روایت ژنرال آمریکایی از تعقیب شبانه سردار سلیمانی

  • سیاسی
  • چهارشنبه ۳ بهمن ۱۳۹۷ ۱۲:۵۸
    کد خبر :474469

این ژنرال آمریکایی در پایان با اشاره به حسادتش به سردار سلیمانی، نوشت: «سلیمانی به طور منحصر به فرد، خطرناک است. او به طور منحصر به فرد در جایگاهی قرار دارد که آینده خاورمیانه را شکل دهد.»

یک ژنرال عالیرتبه آمریکا مدعی شد زمانی که او در عراق خدمت می‌کرد، نیرو‌های تحت فرمانش ورود شبانه سردار قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس، به اربیل عراق را رصد کرده بودند.

به گزارش فرارو، ژنرال استانلی مک کریستال، در سال ۲۰۰۷ فرمانده مرکز عملیات ویژه ارتش آمریکا در عراق بود. او می‌گوید در یکی از شب‌های ژانویه ۲۰۰۷ کاروانی از خودرو‌های ایرانی را دید که از ایران وارد شمال عراق می‌شدند. سردار سلمیانی در یکی از این خودرو‌ها بود. ژنرال مک کریستال ادعا کرد که او در ابتدا می‌خواست سردار سلیمانی را ترور کند، اما پس از فکر کردن به تبعات این امر، از آن منصرف شد.

این ژنرال آمریکایی، طی یادداشتی در مجله فارین‌آفرز که مجله فارین پالیسی هم آن را بازنشر کرده است، نوشت: «تصمیم به اقدام نکردن غالبا سخترین چیز است؛ و این هم همیشه درست نیست. در سال ۲۰۰۷، کاروانی از خودرو‌ها را دیدم که از ایران به شمال عراق عبور می‌کرد. من برای چهار سال، به عنوان رئیس مرکز فرماندهی عملیات ویژه ارتش آمریکا (JSOC) خدمت می‌کردم و برای ریشه‌کن کردن تروریسم که منطقه را نابود کرده بود، کار می‌کردم. من به اتخاذ تصمیمات دشوار عادت کرده بودم. اما در آن شب در ماه ژانویه، تصمیم‌گیری به طور ویژه حساس بود: اینکه آیا به کاروان حامل قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس ایران، حمله کنم یا خیر. سپاه قدس، سازمانی است که تقریبا شبیه ترکیبی از سازمان سیا و JSOC در آمریکا است.»

مک کریستال در ادامه ادعا کرد که به دلیل فعالیت‌های سردار سلیمانی در عراق، که آمریکایی‌ها ادعا می‌کنند باعث مرگ سربازان آمریکایی شده است، «دلیل خوبی برای حذف سلیمانی» وجود داشت. این ژنرال ادامه داد: «اما برای اجتناب از درگیری مسلحانه و مشکلات سیاسی بعدی آن، تصمیم گرفتم که ما باید کاروان را رصد کنیم نه اینکه آن را فورا بزنیم. زمانی که کاروان به اربیل رسید، سلیمانی در تاریکی محو شد.»

مک کریستال، از توانمندی‌های سردار سلیمانی تمجید کرد و با اشاره به فعالیت‌های مستمر این سردار، تصریح کرد که سلیمانی برای تقویت نفوذ بین المللی ایران، بر زیرکی آرام و شجاعت اتکا می‌کند. ژنرال آمریکایی نوشت: «درخشندگی، کارآمدی و تعهدش به کشورش، مورد احترام متحدانش قرار گرفته و به یک اندازه توسط منتقدانش محکوم شده است. اما آنچه همه درباره آن اتفاق نظر دارند، این است که قاطعیت این رهبر متواضع، به ارشاد سیاست خارجی ایران برای چند دهه کمک کرده است و هیچ کس هم موفقیتش در میدان نبرد را انکار نمی‌کند. در حال حاضر، سلیمانی مسلما قدرتمندترین و نامحدودترین بازیگر خاورمیانه است.»

ژنرال آمریکایی صعود و برجستگی سردار سلیمانی را با توجه به زندگی دشوار این سردار در نوجوانی، به طور ویژه قابل توجه دانست. به ادعای مک کریستال، سلیمانی در اوایل زندگی خود، انسانی بااستقامت بود. زمانی که پدرش نتوانست بدهی را پرداخت کند، سلیمانی ۱۳ ساله، برای بازپرداخت بدهی کار کرد. او اوقات فراغتش را صرف بلند کردن وزنه‌ها و گوش دادن به خطبه‌های یکی از هواداران رهبر معظم فعلی ایران سپری می‌کرد.

مک کریستال، با بیان اینکه سلیمانی از جنگ با عراق، یک قهرمان با اعتماد به نفس خارج شد، افزود: «سلیمانی دیگر یک سرباز ساده نیست. او یک استراتژیست عملگرا و محاسبه‌گر است.»

مک کریستال با بیان اینکه، سردار سلیمانی محصول انقلاب اسلامی است، مدعی شد که دستاورد‌های این سردار مرهون خدمت طولانی مدت او در سپاه قدس است و حتی از حسادت بسیاری از مقامات نظامی و اطلاعاتی آمریکا به سردار سلیمانی پرده برداشت.

از دیدگاه مک کریستال، موفقیت سردار سلیمانی دو دلیل دارد: استعداد و استمرار حضور او در قدرت.

این ژنرال آمریکایی در پایان با اشاره به حسادتش به سردار سلیمانی، نوشت: «سلیمانی به طور منحصر به فرد، خطرناک است. او به طور منحصر به فرد در جایگاهی قرار دارد که آینده خاورمیانه را شکل دهد.»

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید