تلاش برای ثبت جهانی موسیقی چوگان به‌نام ایران

    کد خبر :47352

همزمان با آغاز رقابت های جام جهانی چوگان در تهران، یک پژوهشگر موسیقی از تلاش برای ثبت جهانی موسیقی چوگان خبر داد.

پیمان بزرگ‌نیا محقق و پژوهشگر موسیقی نواحی همزمان با آغاز یازدهمین دوره رقابت های جام جهانی چوگان تهران در گفتگو با خبرنگار مهر از تلاش جمهوری اسلامی ایران برای ثبت جهانی موسیقی چوگان خبر داد و گفت: از سه سال پیش ما طرحی را به فدراسیون چوگان ارائه دادیم که همزمان با رقابت ها این عرصه موسیقی چوگان نیز حضور موثر و جدی داشته باشد که خوشبختانه این طرح با استقبال مسئولان فدراسیون مواجه شد و این روزها که شاهد برگزاری رقابت های جام جهانی چوگان در تهران هستیم آواهای کهن مربوط به این ورزش تاریخی توسط هنرمندان کرنانواز کشورمان هنگام بازی ها اجرا می شود.

وی ادامه داد: در این بازی ها که با استقبال خوبی نیز مواجه شده تعدادی از هنرمندان کرنانواز مناطق مختلف کشورمان از گیلان و قوم بختیاری همچون نوذر مومن نژاد، هوشنگ کلبی پور، سبزعلی خجسته به اجرای مقام های مختلف موسیقی مربوط به این بازی می پردازند.

بزرگ‌نیا تاکید کرد: هنگام این بازیِ کاملا ایرانی که متاسفانه به نام کشور آذربایجان ثبت جهانی شده، آیین های مختلف نمایشی نیز اجرا می شود که می تواند به جذابیت های بازی بیفزاید چنانکه طی یکی دو روزی که رقابت های جام جهانی آغاز شده این بخش هنری بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

این پژوهشگر موسیقی نواحی ایران بیان کرد: من سال‌ها به دلیل علاقه شخصی روی موسیقی بازی چوگان تحقیق کردم که در این مسیر پژوهشگران زیادی هم مرا همراهی کردند. البته با توجه به اینکه بازی چوگان به عنوان یک بازی کاملا ایرانی به نام کشور آذربایجان ثبت شده لازم است تا هر چه سریع تر موسیقی این بازی لااقل به نام ایران ثبت جهانی شود. چوگان یک بازی درباری بوده که رفته رفته در مناطق مختلف ایران رواج پیدا کرده و در بخش های غربی کشور به ویژه در لرستان، بویراحمد و بختیاری اجرا می شده است. این بازی در شاهنامه نیز آمده که مساله می تواند سند بسیار مهمی برای اثبات ایرانی بودن آن باشد.

بزرگ نیا در پایان گفت: یکی از نکات جالب توجه موسیقی این بازی، مقام های مختلفی است که در گل زدن و دفاع کردن مورد استفاده قرار می گیرد. به هر حال ما به دنبال این هستیم که با حمایت فدراسیون چوگان بتوانیم نسبت به ثبت جهانی موسیقی چوگان اقدام کنیم و امیدواریم در این راه سازمان میراث فرهنگی همراه ما باشد.

یازدهمین دوره رقابت های جام جهانی چوگان شنبه دهم تیر ماه با حضور محمدرضا داورزنی معاون وزیر ورزش وجوانان، مسئولان فدراسیون و تیم های حاضر و علاقمندان به چوگان در باشگاه قصر فیروزه افتتاح شد

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید