توافق وزارت اقتصاد با چاپخانه‌داران برای رسیدن به عدالت مالیاتی

    کد خبر :47106

مدیرعامل شرکت تعاونی لیتوگرافان نماینده تشکل‌های صنعت چاپ استان‌های کشور توافقات وزارت اقتصاد با چاپخانه‌داران برای محاسبه مالیات بر ارزش افزوده و رسیدن به یک عدالت مالیاتی را تشریح کرد.

غلامرضا شجاع مدیرعامل شرکت تعاونی لیتوگرافان نماینده تشکل‌های صنعت چاپ استان‌های کشور در گفت‌وگو با  خبرنگاران پویا‌، با اشاره به تشکیل نخستین کارگروه مشترک وزارت ارشاد و وزارت اقتصاد با محوریت صنعت چاپ گفت: این جلسه 27 خرداد ماه با حضور نصیری معاون سازمان مالیات بر ارزش افزوده، کاراندیش معاون وزیر توسعه و برنامه‌ریزی وزارت ارشاد‌، لادن حیدری مدیرکل حقوقی وزارت ارشاد، و رؤسای اتحادیه‌های چاپخانه‌داران استان‌های تهران، خراسان، اصفهان و قم، رئیس اتحادیه لیتوگرافان تهران و بنده تشکیل شد.

وی ادامه داد: ما به دنبال عدالت مالیاتی هستیم،‌ چرا که معافیت مالیاتی برای کل صنف چاپ پذیرفته شده نیست‌، بخشی از چاپ که در انتشار کتاب فعال هستند‌، باید معاف شوند‌، اما بخش دیگر چاپ باید با عدالت مالیاتی مواجه شوند.

شجاع تصریح کرد: در این جلسه توافقاتی انجام شد که برای معاونت مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی ارسال و قرار شد تا به ادارات مالیات سراسر کشور فرستاده شود.این توافقات به شرح ذیل است:

1 ـ ممیزین سراسر کشور طبق قانون نباید تشخیص علی‌الرأس مالیات عملکرد سال‌های گذشته را مبنای مالیات بر ارزش افزوده قرار دهند.

2. در زمانی که توافق مالیاتی با مودی انجام می‌شود، بین 6 تا 12 ماه تقسیط شود.

3. چاپخانه‌دار فقط باید مالیات خدمات عملیات چاپ را بدهد و مواد اولیه مصرفی مانند کاغذ نباید مشمول مالیات بر ارزش افزوده محاسبه شود.

4. ممیزین مالیاتی می‌بایست توان تولید ماشین آلات مستقر در واحد چاپی را مبنای تشخیص فروش قرار دهند.

5. توافق گردید بعد از عید سعید فطر در اولین فرصت جلسه کارگروه با مدیرکل مالیات بر ارزش افزوده برگزار شود.

وی افزود: پیش از این در محاسبه مالیات بر ارزش افزوده برای واحدی که 5 میلیون تومان کتاب چاپ کرده بود‌، 9 درصد از کل مبلغ را مالیات بر ارزش افزوذده محاسبه می‌کردند‌، در حالیکه بخش عمده‌ای از این مبلغ صرف خرید کاغذ که معاف از مالیات بر ارزش افزوده است،‌ پرداخت می‌شود،‌ و عملا باید از 500 هزار تومانی که اجرت چاپ‌، لیتوگرافی و صحافی است‌، 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده کسب شود. این مشکل برای بسیاری از چاپخانه‌ها به ویژه در شهرستان‌ها رخ داده و مشکلات متعددی را ایجاد کرده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید