دولت بودجه ۹۸ را در شأن علم و فناوری ندیده است

    کد خبر :471070

عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی گفت: شرایط تحریمی را می دانیم، اما حوزه علم وفناوری نباید گرفتار کاهش بودجه می شد. دولت بودجه ۹۸ را در شأن علم و فناوری ندیده است.

به گزارش مهر، سید جواد ساداتی نژاد، عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی در برنامه پرسشگر که با موضوع «چالش های وزارت علوم در بودجه ۹۸ » روی آنتن رفت با بیان اینکه مجموع اعتبارات وزارت علوم با احتساب سازمان ها، دانشگاه ها و موسسات پژوهشی وابسته به آموزش عالی وابسته در سال ۹۷ حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان و در سال آتی ۱۷ هزار میلیارد تومان است، درباره علت اختلاف رقم اعلامی با رقم عنوان شده از سوی معاون اداری مالی وزارت علوم در این برنامه گفت: هر دو عدد درست است اما بنده مجموع اعتبارات بخش های وابسته و ردیف های متفرقه را نیز لحاظ کردم.

ساداتی نژاد با بیان اینکه اگر بخواهیم بودجه سال ۹۸ را مرور کنیم باید بگوییم دولت بودجه ۹۸ را در شأن علم و فناوری ندیده است، اظهار کرد: انتظار داریم بودجه بر اساس اسناد بالادستی تنظیم شود. در لایحه بودجه نقاط قوت و ضعفی وجود دارد. در برخی بخش ها مانند معاونت علم و فناوری ۴۰ درصد کاهش بودجه داریم و در واقع ستاد نانو، بنیاد نخبگان، بیو و هوافضا افت بودجه دارند. قطعا امور این ستادها به بخش های دیگری هم واگذار نشده است.

عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی با بیان حوزه علم و فناوری مانند مسابقه است و نمی‌توانی بگویی امسال ندارم سال دیگر بودجه می دهم زیرا اگر عقب بیافتی رسیدن به نقطه مطلوب سخت است، بیان کرد: تولید قدرت و ثروت در حوزه های فناوری باید دنبال شود. شرایط تحریمی را می دانیم، اما حوزه علم وفناوری نباید گرفتار این کاهش بودجه می شد و این امر حتما می‌تواند آسیب بزند و باید آن را جبران کرد.

وی ادامه داد: آیا خود وزارت علوم هم با این وضعیت تورم می تواند پاسخگو باشد؟ تغذیه دانشجو چطور می‌تواند انجام شود. بودجه صندوق رفاه هم تنها ۱۰ درصد رشد دارد و اینگونه باید از دانشجویانی که مشکلات معیشتی دارد حمایت کند.

ساداتی نژاد با بیان اینکه در برنامه ششم که سندبالادستی است و در سیاست های کلی علم و فناوری باید تا سال ۱۴۰۴ سهم پژوهش از GDP به چهار درصد برسد اما این سهم کمتر شده است، گفت: یکی از ایرادات به بودجه این است که اعتبارات پژوهش طبق سند بالادستی نیست و با آن تناسبی ندارد و باید این رقم ۱۲۰ درصد افزایش می داشته که باید گفت دولت قانون را رعایت نکرده است.

وی ادامه داد: ما که نمی توانیم لایحه را زیر و رو کنیم. کل بودجه رای گیری می شود و بودجه علوم یک بخشی از کل بودجه است. البته در کمیسیون تلفیق بحث می‌شود ولی ما تا ۱۰ درصد می توانیم تغییرات ایجاد کنیم.

عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه بودجه صندوق نوآوری و شکوفایی دیده نشده است، عنوان کرد: این صندوق سالهای قبل پول گرفته ولی امسال برای آن بودجه ای دیده نشده است.

وی افزود: ۲۰ درصد افزایش حقوق دیده شده که با احتساب رشد بودجه ۱۳درصدی چطور قرار است امور پیش برود و اداره شود؟ این یک چالش جدی است.

وی با اشاره به دو بند از تبصره ۲۱ لایحه بودجه ۹۸ گفت: به این دو نقد داریم. بند ج می‌گوید پژوهشکده های دستگاه‌های دیگر منحل و یا ادغام شوند. در بند ز هم آمده دانشگاه‌های کوچک باید انحلال یا ادغام شوند. نیازی نبوده اینها در بودجه بیاید اینها برنامه های درازمدت خود وزارتخانه هستند.

ساداتی نژاد ادامه داد: لایحه بودجه نکات مثبت هم دارد. در بندهای ه و ح تبصره ۹ گفته شده ۱۰ درصد از اعتبارت پژوهشی دستگاه‌های اجرایی وارد پایان نامه ها بشود و همچنین تمام شرکت ها ۴۰ درصد اعتبارات پژوهشی را برای رساله های دکترا و پسادکترا بیاورند که اتفاقات خوبی بوده است.

وی تاکید کرد: شرایط بودجه ای با توجه به تحریم ها قابل درک است اما حوزه علم و فناوری نباید دچار تحدید بودجه ای بشود و با سایر حوزه ها یکسان دیده شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید