخت‌ها حل و فصل کنیم.

ایزدی با اشاره به محله نایسر سنندج خاطرنشان کرد: محله نایسر یکی از پیچیده‌ترین مسائل و مشکلات محلات را دارد که به شکل منفصل در حاشیه شهر سنندج شکل گرفته است. این محله جمعیتی بالغ بر ۶۵ هزار نفر را در خود جای داده که از حداقل امکانات برخوردارند. تصمیم گرفتیم با مشارکت شهرداری و سایر دستگاه‌ها مراحل بهسازی معابر و خدمات را در آن محله ادامه دهیم. دو مدرسه و یک منبع آب درآن‌جا به اتمام رسانیدم و امیدواریم با همین شکل مشارکتی بتوانیم خدمات اولیه و نیازهای پایه‌ای ساکنین این منطقه را تامین کنیم. این برنامه با همین مدل در سایر مناطق کشور نیز در حال اجراست.

وی اظهار کرد: کمکی که هم اکنون دولت دارد انجام می‌دهد با تخصیص اعتبارات می‌تواند روند قابل قبولی را در اجرای پروژه‌های بازآفرینی شهری در کل کشور ایجاد کند. یکی از ردیف‌ها به ساماندهی حاشیه شهرها می‌پردازد. ردیف دیگر اعتبار موضوع قانون استفاده متوازن از امکانات کشور و توزیع عادلانه و رفع تبعیض و ارتقای مناطق کمتر توسعه یافته است که ما امیدواریم امسال با کمک نمایندگان علاوه بر استان سیستان و بلوچستان، سایر استان‌هایی که تحت عنوان استان‌های کمتر توسعه یافته قرار دارند و بالغ بر ۱۲ استان هستند بتوانیم به جمع سایر استان‌های برخوردار از ردیف‌های اعتباری ملحق کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی درخصوص تسهیلات نوسازی و بهسازی گفت: طبق توافقی که در آخرین جلسه با دکتر آخوندی وزیر راه و شهرسازی داشتیم، در حال انعقاد یک توافق با بانک مسکن هستیم. در گذشته مشکلاتی درخصوص پرداخت یارانه سود ۳۰۰ هزار فقره تسهیلات نوسازی و بهسازی ایجاد شده بود و به همین دلیل در نظر داریم به سمت تمرکز بر روی وام ۱۸ درصد از محل منابع بانک مسکن برویم که این بانک برای سال جاری ۵۰ هزار فقره تسهیلات نوسازی با سود ۱۸ درصد و ۱۰۰ هزار فقره تسهیلات برای خرید از محل صندوق پس‌انداز مسکن یکم با سود ۸ درصد پرداخت خواهد کرد که هیچ نوع وابستگی به یارانه دولت ندارد. البته در صورتی که دولت رقم یارانه را تقبل کند سود تسهیلات نوسازی هم از ۱۸ به ۸ درصد کاهش می‌یابد.

ایزدی یادآور شد: بعد از تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر کاهش فقر شهری و کاهش آسیب‌های اجتماعی، خوشبختانه موضوع ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی، حاشیه‌نشین و بافت‌های ناکارآمد شهری مورد توجه بیشتری در حوزه دستگاه‌های مختلف دخیل قرار گرفته و از همه مهم‌تر ردیف‌های بودجه‌ای است که به شکل اختصاصی به این موضوع تعلق می‌گیرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید