ایران و اسرائیل در مسیر رویارویی خطرناک در سوریه/ چه چیزی تغییر یافته است؟

    کد خبر :473621

به نظر می‌رسد با حملات روز گذشته اسرائیل به مواضع نیرو‌های ایرانی در سوریه قواعد نانوشته میان تهران و تل آویو در سوریه تغییر خواهد کرد؛ قواعدی که در صورت تغییر، می‌تواند مخاطره آمیز باشد و زمینه‌های رویارویی مستقیم دو بازیگر را فراهم سازد.

به گزارش تابناک؛ حال ممکن است این پرسش مطرح شود که قواعد نانوشته میان اسرائیل در سوریه چه هستند که در صورت تغییر ممکن است مخاطره آمیز باشد؟

نخست؛ اسرائیل پیش از این، بعد از هر تهاجمی علیه نیروها و مواضع ایرانی در سوریه موضع گیری رسمی نداشته بود. در واقع، آن ها در راستای جلوگیری از تحریک ایران برای پاسخ متقابل، معمولا از موضع گیری رسمی و راه اندازی کمپین تبلیغاتی خودداری می کردند.

دوم؛ اسرائیل با توجه به هشدارهای ایران، معمولا از گرفتن تلفات جانی از نیروهای ایرانی خودداری می کرد. به همین جهت، تل آویو معمولا پیش از هر حمله ای، اطلاع می داد که چه مواضعی را می خواهد بمباران کند.

قاعده هدف قرار ندادن نیروها (نه مواضع) در حمله چند ماه پیش به پایگاه T-4 نقض و با واکنش جدی محور ایران در سوریه مواجه شد؛ جایی که در پاسخ به حملات اسرائیل که با تلفات انسانی همراه شد، صد راکت با سرزمین های اشغالی شلیک شد. بدون تردید ادامه نقض این قاعده از سوی اسرائیل، می تواند با پاسخ جدی تر محور ایران منجر شود

روز گذشته نیز اسرائیل برای نخستین بار، یکی دیگر از قواعد را که همانا عدم موضع گیری رسمی و تبلیغاتی پس از حمله بود، نقض کرد. در واقع، تل آویو برای اولین بار رسما اعلام کرد به مواضع نیروهای ایران دو سوریه حمله کرده است.

همه این قواعد در چند ماه اخیر از سوی اسرائیل، محدود نقض شده و به نظر می رسد در صورتی که اسرائیل به ادامه نقض این قواعد نانوشته ادامه دهد، باید شاهد پاسخ های متقابل و تشدید تنش ها میان طرفین باشیم.

لازم به ذکر است، ارتش اسرائیل در اوایل امروز دوشنبه اعلام کرد، به اهداف نظامی ایران در سوریه حمله کرده است؛ این یکی دیگر از نشانه های تمایل اسرائیل به تأیید حملات از سوی خود به سوریه پس از مدت ها سکوت در قبال این حملات است.

به گزارش آسوشیتدپرس، ارتش اسرائیل در بیانیه ای، با اشاره به شاخه قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران ـ که مسئول عملیات خارجی است ـ گفته: ما حمله به اهداف سپاه قدس در قلمرو سوریه را آغاز کرده ایم و به نیروهای مسلح سوریه علیه تلاش برای آسیب رساندن به نیروها یا قلمرو اسرائیل هشدار می دهیم.

1
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد
  1. sasan گفت:

    با حملات اسرائیل به مواضع حکومت اسلامی و حزب الله در سوریه که بیش از صدهابار
    تکرار شده است میتواند دولت سوریه را بر آن دارد که این گروههای نظامی را برای امنیت
    سوریه بیرون کند چرا که هر بار پایتخت سوریه مورد حمله قرار میگیرد و هدفهایی بمباران
    میشوند و از لهاظ سیاسی جنبه خوبی برای حکومت سوریه ندارد و مهمتر اینکه حکومت سوریه
    در این ماجرا هیچگونه نقشی ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید