جزئیات تسهیلات جدید قرض‌الحسنه کارآفرینی

    کد خبر :47097

مدیر عامل بانک قرض الحسنه مهر ایران با اشاره به جزئیات پرداخت تسهیلات کارآفرینی این بانک ، گفت: در حال رایزنی با مجلس برای عاملیت بانک در طرح یک ونیم میلیارد دلاری ایجاد اشتغال در روستاها هستیم.

مرتضی اکبری در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، به ارائه توضیحاتی در مورد طرح های بانک قرض الحسنه مهر ایران برای ارائه تسهیلات به متقاضیان پرداخت و اظهار داشت: این بانک در طول فعالیت خود تقریباً در 4 حوزه شامل معیشت، کارآفرینی، ازدواج و سلامت حضور فعالی در پرداخت تسهیلات قرض الحسنه داشته است.

وی با بیان اینکه در سیاست‌های بانک حوزه کارآفرینی جزء اولویت ها قرار گرفته است، افزود: در همین زمینه بانک تلاش کرد تا با تمرکز تسهیلات خرد برای فعالیت کارآفرینی اقدامات لازم را انجام دهد. البته در این بخش توجه بیشتری به ارائه تسهیلات در روستاها و شهرهای کوچک شده است.

مدیرعامل بانک قرض الحسنه مهر ایران در خصوص سقف این تسهیلات هم گفت: سقف این تسهیلات بستگی به تعاملات بانک با دستگاه‌های مختلف دارد، البته اگر منابع خود بانک باشد 15 میلیون تومان است. مثلاً در تفاهم این بانک با سازمان بسیج سقف تسهیلات را تا 150 میلیون تومان تعیین کرده‌ایم.

اکبری در پاسخ به این پرسش که آیا این تسهیلات متناسب با اشتغال زایی پرداخت می‌شود، گفت: بانک وارد مسائل فنی و ارزیابی ایده های اشتغال زایی نمی‌شود بلکه دستگاه متولی این مسئولیت ها را پذیرفته ارزیابی طرح های اشتغال زایی را انجام می دهد. به عنوان نمونه بسیج سازندگی اعلام می‌کند که این افراد حائز دریافت تسهیلات هستند و بانک نیز بحث فاینانس آنها را انجام خواهد داد.

وی با اشاره به اینکه بانک تخصص و ابزار فنی برای ازریابی طرح های کارآفرینی ندارد، افزود: ما بیشتر مدیریت وجوه را انجام می‌دهیم زیرا بانک قرض الحسنه بوده و منابع ارزان قیمت را دریافت و همین منابع را تخصیص می‌دهد.

مدیر عامل بانک قرض الحسنه مهر ایران تصریح کرد: یکسری از قراردادهای اشتغال زایی بانک به شخص بوده و با ارگانی در ارتباط نیست که سقف آن 15 میلیون تومان است. البته اخیراً شورای پول و اعتباری سقف این تسهیلات را به 20 میلیون تومان افزایش داده است.

وی با اعلام اینکه پرداخت تسهیلات خرد در شهرستان ها نتایج بسیار مثبتی داشته است، اظهار داشت: اکثراً بانک در ارزیابی طرح های اشتغال‌زایی دخالتی ندارد و باتوجه درخواست متقاضی تسهیلات را پرداخت می‌کند. این تسهیلات خرد بوده و رقم بالایی نیست به همین دلیل از لحاظ مالی به صرف نیست که بانک هر کدام را ارزیابی و نتایج آنها را بررسی کند.

اکبری با اشاره به اینکه تسهیلات بانک به دو روش در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد، گفت: تسهیلات پرداختی بانک بیشتر براساس گردش حساب است و الزام متقاضی به سپرده ثابت را قرار نداده‌ایم. مثلاً یک کارمندی وقتی حقوق خود را به بانک منتقل می کند ما در پایان ماه امتیازی را برای او در نظر می‌گیریم و بعد از 4 تا 5 ماه این امتیازها جمع می شود و بانک اعلام می‌کند که می تواند به او تسهیلات پرداخت کند. البته برای جلوگیری از شبهه ربوی اولویت بندی و امتیاز بندی در پرداخت تسهیلات انجام می‌شود.

مدیر عامل بانک قرض الحسنه مهر ایران با بیان اینکه تقریبا 55 درصد منابع بانک صرف کارآفرینی شده است، اضافه کرد: سه تفاهم نامه با دستگاه‌های مربوطه در حوزه ازدواج، سلامت و کارآفرینی انجام داده ایم.

وی به تفاهم نامه خود با وزارت کار برای پیگیری طرح یک و نیم میلیارد دلاری ایجاد اشتغال در روستاها اشاره کرد و اظهار داشت: اصل این موضوع در مجلس است و در حال پیگیری این موضوع هستیم. در این طرح می خواهیم بانک عامل شویم تا وقتی بخشی از این منابع در اختیار بانک قرار گیرد هم افزایی بیشتری در پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ایجاد شود.

مشروح این گفت وگو طی روزهای آینده منتشر خواهد شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید