پیله‌وران ۸۰۰تن پیله “تر” ابریشم فروختند

    کد خبر :47229

 

رییس مرکز توسعه نوغانداری کشور گفت : پرورش دهندگان کرم ابریشم در کشور از اردیبهشت ماه تاکنون حدود 800 تن پیله تر تولیدی خود را در بازار فروخته اند.

علی اصغر داداش پور، افزود : نوغانداران کشور از محل فروش این میزان پیله تر ابریشم بیش از 200 میلیارد ریال درآمد کسب کرده اند.

به گزارش بازتاب به نقل از ایرنا، وی افزود : دولت امسال برای خرید تضمینی هر کیلو پیله تر ابریشم قیمت 18 هزار و 104 تومان را تعیین کرده است در حالیکه این فرآورده در بازار توسط بخش خصوصی با میانگین قیمت هر کیلو پیله تر 25 هزار تومان خریداری می شود که نشان از رونق روز افزون این صنعت در کشور دارد.

داداش پور خاطرنشان کرد : با این روند هم سود بیشتری نصیب نوغانداران کشور می شود و هم بار مالی برای دولت ندارد .

این مسئول یادآور شد: از سال 93 با تاسیس مرکز توسعه نوغانداری کشور، به صورت تجمعی ، قیمت خرید تضمینی پیله تر ابریشم در راستای منطقی تر شدن قیمت و تشویق نوغانداران به این صنعت ، 53 درصد افزایش یافت و 11 هزار تومان سال 92 به 18 هزار و 104 تومان فعلی رسیده است.

وی گفت : امسال 28 هزار جعبه تخم نوغان با قیمت ثابت 14 سال اخیر یعنی هر جعبه هفت هزار و 500 تومان بین نوغانداران 20 استان کشور توزیع شد که از این میزان 13 هزار جعبه آن در استان گیلان توزیع شده است .

داداش پور تصریح کرد : با احتساب متوسط تولید هر جعبه بیش از 30 کیلوگرم پیش بینی می شود تا پایان فصل برداشت بیش از 900 تن پیله تر ابریشم ، تولید و به بازار عرضه شود .

رییس مرکز توسعه نوغانداری کشور خاطرنشان کرد : اکنون 14 هزار هکتار توتستان در کشور برای پرورش کرم ابریشم وجود دارد که از این میزان 6 هزار هکتار آن در استان گیلان است .

میزان تولید پیله تر امسال استان گیلان 400 تن پیش بینی شده است . سال گذشته نیز 900 تن پیله تر در کشور تولید شد ، 95 درصد از نخ حاصل از ابریشم کشی پیله تر به مصرف بافت فرش های ابریشمی می رسد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید