نگذاریم تالاب “کجی” ‌به کانون گرد و غبار تبدیل شود

    کد خبر :473077

‌مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: ‌تالاب کجی نمکزار نهبندان در فصل پاییز امسال حدود 50 درصد آبگیری شد اما با توجه به برداشت آب‌های زیرزمینی و کاهش بارندگی‌ها در زمستان میزان آبگیری تالاب به کمتر از 25 درصد رسیده است.

حسن اکبری، امروز یکم بهمن، در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران یکی از کشورهای برتر در حوزه تنوع زیستی است.

وی با بیان اینکه تالاب کجی نمکزار نهبندان از پدیده‌های طبیعی کشور است، گفت: از ظرفیت‌های تنوع زیستی و تالاب‌ها در کشور به درستی استفاده نشده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی افزود: باید از تالاب‌ها در کشور مراقبت بیشتری کرد و جلوی آسیب‌های جدی به این تالاب‌ها را بگیریم چرا که در صورت آسیب دیدن باید هزینه‌های بسیاری انجام دهیم تا به معضل طبیعی تبدیل نشوند.

اکبری، یکی از کانون‌های فرسایش بادی در استان را تالاب کجی نمکزار نهبندان دانست و تصریح کرد: در صورت عدم توجه به تالاب کجی، نمکزار این تالاب به کانون گرد و غبار تبدیل خواهد شد.

وی با بیان اینکه باید حفاظت از محیط زیست فرهنگ سازی شود تا موهبت‌های الهی آسیب بیشتری نبینند، ادامه داد: از آب‌های تجدیدپذیر برداشت‌های بسیاری شده که این خود آسیب است.

‌به گزارش ایسنا، مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی با بیان اینکه سالانه 23 میلیارد دلار در حوزه آلودگی هوا در ایران هزینه می‌شود، خاطرنشان کرد: همچنین در حوزه پسماند و پلاستیک بخش زیادی از عرصه‌های طبیعی استان و اطراف شهرها و سکونتگاه‌ها دستخوش تغییرات شده است.

اکبری اظهار کرد: در بخش تنوع زیستی نیز تعداد قابل توجهی از گونه‌های جانوری را از دست دادیم و برخی از این گونه‌ها نیز مانند یوزپلنگ ایرانی در حال انقراض هستند.

وی گفت: تالاب‌ها در خط مقدم این آسیب‌ها هستند، بنابراین هنرمندان می‌توانند با خلق اثر و انتشار پیام به این مهم بپردازند و به حفظ ‌یا پیشگیری از نابودی تالاب‌ها کمک کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی با اشاره به جشنواره ملی فیلم کوتاه “تالاب” در استان، افزود: علاوه بر بخش حرفه‌ای، بخش موبایلی نیز در این جشنواره گذاشته شده تا افرادی که دارای ایده در مسئله تالاب هستند بتوانند اثری را خلق کنند.

اکبری با بیان اینکه تاثیر فیلم و عکس از بسیاری از نوشته‌ها و سخنرانی‌ها بیشتر است، بیان کرد: از تمام کسانی که با ایده‌های خود می‌توانند از نابودی تالاب‌ها جلوگیری کنند برای شرکت در این جشنواره دعوت می‌کنیم.

وی تصریح کرد: تالاب کجی نمکزار نهبندان در فصل پاییز امسال حدود 50 درصد آبگیری شد اما با توجه به برداشت آب‌های زیرزمینی و کاهش بارندگی‌ها در زمستان میزان آبگیری تالاب به کمتر از 25 درصد رسیده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: در حال حاضر 500 قطعه پرنده آبزی و کنار آبزی در این تالاب وجود دارند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید