ماجرای تنخواه رییس جمهور و رییس مجلس چیست؟

  • سیاسی
  • چهارشنبه ۳ بهمن ۱۳۹۷ ۱۲:۱۴
    کد خبر :474394

سازمان برنامه و بودجه اعلام کرده است در بودجه سال آینده ۷۰ میلیارد تن‌خواه به رئیس جمهور تخصیص داده شده است، اما سوال اینجاست که این تنخواه کجا هزینه می‌شود؟

به گزارش خبرآنلاین، «روحانی درباره تنخواه چند صد میلیاردی در اختیارش توضیح دهد» این صحبتی است که چندی پیش علیرضا سلیمی نماینده اصولگرای محلات به فارس می‌گوید. موضوعی که به آغاز بحث‌ها درباره تن خواه تبدیل شد.

پس از این مصاحبه سازمان‌برنامه و بودجه در بیانیه‌ای به صحبت‌های این نماینده واکنش نشان داد و درباره آنچه گفته شده بود اعلام کرد: «مقایسه اعتبارات هزینه‌ای نهاد ریاست جمهوری طی سال‌های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ (جدول پیوست) نشان می‌دهد، مجموع اعتبارات نهاد ریاست جمهوری در لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ در مقایسه با اعتبارات مصوب سال ۱۳۹۷، صرفاً هشت درصد رشد داشته است نه ۳ برابر (۲۰۰درصد).

در این بیانیه با اشاره به ردیف‌های تخصیص داده شده در گام اول به توضیح بودجه نهاد ریاست جمهوری می‌پردازد که بر اساس آن اعتبار ردیف هزینه‌ای (۱-۱۰۱۰۰۰) با عنوان «نهاد ریاست جمهوری» ۱۰ درصد رشد داشته است که صرفاً مربوط به افزایش حقوق و مزایای پرسنلی (۲۰درصد ضریب حقوق) می‌باشد و سایر هزینه‌های ردیف ۶۵درصد کاهش یافته است.

نکته دیگری که در بیانیه سازمان برنامه و بودجه به چشم می‌خورد و اتفاقا به نظر می‌رسد اصلا بیانیه به منظور توضیح همین یک بند ارائه شده است درباره موضوع تن‌خواهی است که سلیمی آن را چند صد میلیاردی خوانده بود. این بیانیه در این رابطه شرح می‌دهد: «اعتبار ردیف (۳-۱۰۱۰۰۰) با عنوان «نهاد ریاست جمهوری – هزینه‌های ضروری – کمک به اشخاص حقیقی و حقوقی دولتی و غیر دولتی» در سال ۱۳۹۸ نسبت به سال‌های ۱۳۹۵، ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ هیچگونه افزایشی نداشته و مبلغ اعتبار آن چند ۱۰۰ میلیارد نبوده و صرفاً ۷۰ میلیارد تومان می‌باشد که با توجه به سفر‌های استانی ریاست محترم جمهوری و ضرورت کمک ایشان به اشخاص حقیقی و حقوقی در نظر گرفته شده است.»

نظارت بر تنخواه رئیس جمهور

با همه این توصیفات این سوال مطرح می‌شود که ماجرای این تنخواه چیست و آیا فقط به رئیس جمهور تعلق می‌گیرد؟

عزت الله یوسفیان‌ملا عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۹۸ درباره تن‌خواه ریاست جمهوری گفت: این مبلغی است که در اختیار ریاست جمهور و نهاد‌های مختلف قرار می‌دهند تا در صورتی که مسائل پیش‌بینی نشده‌ای به وجودآمد رئیس دولت بتواند آن را در آن مسیر هزینه کند. برای مثل ممکن است یک کنفرانس غیر منتظره ایجاد شود که لازم باشد چندین نفر در این اجلاس شرکت کنند در این صورت دست رئیس قوه باید باز باشد که این مبلغ از محلی تامین شود.»

این نماینده مجلس درباره نظارت بر این مبالغ نیز گفت: این ردیف‌ها به این معنا نیست که هیچ نظارتی بر آن صورت نگیرد بلکه هم دیوان محاسبات و هم دستگاه‌های نظارتی بر آن نظارت می‌کنند و باید هزینه‌کرد آن مشخص شود.

او ادامه داد: شاید خیلی مواقع می‌شنویم رئیس جمهور مثلا برای رسیدگی به مشکلات زلزله‌زدگان این مبلغ را قرار داده است. این مبلغی که تعلق می‌گیرد از همین محل است. یا اتفاقی در مدرسه‌ای از جمله آتش سوزی رخ می‌دهد که وقتی رئیس جمهور مبلغی را به آن اختصاص می‌دهد از همین مبلغ تن‌خواه است.

یوسفیان‌ملا در پاسخ به این سوال که این مبلغ تنخواه در بودجه ۹۸ چه میزان است گفت: ما هنوز تازه به بحث هزینه کرد‌ها رسیده‌ایم و هنوز مبلغ مشخص و تصویب نشده است.

او بار دیگر توضیح داد: همه مواردی که در بودجه قرار داده می‌شود قابل بررسی و نظارت است و این مسئله از سوی دیوان محاسبات صورت می‌گیرد.

تنخواه برای رئیس مجلس

روزنامه سازندگی در گزارشی که چند ماه پیش آن را منتشر کرد به جزئیاتی از بودجه ۹۳ مجلس شورای اسلامی می‌پردازد که اتفاقا در آن گزارش به تنخواهی اشاره می‌کند که به هزینه‌کرد آن در اختیار رئیس مجلس است طبق این گزارش حدودا ۲۳ میلیارد تومان به عنوان تنخواه به رئیس مجلس داده می‌شود تا آن را بر اساس ضرورت هزینه کند.

یوسفیان ملا با بیان اینکه همه دستگاه‌ها چنین رویه‌ای را دارند می‌گوید: تنخواهی هم که به رئیس مجلس داده می‌شود ماجرایی جدا از آنچه درباره دولت اتفاق نیفتاده است او به خبرآنلاین گفت: مجلس هم مانند دولت هرساله مبلغی را در اختیار می‌گیرد تا در صورت ضرورت بتواند آن را صرف موارد پیش‌بینی نشده کند.»

او در این مورد نیز تاکید کرد نظارت بر این مبالغ نیز از سوی دیوان محاسبات صورت می‌گیرد و همه نهاد‌ها باید در مقابل آنچه هزینه کرده اند پاسخ دهد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید