حمله گرگ‌ها به برخی روستاییان گناباد

  • حوادث
  • سه شنبه ۲ بهمن ۱۳۹۷ ۱۳:۲۳
    کد خبر :473767

برخی از روستائیان شهرستان‌های گناباد این روزها از حمله گرگ‌ها به روستا و اراضی کشاورزی خود گلایه دارند اما هنوز پاسخی دریافت نکرده‌اند.

اهالی برخی مناطق روستایی شهرستان گناباد مانند روستای «زیبد» چندی است که در آستانه فصل سرما، دام‌های آن‌ها مورد حمله گرگ‌ها واقع می‌شوند که علاوه بر خسارات مالی، حتی امنیت جانی آنها را خدشه‌دار کرده است.

اهالی منطقه «براکوه» گناباد معتقد هستند که اداره محیط زیست در این زمینه باید ورود کند و فقط به توصیه‌ها بسنده نکند، چرا که تاکنون موفقیتی در این رابطه حاصل نشده لذا باید هر چه زودتر برای حفاظت از جان و مال مردم نسبت به این موضوع راهکاری را بیندیشد.

جواد عجم؛ یکی از اهالی روستای «زیبد» در این زمینه به خبرنگار خبرگزاری تسنیم در گناباد اظهار داشت: محیط زیست به شکلی عمل می‌کند که گویا جان گرگ‌ها برای آن‌ها از جان یک انسان بیشتر ارزش دارد زیرا شاهد هستید که کشتن یک گرگ 5 میلیون تومان جریمه دارد اما برای جبران خسارت دامدار هیچ چیزی در نظر گرفته نشده است.

وی افزود: محیط زیست آیا اطلاع دارد در منطقه «براکوه» با وجود زیاد شدن گرگ‌ها در منطقه مردم روزها و شب‌ها امنیت جانی ندارند و ترس و وحشت همه را فرا گرفته و به ویژه شب‌ها کشاورزان از ترس حمله گرگ‌ها آبیاری مزارع را رها کرده‌اند.

عجم خاطرنشان کرد: دامداران از ترس حمله گرگ‌ها به تنها دسترنج و سرمایه خود گوسفندان را به صحرا برای چرا با ترس و دلهره می‌برند و برای تهیه آذوقه به مشکل خورده‌اند. می‌گویند دام‌ها را بیمه کنید آیا تسهیلاتی به دامدار در این زمینه می‌دهند؟

عجم با انتقاد از محیط زیست گناباد که اعلام کرده محل نگهداری دام‌های خود را دامداران حصارکشی کنند اظهار داشت: مگر می‌شود کل منطقه مخصوص چراگاه برای گوسفندان در صحرا را حصار کشید یا دور تا دور روستا را؟ باید فکر اساسی برداشته شود.

به گزارش تسنیم: محمدیان یکی از اهالی منطقه براکوه گناباد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری تسنیم در گناباد در زمینه حمله گرگ‌ها به دامداری‌های این منطقه اظهار داشت: روزهای گذشته گرگ به صورت گروهی و در مواردی تنهایی در منطقه براکوه و به ویژه روستاهای «زیبد» و «سنو» تعداد زیادی گوسفند و بز را از دامداران تلف کردند و به بعضی از دامداران خسارت فراوانی زدند که تا 30 میلیون هم به دامدار خسارت رسیده است.

وی افزود: گرگ‌ها منطقه را ناامن کرده‌اند و محیط زیست هم اقدامی برای مقابله با آن‌ها صورت نداده و اگر وضعیت به همین شکل باشد مردم مجبور خواهند شد خودشان دست به کار شوند.

احمد سفری؛ بخشدار کاخک گناباد نیز در زمینه مشکل روستائیان اظهار داشت: دامداران باید مسائل پیشگیرانه را به خوبی رعایت کنند و محل نگهداری دام حفاظ لازم را داشته باشد.کشتن گرگ‌ها به دست مردم مشکل قانونی دارد و محیط زیست با آن برخورد می‌کند و استفاده از اسلحه نیز نیازمند مجوزهای قانونی است.

محمد یوسف‌نژاد؛ رئیس اداره حفاظت محیط زیست گناباد نیز در زمینه حمله گرگ‌ها در منطقه براکوه اظهار داشت: گرگ‌ها از مجموعه حیواناتی هستند که مورد حفاظت قرار می‌گیرند و براساس قانون کشتن هر قلاده گرگ در حدود 5 میلیون تومان جریمه دارد.

وی افزود: روستائیان اقدامات حفاظتی لازم را از قبیل نصب حصار و فنس کافی اطراف محل‌های نگهداری دام‌ها را رعایت نمی‌کنند و در برخی مواقع لاشه‌های دام‌های تلف شده را در اطراف روستا رها می‌کنند و حتی سگ گله را برای حفاظت گله‌ها بکار نمی‌گیرند که سبب افزایش حمله گرگ‌ها به دامداری‌ها و دام‌ها در مناطق مسکونی می‌شود.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان گناباد در زمینه استفاده از اسلحه برای کشتن گرگ‌ها نیز اظهار کرد: کشتن گرگ‌ها با اسلحه در صورت نداشتن مجوز، مشکل قانونی دارد و برای کسب مجوز اسلحه باید از مراجع ذی صلاح اقدام شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید