نظارت میراث فرهنگی بر مراحل فروش عمارت «ناصرالدین میرزا»

    کد خبر :47322

«همانطور که همه‌ مراحل مرمت و احیای عمارت تاریخی ناصرالدین میرزا با نظارت کارشناسان میراث فرهنگی انجام شده، مراحل فروش و انتقال این بنا نیز با نظارت این سازمان صورت می‌گیرد تا این میراث تاریخی در قلب پایتخت، دستخوش سوء استفاده قرار نگیرد.»

به گزارش ایسنا، به دنبال انتشار خبر فراخوان مزایده بنای تاریخی «پسر مظفرالدین شاه» از سوی صندوق بازنشستگی کشوری در یکی از روزنامه‌های کثیرالانتشار و اعلام مبلغ پایه 10 میلیارد و دویست میلیون تومان برای فروش این بنای تاریخی، واکنش‌های متفاوتی از سوی دوستداران میراث فرهنگی و مسئولان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری منتشر شد، واکنش‌هایی که از بی‌اطلاعی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران و سازمان میراث فرهنگی خبر می‌داد.

امروز (یک‌شنبه 11 تیرماه) اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل صندوق بازنشستگی کشوری، در بیانیه‌ای در این زمینه اعلام کرد: «با احیا و مرمت «عمارت تاریخی ناصرالدین میرزا» از تخریب این بنای تاریخی جلوگیری کرده و برگزاری مزایده فروش با هماهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، به منظور واگذاری این بنا به بهره‌برداران حرفه‌ای است.

در سال‌های گذشته که «عمارت تاریخی ناصرالدین میرزا» به صندوق بازنشستگی کشوری واگذار شده، این نهاد با مشارکت سازمان میراث فرهنگی و برگزیدن مشاورانی کاردان در حوزه مرمت بناهای تاریخی، با صرف هزینه‌ای بالغ بر ۷۰ میلیارد ریال، اقدام به مرمت و احیای این بنا کرده است.

این کار نه تنها اقدامی برای نجات یکی از ده‌ها بنای تاریخی و ملی کشور بود، بلکه گامی در جهت اقدامات فرهنگی، اصولی و حرفه‌ای بود که امروز به سرانجام رسیده و آماده بهره‌برداری است. خانه ناصرالدین میرزا در سال ۱۲۸۵ هجری قمری با مساحت چهار هزار و ۵۰۰ متر ساخته می‌شود که امروز تنها ۹۱۸ متر از فضای بیرونی و حدود ۸۷۰ متر زیربنا از این عمارت مجلل باقی مانده است.

بر اساس توافق صندوق بازنشستگی کشوری و اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران، صندوق بازنشستگی متعهد به مرمت بنا شد. در این زمینه «هلدینگ عمران و ساختمان» وابسته به صندوق بازنشستگی، در مدت سه سال مرمت این بنا را زیر نظر کارشناسان سازمان میراث فرهنگی به پایان رساند و آن را آماده احیای و بهره‌برداری کرد.

«عمارت تاریخی ناصرالدین میرزا» به شماره ۱۲۲۱۴ مورخ ۳۰ / ۴ / ۱۳۸۴ در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است که بر این اساس خریدار و برنده مزایده باید طبق قوانین سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، به بهره برداری از آن اقدام کند.

صندوق بازنشستگی کشوری، علاوه بر ارج نهادن به دغدغه دوستداران میراث فرهنگی، اعلام می‌کند همانطور که همه‌ی مراحل مرمت و احیای این عمارت با نظارت کارشناسان میراث فرهنگی انجام شده است، مراحل فروش و انتقال این بنا نیز با نظارت این سازمان صورت می پذیرد تا این میراث تاریخی در قلب پایتخت، دستخوش سواستفاده قرار نگیرد.

مرمت این بنای تاریخی با همکاری موسسه عمارت خورشید، با سرفصل های ۷ گانه «گزارش مطالعات تاریخی بنا»، «مطالعات امکان سنجی»، «گزارش فاز یک تاسیسات الکتریکال»، «گزارش فاز یک تاسیسات مکانیکی»، «گزارش وضع موجود سازه»، «گزارش وضع موجود معماری و تزئینات» و «گزارش آسیب شناسی»، در کتاب های جداگانه به چاپ رسیده است.»

به گزارش ایسنا، محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در این زمینه اعلام کرده است؛ «بنابراین طبق قوانین میراث‌فرهنگی بهره‌برداری و فروش مالکان بناهای ثبتی بدون اطلاع میراث‌فرهنگی غیرقانونی به‌حساب می‌آید و اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان می‌تواند از صندوق بازنشستگی کشوری شکایت کند.»

همچنین سپیده سیروس‌نیا، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران روز گذشته شنبه 10 تیرماه به ایسنا گفت؛ «مالک عمارت تاریخی “ناصرالدین میرزا” بهتر بود قبل از انتشار خبر فراخوان مزایده فروش با این اداره‌کل هماهنگ و به آن اعلام می‌کرد».

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید