یزد از گرد و غبار آشفته شده

    کد خبر :474611

عضو هیات علمی دانشکده منابع طبیعی و کویرشناسی دانشگاه یزد، گزارش نهایی اجرای طرح بررسی منشا گرد و غبار در یزد را ارائه کرد.

دکتر محمدرضا اختصاصی، مجری طرح بررسی منشاء گرد و غبار در یزد گفت: در مطالعه حاضر سعی شد تا به روش منشاء‏یابی گام به گام و امتیازدهی عوامل موثر بر تولید ریزگردها از جمله تفسیر تصاویر ماهواره‌ای، آنالیز داده‌های آماری و پرسشگری از خبرگان و با کاربرد تکنیک ‎‌های مختلف از جمله منطق بولین، منطق فازی و کمی کردن شاخص ‎‌های کیفی، عرصه‌های موثر در تشدید پدیده گرد وغبار و ریزگردها شناسایی و اولویت‌بندی شوند.

وی در دومین کارگروه کاهش آلودگی هوا و مقابله با پدیده گرد و غبار استان که به ریاست دکتر «محمدعلی طالبی» استاندار یزد برگزار شد، افزود: با توجه به فرآیندهای دینامیکی حمل ذرات در بخش‌های مختلف، راهکارهای مدیریتی و اجرایی مناسب ارائه شد.

اختصاصی عنوان کرد: به طور کلی منشاء یا کانون‌‏های تولید گرد و غبار در استان یزد را می‌توان به سه دسته یا کانون اصلی شامل کانون ‎ های نقطه‌ای شامل معادن و صنایع و نقاط دفن نخاله‎‌ها، کانون‌های خطی شامل جاده‌ها و حریم ‎ های جاده‌ای و بستر خشک رودها و نهایتاً کانون‌های صفحه‌ای شامل اراضی ملی فاقد کاربری و مستثنیات با کاربری کشاورزی یا بایر تقسیم‌بندی کرد که به ترتیب به دلیل میزان و شدت فعالیت و جابجایی خاک از اهمیت بیشتری در تولید گرد و غبار و ریزگردها برخوردار هستند.

وی تصریح کرد: به استناد نقشه کانون‏های خطی تولید گرد و غبار در استان که عموماً به جاده‌های خاکی معدنی و صنعتی و روستایی مربوط می‏‌شود، جاده‌های خاکی استان با طول تقریبی 26 هزار و 356 کیلومتر و عرض میانگین چهار متر، مساحتی در حدود 10 هزار و 500 هکتار را به شدت آشفته کرده که در این مطالعه به عنوان کانون‌های فوق بحرانی خطی معرفی شده است.

اختصاصی ادامه داد: هر چند که به استناد نقشه تراکم جاده‏‌های خاکی، گستره‌ای بالغ بر 760 هزار هکتار از اراضی استان از تراکم بیش از 1.5 کیلومتر بر کیلومترمربع برخوردار است، می‌‏تواند به عنوان کانون‌های بحرانی با توان متوسط تا زیاد تولید گرد و غبار در سطح استان عمل کند.

به گزارش ایسنا، در این طرح حدود 17 نفر از اعضای هیات علمی همکاری داشتند و پژوهشکده مناطق خشک و بیابانی نیز در انجام طرح مذکور نقش موثری داشته است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید